moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Wiem, że wiozę życie

Pierwszy raz wystartowali z sercem na pokładzie w 1985 roku. Pionierską, udaną operację przeszczepu wykonał wówczas w Zabrzu prof. Zbigniew Religa. Od tego czasu wojskowi piloci wożąc narządy spędzili w powietrzu ponad 7 tysięcy godzin. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia. Dzięki mojej pracy ktoś dostanie od życia nową szansę – mówi lotnik z Krakowa.


5 listopada 1985 roku na pokład wojskowego samolotu transportowego An-26 wsiadł prof. Zbigniew Religa. Samolot wystartował, by jak najszybciej dostarczyć serce dla pacjenta, który czekał na operację w Zabrzu. Pionierską operację wszczepienia serca wykonał tam właśnie prof. Religa. Od tego czasu przez niemal 30 lat wojskowi lotnicy wożąc narządy spędzili w powietrzu ok. 7 tysięcy godzin.

W poniedziałek w Zabrzu odbyło się spotkanie Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, której założycielem był prof. Zbigniew Religa, z emerytowanymi wojskowymi pilotami i uczestnikami pierwszych operacji. Dyrektor Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, Jan Sarna, przyznał, że bez pomocy wojska nie byłoby programu transplantacji serca. – Piloci pokazywali ogromną klasę, lądowali w każdych warunkach, na o wiele gorzej wówczas wyposażonych lotniskach. Nigdy nie było żadnego wypadku. To jest cud, bo wiele razy były takie przypadki, że lądując nie widzieli prawie nic – podkreślił Sarna.

Piloci latają dla transplantologii w ramach tzw. „Akcji Serce”. Loty, choć zdarzają się sporadycznie, to jednak wymagają starannego przygotowania. W 8 Bazie Lotnictwa Transportowego lotnicy do tego typu zadań są zawsze gotowi. Nawet w wolne dni piloci i technicy czuwają w systemie dyżurowym, tak by w razie konieczności móc szybko wystartować. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia, mimo że często są to dni wolne, święta, albo po prostu późna pora. Mam świadomość, że dzięki mojej dobrze wykonanej pracy, ktoś dostanie od życia nową szansę – przyznaje lotnik z Krakowa.

– Latam dla „Akcji Serce” już kilkanaście lat, wcześniej na An-26, dziś na C-295M. Za każdym razem związane są z tym emocje, może nawet lekki stres. Kiedy lekarze dzwonią do mnie z informacją, że jadą z sercem na lotnisko, wiem, że wszystko musi się udać. Mam świadomość, że wiozę komuś życie – mówił w 2012 roku po zakończonej „Akcji Serce” pilot kapitan Edward Laszczak.

Poza 8 Bazą Lotnictwa Transportowego, która najczęściej przewozi narządy do przeszczepu, dla szpitali latają także piloci śmigłowców z gdyńskiej Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, a do niedawna jeszcze lotnicy z 36 Pułku Specjalnego.

Od dwóch lat udział wojska w „Akcji Serce” reguluje umowa zawarta pomiędzy resortem obrony a ministerstwem zdrowia. Piloci uczestniczą w „Akcji Serce” nieodpłatnie, a dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Źródło: PAP



Gdy pacjent czeka na przeszczep, nie ma czasu do stracenia. Piloci latający w „Akcji Serce” cały czas muszą być gotowi do działania. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

Wojskowi piloci niosą życie w „Akcji Serce”

Tuż przed północą z lotniska w podkrakowskich Balicach poderwała się wojskowa CASA, by wziąć udział  w „Akcji Serce”. Piloci pospieszyli na ratunek pacjentowi czekającemu na transplantację. Wcześniej jednak musieli zabrać z Warszawy do Wrocławia zespół lekarzy, którzy pobrali narządy do przeszczepu.

„Akcja Serce” w święto lotników


Wojskowi piloci przetransportowali serce dla pacjenta z Zabrza, który czekał na przeszczep. Już drugi raz w tym miesiącu załoga z krakowskiej bazy lotniczej poderwała maszynę, by ratować życie chorego.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Ankona ’44. Wyzwolenie w polskim wykonaniu
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Cyberbezpieczeństwo wymaga zaufania
Prezydent Donald Trump w Polsce
Śmierć pachnie musztardą
Jastrzębie na posterunku
Walka czołgów w Orzyszu
„Combat Alert” zakończony
Kolejni cywile zostaną komandosami
Dołącz do zawodowców
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Joanna Żubr: pierwsza dama Orderu Virtuti Militari
Polska ma zgodę na zakup amerykańskich Patriotów
Na Łączce nie ma już szczątków pomordowanych bohaterów
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
„Wołyń”, czyli ludobójstwo w soczewce
Ułani na południowej flance NATO
Zabytkowe czołgi w nowym miejscu
ORP „Czernicki” bliżej domu
„Polska Zbrojna Historia”. Ta opowieść naprawdę wciąga
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Poszkodowani weterani będą badani w Zabrzu
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Borsuk po czesku
Bliskowschodni taniec Trumpa
„Korona Gór Polski dla Emilka”
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Przełom w finansowaniu armii
Terytorialsi stają do przysięgi
W WIM otwarto nowoczesny zakład radioterapii
Amerykański Homar
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Cena bezpieczeństwa
Mustangi raz jeszcze
Wakacje dla dzieci żołnierzy
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Orliki wystąpią na Air Show
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Rumunia kupuje Patrioty
Sojusz pod presją
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Obchody święta Zawiszaków
Islandzka mangusta
Wsparcie dla weteranów będzie większe

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO