moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wiem, że wiozę życie

Pierwszy raz wystartowali z sercem na pokładzie w 1985 roku. Pionierską, udaną operację przeszczepu wykonał wówczas w Zabrzu prof. Zbigniew Religa. Od tego czasu wojskowi piloci wożąc narządy spędzili w powietrzu ponad 7 tysięcy godzin. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia. Dzięki mojej pracy ktoś dostanie od życia nową szansę – mówi lotnik z Krakowa.


5 listopada 1985 roku na pokład wojskowego samolotu transportowego An-26 wsiadł prof. Zbigniew Religa. Samolot wystartował, by jak najszybciej dostarczyć serce dla pacjenta, który czekał na operację w Zabrzu. Pionierską operację wszczepienia serca wykonał tam właśnie prof. Religa. Od tego czasu przez niemal 30 lat wojskowi lotnicy wożąc narządy spędzili w powietrzu ok. 7 tysięcy godzin.

W poniedziałek w Zabrzu odbyło się spotkanie Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, której założycielem był prof. Zbigniew Religa, z emerytowanymi wojskowymi pilotami i uczestnikami pierwszych operacji. Dyrektor Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii, Jan Sarna, przyznał, że bez pomocy wojska nie byłoby programu transplantacji serca. – Piloci pokazywali ogromną klasę, lądowali w każdych warunkach, na o wiele gorzej wówczas wyposażonych lotniskach. Nigdy nie było żadnego wypadku. To jest cud, bo wiele razy były takie przypadki, że lądując nie widzieli prawie nic – podkreślił Sarna.

Piloci latają dla transplantologii w ramach tzw. „Akcji Serce”. Loty, choć zdarzają się sporadycznie, to jednak wymagają starannego przygotowania. W 8 Bazie Lotnictwa Transportowego lotnicy do tego typu zadań są zawsze gotowi. Nawet w wolne dni piloci i technicy czuwają w systemie dyżurowym, tak by w razie konieczności móc szybko wystartować. – Takiego lotu nigdy się nie odmawia, mimo że często są to dni wolne, święta, albo po prostu późna pora. Mam świadomość, że dzięki mojej dobrze wykonanej pracy, ktoś dostanie od życia nową szansę – przyznaje lotnik z Krakowa.

– Latam dla „Akcji Serce” już kilkanaście lat, wcześniej na An-26, dziś na C-295M. Za każdym razem związane są z tym emocje, może nawet lekki stres. Kiedy lekarze dzwonią do mnie z informacją, że jadą z sercem na lotnisko, wiem, że wszystko musi się udać. Mam świadomość, że wiozę komuś życie – mówił w 2012 roku po zakończonej „Akcji Serce” pilot kapitan Edward Laszczak.

Poza 8 Bazą Lotnictwa Transportowego, która najczęściej przewozi narządy do przeszczepu, dla szpitali latają także piloci śmigłowców z gdyńskiej Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, a do niedawna jeszcze lotnicy z 36 Pułku Specjalnego.

Od dwóch lat udział wojska w „Akcji Serce” reguluje umowa zawarta pomiędzy resortem obrony a ministerstwem zdrowia. Piloci uczestniczą w „Akcji Serce” nieodpłatnie, a dodatkowe obowiązki traktują jako loty szkolne.

Źródło: PAP



Gdy pacjent czeka na przeszczep, nie ma czasu do stracenia. Piloci latający w „Akcji Serce” cały czas muszą być gotowi do działania. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

Wojskowi piloci niosą życie w „Akcji Serce”

Tuż przed północą z lotniska w podkrakowskich Balicach poderwała się wojskowa CASA, by wziąć udział  w „Akcji Serce”. Piloci pospieszyli na ratunek pacjentowi czekającemu na transplantację. Wcześniej jednak musieli zabrać z Warszawy do Wrocławia zespół lekarzy, którzy pobrali narządy do przeszczepu.

„Akcja Serce” w święto lotników


Wojskowi piloci przetransportowali serce dla pacjenta z Zabrza, który czekał na przeszczep. Już drugi raz w tym miesiącu załoga z krakowskiej bazy lotniczej poderwała maszynę, by ratować życie chorego.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko szuka pielęgniarek
Invictus Games Sydney 2018 zakończone!
Żołnierz zwyciężył w tegorocznym Biegu Niepodległości
Our efforts passed muster
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Holendrzy w hołdzie maczkowcom
„Niepodległą mamy we krwi”: czas na nagrody
Kolejne Jelcze dla armii
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Nothing Can Stop Our Tanks
Przełajowcy z 12 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi
Wyjątkowe Święto Niepodległości
Trzy medale dżudoczek na wojskowych mistrzostwach świata
Wolna Polska na gruzach starego świata
Gorzki finisz wielkiej wojny
Bądźmy razem dla niepodległej Polski
„Pułaski” wrócił do Gdyni
„Ślązak” na morskiej próbie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Inwestycje w wewnętrzne bezpieczeństwo
Sto lat niepodległości
Wyślij paczkę do PKW
WIW częścią obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości
Generalskie gwiazdki na 11 listopada
Zmiany w ustawie o weteranach
Mistrz sztangi
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Luzowanie na „Anakondzie”
We Build the World of Details
Celowniki holograficzne dla terytorialsów
Prezydent złożył podpis pod reformą dowodzenia
Sarex na Mazurach
Kto zbiera burzę
Polska Casa nad Irakiem
Polki mistrzyniami świata w maratonie
Morskie kły na „Anakondzie”
Obronne wyzwania fotoniki
Konwój dotarł do celu
Rakiety Homara
The United States of America Have It Their Way
Cel – Fort Trump
Film Frames from the War Front
Liceum im. Milewicza wyróżnione Medalem „Pro Patria”
Gen. Sokołowski: Służba na misjach procentuje
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Wybitni Polacy odznaczeni Orderem Orła Białego
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Kawalerzyści na górskich trasach
He Who Awaken Poles to Arms
Polsko-amerykańskie negocjacje
Testament geopolityczny prezydenta
Finał „Anakondy” na drawskim poligonie
„Anakonda” w Orzyszu
Bezpieczny powrót myśliwców
Konwój idzie przez Bałtyk
Rząd za kluczowymi zmianami

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO