moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi chemicy dostaną nowe wozy

Żołnierzom z oddziałów chemicznych łatwiej będzie walczyć ze skażeniami. Armia chce kupić 50 nowych pojazdów do dezynfekcji. Dzięki nim bez trudu będzie można usunąć skażenia na przykładu z dużego czołgu, a żołnierze będą czuć się bezpieczniej dzięki wyposażeniu pojazdów w kuloodporną kabinę.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266

– Dziś, aby oczyścić duży pojazd taki jak czołg czy transporter, żołnierz musi wejść na aluminiową drabinę. Tylko wtedy z odpowiedniej wysokości może nanieść środki odkażające – opowiada kpt. Krzysztof Jeleniewski, dowódca 1 Kompanii Likwidacji Skażeń 4 Pułku Chemicznego w Brodnicy.

Wojskowi chemicy podczas pracy używają instalacji IRS-2 zamontowanych na podwoziu Star 266. Ale konstrukcja trzydziestoletnich pojazdów nie jest przystosowana do oczyszczania dużych obiektów.

Dlatego wojsku najbardziej zależy na tym, by nowe wozy były wyposażone w wysięgnik z koszem. – Dezynfekcję będziemy mogli przeprowadzać wówczas nie tylko szybciej, lecz także bezpieczniej – dodaje kpt. Krzysztof Jeleniewski.

Zakup nowych pojazdów dla chemików to część wieloletniego planu wyposażania armii w nowe ciężarówki.

Wojsko chce także zadbać o ochronę i wygodę żołnierzy. Kabina pojazdów ma być odporna na ostrzał karabinowy oraz wyposażona w środki łączności i GPS. W środku musi być tyle miejsca, by w razie potrzeby mogła w niej przenocować obsługa wozu.


Chemicy Wojsk Lądowych pomagają powodzianom. Źródło: Zespół prasowy DWL

Pierwsze pojazdy mają trafić do oddziałów chemicznych w przyszłym roku. Do 2022 roku armia zakupi 50 egzemplarzy. MON będzie musiało za nie zapłacić kilkanaście milionów złotych.

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął już analizę rynku, by ustalić, które firmy są zainteresowane wojskowym kontraktem. Do 25 lutego ewentualni kontrahenci muszą przedstawić szczegóły swojej oferty.

Muszą także zadeklarować, czy produkowany przez nich sprzęt może być zintegrowany z Jelczem S662D.43 – trzyosiowym podwoziem. Na tym szczególnie zależy wojsku, ponieważ Jelcz ma być podstawową ciężarówką polskiej armii.

W budowie samej instalacji do dezynfekcji nie oczekuje się dużych zmian. – To musi być sprzęt prosty w obsłudze i łatwy do naprawy – mówi płk Krzysztof Leśniak z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. – Będzie więc składał się tylko z tego, co niezbędne, czyli zbiornika, pompy oraz prądownic do nakładania środków chemicznych.



W listopadzie ubiegłego roku na szkoleniu pod kryptonimem „Błysk-12” chemicy testowali informatyczny system „Promień”, dzięki któremu walka ze skażeniami będzie skuteczniejsza. Więcej czytaj w materiale na portalu polska-zbrojna.pl.

  Promień pomoże w walce ze skażeniami

Cywilni specjaliści z centrów zarządzania kryzysowego razem z wojskowymi ekspertami ćwiczą scenariusze na wypadek zagrożenia skażeniami chemicznymi. Podczas kilkudniowego szkolenia pod kryptonimem „Błysk-12” testują informatyczny system Promień oraz procedury przeprowadzania kryzysowych operacji.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1360771860
" Opowiadacz " Pan kapitan jak również " marzyciel " Pan pułkownik bujają chyba w obłokach.Tak specjalistyczny pojazd wersja strażacka ( przestronna kabina ,zbiornik,autopompa,zraszacze i podnośnik z koszem z instalacją wodno-pianową ) produkuje tylko jeden wytwórca niemiecki MAGIRUS " MULTISTAR " i kosztuje ok 2,5 mln zł.x 50szt=125mlnzł. do tego jeszcze adaptacja na Jelcza ( nie wchodzi w grę )+ osprzęt,certyfikaty,bajery kuloodporne itd = 200 mln zł. a nie kilkanaście.Ale to nie koniec,coroczny przegląd UDT,kursy operatorów,skomplikowany i drogi serwis.Pamiętać należy również KTO będzie obsługiwał ten sprzęt i ile lat wytrzyma w wojsku zasuwając po poligonach ( w strażach ok 30 lat będąc " pieszczony" i obsługiwany najwyżej przez trzech bardzo doświadczonych kierowców ) a wojsku ? Należy zadać sobie pytanie czy warto wydawać tyle kasy, ale widocznie jest jej za dużo jak myśli się o kupowaniu zbędnych zabawek......
D4-58-49-16

Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
 
Szybki marsz, trudny odwrót
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO na północnym szlaku
Front przy biurku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Metoda małych kroków
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Charge of Dragon
Sandhurst: końcowe odliczanie
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Pod skrzydłami Kormoranów
Kolejne FlyEye dla wojska
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojna w świętym mieście, epilog
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szpej na miarę potrzeb
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
NATO on Northern Track
W Italii, za wolność waszą i naszą
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ameryka daje wsparcie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rekordziści z WAT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
SOR w Legionowie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Gunner, nie runner
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ramię w ramię z aliantami
Kadisz za bohaterów
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna na detale
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO