moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.


Używane przez żołnierzy do transportu ludzi, sprzętu i zaopatrzenia samochody ciężarowo-osobowe i mikrobusy nie należą do najmłodszych. Najstarsze – Żuki – mają ponad trzydzieści lat. Nieco tylko młodsze są Lubliny i Fordy Transity.

Od kilku lat wojsko wycofuje ze służby najbardziej wyeksploatowane pojazdy i kupuje nowe. Potrzeby są jednak nadal ogromne.

– Pilnej wymiany wymaga trzydzieści procent mikrobusów znajdujących się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, a dalsze dwadzieścia sześć procent osiągnęło ponad trzy czwarte zakładanego resursu eksploatacyjnego – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Dodaje, że jeszcze gorzej jest w wypadku popularnych „dostawczaków”. Tam do natychmiastowej wymiany jest prawie czterdzieści procent pojazdów.

Ponieważ przepisy nie zezwalają na przedłużanie resursów technicznych i kilometrowych, np. dzięki remontom generalnym, jedyną receptą na to, aby wojsko nadal miało czym przewozić zaopatrzenie i ludzi, jest kupienie nowych aut.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 81 mikrobusów oraz 47 samochodów ciężarowo-osobowych do 3,5 tony. MON zamierza przeznaczyć na to ponad 20 mln zł.

Mikrobusy muszą być wyposażone w silnik o mocy minimum 150 koni mechanicznych, nawigację satelitarną z mapami Polski i Europy oraz muszą zabierać ośmiu pasażerów. Samochody dostawcze powinny mieć silnik o mocy minimum 120 koni mechanicznych, pięć biegów do przodu, a w ładowni powinna się zmieścić przynajmniej jedna standardowa paleta transportowa.

Oba typy pojazdów muszą być wyposażone w układy stabilizacji toru jazdy i ABS, a ich silniki Diesla muszą być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym.



W ramach „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013–2022” armia ma kupić ponad siedem tysięcy ciężarówek. Więcej o tzw. programie samochodowym czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze

~castor
1363633080
W dywizjonach rakietowych jeszcze służą pojazdy-rocznik 1968--są dalej na eksploatacji :-) Może inżynierowie, logistycy z tym coś zrobią. Jak się takim sprzętem jedzie przez Polskę to aż wstyd- wytykają palcami i fotki robią.
85-FB-E2-4D

Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
 
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Wzlot, upadek i powrót
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Karta dla rodzin wojskowych
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Silne NATO również dzięki Polsce
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Breda w polskich rękach
Zmiana warty w PKW Liban
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Gogle dla pilotów śmigłowców
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Patriotyzm na sportowo
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
1000 dni wojny i pomocy
Medycyna w wersji specjalnej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Powstaną nowe fabryki amunicji
Polskie „JAG” już działa
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
O amunicji w Bratysławie
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Jutrzenka swobody
HIMARS-y dostarczone
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Fabryka Broni rozbudowuje się
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Ämari gotowa do dyżuru
Ostre słowa, mocne ciosy
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Szturmowanie okopów
Siła w jedności
Mamy BohaterONa!
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olympus in Paris
Wojna na planszy
Olimp w Paryżu
Baza w Redzikowie już działa
Komplet Black Hawków u specjalsów
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Saab ostrzeże przed zagrożeniem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO