moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wiem, że wiozę życie

Pierwszy raz wystartowali z sercem na pokładzie w 1985 roku. Pionierską, udaną operację przeszczepu wykonał wówczas w Zabrzu prof. Zbigniew Religa. Od tego czasu wojskowi piloci wożąc narządy spędzili w powietrzu ponad 7 tysięcy godzin. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia. Dzięki mojej pracy ktoś dostanie od życia nową szansę – mówi lotnik z Krakowa.


5 listopada 1985 roku na pokład wojskowego samolotu transportowego An-26 wsiadł prof. Zbigniew Religa. Samolot wystartował, by jak najszybciej dostarczyć serce dla pacjenta, który czekał na operację w Zabrzu. Pionierską operację wszczepienia serca wykonał tam właśnie prof. Religa. Od tego czasu przez niemal 30 lat wojskowi lotnicy wożąc narządy spędzili w powietrzu ok. 7 tysięcy godzin.

W poniedziałek w Zabrzu odbyło się spotkanie Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, której założycielem był prof. Zbigniew Religa, z emerytowanymi wojskowymi pilotami i uczestnikami pierwszych operacji. Dyrektor Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, Jan Sarna, przyznał, że bez pomocy wojska nie byłoby programu transplantacji serca. – Piloci pokazywali ogromną klasę, lądowali w każdych warunkach, na o wiele gorzej wówczas wyposażonych lotniskach. Nigdy nie było żadnego wypadku. To jest cud, bo wiele razy były takie przypadki, że lądując nie widzieli prawie nic – podkreślił Sarna.

Piloci latają dla transplantologii w ramach tzw. „Akcji Serce”. Loty, choć zdarzają się sporadycznie, to jednak wymagają starannego przygotowania. W 8 Bazie Lotnictwa Transportowego lotnicy do tego typu zadań są zawsze gotowi. Nawet w wolne dni piloci i technicy czuwają w systemie dyżurowym, tak by w razie konieczności móc szybko wystartować. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia, mimo że często są to dni wolne, święta, albo po prostu późna pora. Mam świadomość, że dzięki mojej dobrze wykonanej pracy, ktoś dostanie od życia nową szansę – przyznaje lotnik z Krakowa.

– Latam dla „Akcji Serce” już kilkanaście lat, wcześniej na An-26, dziś na C-295M. Za każdym razem związane są z tym emocje, może nawet lekki stres. Kiedy lekarze dzwonią do mnie z informacją, że jadą z sercem na lotnisko, wiem, że wszystko musi się udać. Mam świadomość, że wiozę komuś życie – mówił w 2012 roku po zakończonej „Akcji Serce” pilot kapitan Edward Laszczak.

Poza 8 Bazą Lotnictwa Transportowego, która najczęściej przewozi narządy do przeszczepu, dla szpitali latają także piloci śmigłowców z gdyńskiej Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, a do niedawna jeszcze lotnicy z 36 Pułku Specjalnego.

Od dwóch lat udział wojska w „Akcji Serce” reguluje umowa zawarta pomiędzy resortem obrony a ministerstwem zdrowia. Piloci uczestniczą w „Akcji Serce” nieodpłatnie, a dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Źródło: PAP



Gdy pacjent czeka na przeszczep, nie ma czasu do stracenia. Piloci latający w „Akcji Serce” cały czas muszą być gotowi do działania. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

Wojskowi piloci niosą życie w „Akcji Serce”

Tuż przed północą z lotniska w podkrakowskich Balicach poderwała się wojskowa CASA, by wziąć udział  w „Akcji Serce”. Piloci pospieszyli na ratunek pacjentowi czekającemu na transplantację. Wcześniej jednak musieli zabrać z Warszawy do Wrocławia zespół lekarzy, którzy pobrali narządy do przeszczepu.

„Akcja Serce” w święto lotników


Wojskowi piloci przetransportowali serce dla pacjenta z Zabrza, który czekał na przeszczep. Już drugi raz w tym miesiącu załoga z krakowskiej bazy lotniczej poderwała maszynę, by ratować życie chorego.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Antoś, symbol Lwowa
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Widzimy się na macie
13 Desperadoes
Curse of the Black Gold
Cel – bezpieczna Europa
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
ORP „Drużno” po nowemu
Poszukiwana Harpia
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Militaria z morskiego dna
„Sophia” do końca marca
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Cybernetyczna foka lustruje dno
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Pilot z precyzją chirurga
W Brukseli o bezpieczeństwie
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Powrót lekkich czołgów w US Army
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
„Snipy” to oczy...
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Klątwa czarnego złota
Centrum w zawieszeniu
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Technologiczne inwestycje HSW
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Bal na rzecz weteranów
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
See You On The Mat
Lekcja zimowego przetrwania
Playing the World
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Granice są po to, by je przekraczać
Panie bez taryfy ulgowej
Zrobiłem to, co do mnie należało
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Polscy generałowie w strukturach NATO
Czarter samolotów dla VIP-ów
Album na urodziny „Łuka”
Polskie święta na misjach
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Proobronna „Anakonda”
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Testament geopolityczny prezydenta
Morze niezgody

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO