moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Huta zbuduje kołowego Kraba

Nowa, polska 155-milimetrowa armatohaubica na podwoziu kołowym powstanie dzięki współpracy z Izraelczykami – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Zawarta kilka tygodni temu umowa pomiędzy Hutą Stalowa Wola a firmą Elbit przewiduje, że polska strona dostanie od zagranicznego partnera całą technologię niezbędną do produkcji działa.

155-mm armatohaubica Kryl na podwoziu kołowym będzie odmianą Kraba.

Nad Krylem, czyli kołową wersją 155-milimetrowej armatohaubicy Krab, Huta Stalowa Wola pracuje od kilku lat. Jednak, podobnie jak w przypadku Kraba, HSW nie ma własnej technologii potrzebnej do produkcji części działa. Dlatego od kilkunastu miesięcy trwały rozmowy z ewentualnymi kontrahentami. – Na świecie są dwie firmy, które produkują haubice na podwoziach kołowych. Jedna to francuski Nexter, a druga to izraelski Elbit. Z obydwoma prowadziliśmy rozmowy, obie złożyły nam ofertę mówi Krzysztof Trofiniak, prezes Huty Stalowa Wola, dodając, że ostatecznie za najkorzystniejszą uznano propozycję firmy z Izraela.

Jak podkreśla Trofiniak, wybór nie był łatwy, tym bardziej że przez długi czas Huta rozmawiała o współpracy wyłącznie z Nexterem. – Zbudowaliśmy specjalny arkusz oceny z podziałem na trzy kategorie. Pierwsza to parametry techniczne. Druga – możliwości współpracy, czyli m.in. prawo do wprowadzania modyfikacji do haubicy. Trzecia grupa to cena zarówno za prace badawczo- rozwojowe, jak i późniejsze koszty związane z uruchomieniem u nasprodukcji – komentuje prezes HSW.

Co zdecydowało o wyborze Atmosa, bo tak nazywa się haubica oferowana przez Elbit? Prezes Trofiniak wyjaśnia, że przesądziła zgoda izraelskiej firmy na produkcję dział w Polsce. Tylko prototyp, partia próbna oraz pierwsza partia seryjna mają powstać na bazie eksportowanych komponentów. Później wszystkie części do Kryla (oraz ich montaż) mają powstawać w Polsce.

W ubiegłym roku HSW podpisała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę, na mocy której zobowiązała się do zbudowania do 2015 roku prototypu Kryla. Przez najbliższe dwa lata CBN ma także przygotować dokumentację oraz linię technologiczną do produkcji seryjnej.

Pracę rozpoczęli już specjaliści ze spółki Jelcz-Komponenty, należącej do HSW. Na podstawie uzyskanej z Elbitu dokumentacji technologicznej opracowują podwozie do Kryla. Jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, najprawdopodobniej będzie to konstrukcja czteroosiowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Huta Stalowa Wola

dodaj komentarz

komentarze

~kliks
1384345440
Także w Serbii skonstruowano podobne działo na podwoziu samochodowym.
10-50-E2-50
~scoobydoopoznan
1365964080
155 mm SpGH ZUZANA 2 vel Konstrukta w Polsce naddaje się tak jak polskie mięso w Czechach. Jedynie co ma sens to dać im przerobić stare Dany. Konstrukta - nie jest na podwoziu "cywilnym". Problem czy wstawią do Kryla porządny silni by jechało to przyzwoicie. Artyleria tego typu sprawdza się jak pracuje przy froncie ewentualnie do wsparcia już walczących Karbów tz . zabezpiecza odwrót lub ostrzeliwuje wyizolowane grupy pozbawione ognia kontr-bateryjnego. Przy dużej prędkości do 140 km na drodze można zabezpieczać spory obszar. 2. Warto zadać pytanie czy nie należałoby zakupić 36 szt M777 , którą to można przerzucać śmigłowcem ( np. S70i) , C-130 .Było by to pełne zamknięcie 155 mm 3. Czas zakupić licencje na nowoczesne pociski 155 mm. (możne Żydzi , Szwedzi, Japonia, Korea)... 4. Opracować nową koncepcję użycia ( a może modernizacje) 2s1 .. jest co robić ... p.s. Czy dobrze rozumiem 2 haubice i dwie różne lufy ?
5C-16-3D-92

Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Studenci ewakuowali szpital
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Merops wdrażany natychmiast
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Im ciemniej, tym lepiej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
My, jedna armia
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dodatkowe zapory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dzień wart stu lat
Dostawa Homarów-K
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Torpeda w celu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Is It Already War?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Mundurowi z benefitami
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Awanse w dniu narodowego święta
Militarne Schengen
Plan na WAM
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Standardy NATO w Siedlcach
Dywersja na kolei. Są dowody
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojskowy bus do szczęścia
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Ułani szturmowali okopy
Kosmiczna wystawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO