moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Huta zbuduje kołowego Kraba

Nowa, polska 155-milimetrowa armatohaubica na podwoziu kołowym powstanie dzięki współpracy z Izraelczykami – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Zawarta kilka tygodni temu umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a firmą Elbit przewiduje, że polska strona dostanie od zagranicznego partnera całą technologię niezbędną do produkcji działa.

155-mm armatohaubica Kryl na podwoziu kołowym będzie odmianą Kraba.

Nad Krylem, czyli kołową wersją 155-milimetrowej armatohaubicy Krab, Huta Stalowa Wola pracuje od kilku lat. Jednak, podobnie jak w przypadku Kraba, HSW nie ma własnej technologii potrzebnej do produkcji części działa. Dlatego od kilkunastu miesięcy trwały rozmowy z ewentualnymi kontrahentami. – Na świecie są dwie firmy, które produkują haubice na podwoziach kołowych. Jedna to francuski Nexter, a druga to izraelski Elbit. Z obydwoma prowadziliśmy rozmowy, obie złożyły nam ofertę mówi Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola, dodając, że ostatecznie za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy z Izraela.

Jak podkreśla Trofiniak, wybór nie był łatwy, tym bardziej że przez długi czas Huta rozmawiała o współpracy wyłącznie z Nexterem. – Zbudowaliśmy specjalny arkusz oceny z podziałem na trzy kategorie. Pierwsza to parametry techniczne. Druga – możliwości współpracy, czyli m.in. prawo do wprowadzania modyfikacji do haubicy. Trzecia grupa to cena zarówno za prace badawczo- rozwojowe, jak i późniejsze koszty związane z uruchomieniem u nasprodukcji – komentuje prezes HSW.

Co zdecydowało o wyborze Atmosa, bo tak nazywa się haubica oferowana przez Elbit? Prezes Trofiniak wyjaśnia, że przesądziła zgoda izraelskiej firmy na produkcję dział w Polsce. Tylko prototyp, partia próbna oraz pierwsza partia seryjna mają powstać na bazie eksportowanych komponentów. Później wszystkie części do Kryla (oraz ich montaż) mają powstawać w Polsce.

W ubiegłym roku HSW podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę, na mocy której zobowiązała się do zbudowania do 2015 roku prototypu Kryla. Przez najbliższe dwa lata CBN ma także przygotować dokumentację oraz linię technologiczną do produkcji seryjnej.

Pracę rozpoczęli już specjaliści ze spółki Jelcz-Komponenty, należącej do HSW. Na podstawie uzyskanej z Elbitu dokumentacji technologicznej opracowują podwozie do Kryla. Jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, najprawdopodobniej będzie to konstrukcja czteroosiowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Huta Stalowa Wola

dodaj komentarz

komentarze

~kliks
1384345440
Także w Serbii skonstruowano podobne działo na podwoziu samochodowym.
10-50-E2-50
~scoobydoopoznan
1365964080
155 mm SpGH ZUZANA 2 vel Konstrukta w Polsce naddaje się tak jak polskie mięso w Czechach. Jedynie co ma sens to dać im przerobić stare Dany. Konstrukta - nie jest na podwoziu "cywilnym". Problem czy wstawią do Kryla porządny silni by jechało to przyzwoicie. Artyleria tego typu sprawdza się jak pracuje przy froncie ewentualnie do wsparcia już walczących Karbów tz . zabezpiecza odwrót lub ostrzeliwuje wyizolowane grupy pozbawione ognia kontr-bateryjnego. Przy dużej prędkości do 140 km na drodze można zabezpieczać spory obszar. 2. Warto zadać pytanie czy nie należałoby zakupić 36 szt M777 , którą to można przerzucać śmigłowcem ( np. S70i) , C-130 .Było by to pełne zamknięcie 155 mm 3. Czas zakupić licencje na nowoczesne pociski 155 mm. (możne Żydzi , Szwedzi, Japonia, Korea)... 4. Opracować nową koncepcję użycia ( a może modernizacje) 2s1 .. jest co robić ... p.s. Czy dobrze rozumiem 2 haubice i dwie różne lufy ?
5C-16-3D-92

W wojsku orientują się najlepiej
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Czarnomorski szlif minerów
Młodzi i bezzałogowce
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Drugi wojskowy most
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kircholm 1605
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Historia jest po to, by z niej czerpać
Medycy na start
Czarna taktyka terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Czarna taktyka terytorialsów
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Carl-Gustaf przemówił
Koniec dzieciństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
Kopuła nad bewupem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jelcz się wzmacnia
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Abolicja dla ochotników
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Medicine for Hard Times
Mity i manipulacje
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Terytorialsi w akcji
Weterani pamiętają
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec pewnej epoki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Poligon dla medyków w mundurach
Okiełznać Borsuka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pływali jak morscy komandosi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Jednym głosem w sprawie obronności
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pasja i fart
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Deterrence in Polish
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Speczespół wybierze „Orkę”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO