moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remontówka do boju!

Od nich zależy, jak szybko uszkodzony czołg lub bojowy wóz piechoty wróci do walczących żołnierzy. – Nawet jeden naprawiony na czas czołg może przechylić szalę zwycięstwa. Dlatego nie pójdę spać, dopóki go nie zreperuję – zapowiada mechanik ze 112 Batalionu Remontowego z Giżycka, przedzierając się przez śnieg do uszkodzonego pojazdu. W Bemowie Piskim trwa szkolenie poligonowe żołnierzy kompanii remontowej.


– Mróz? Jaki mróz? – śmieje się sierż. Krzysztof Repnik, powoli wycierając twarz niewielką szmatką. Po chwili odpoczynku poprawia grube rękawice, podciąga spodnie i wsiada za kierownicę wozu zabezpieczenia technicznego – WZT-2. Nie mija minuta, a ożywa ogromny silnik gąsienicowego potwora. – Ruszam! – krzyczy do stojącego w pobliżu dowódcy plutonu remontu pojazdów gąsienicowych chor. Krzysztofa Barszcza. Ten bez słowa kiwa głową. Doskonale wie, jak trudne zadanie czeka jego podwładnego. Holowanie niesprawnego, ważącego kilkanaście ton bojowego wozu piechoty do punktu zbiórki uszkodzonego sprzętu wiąże się z ogromnym ryzykiem.

– Niesprawny, holowany pojazd, jest jak drewniana kłoda –żartuje sierż. Repnik.

Ale udało się mu dojechać do warsztatu bez większych problemów. Po sporych opadach śniegu wcale nie było to takie łatwe. Tu rola sierż. Repnika się kończy. Do pracy przystępuje drużyna remontowa.

– Teraz my! – rzuca do swoich podwładnych sierż. Robert Borkowski. Specjaliści przystępują do pracy. Obserwując ich z boku trudno nie zażyczyć sobie, by tak samo szybko i sprawnie pracowali „w cywilu” mechanicy samochodowi. Kierownik warsztatu, sierżant Sylwester Kołodziej wyjaśnia, że drużyna ma określony czas, aby przywrócić sprawność uszkodzonego pojazdu. – Naprawiają go, punkt po punkcie, zgodnie z kartą weryfikacji sprzętu – komentuje i dodaje, że w tym wypadku żołnierze mają trudne zadanie, bo do wymiany w wozie jest cała skrzynia biegów.

Przez jakiś czas w warsztacie słychać tylko tajemny język „dwadzieścia dwa oczkowy”, „dwadzieścia cztery zwykły”. – No dobra, wóz gotowy – informuje po kilku godzinach jeden z mechaników.

W końcu „bewup” opuszcza warsztat o własnych siłach. Jego kierowca dodaje mocno gazu i pojazd w kłębach spalin odjeżdża na tor prób. Po kilku okrążeniach podąża na parking, skąd zabiorą go żołnierze z macierzystego pododdziału.

Jak wyjaśnia mjr Tomasz Sobiech, zastępca dowódcy 112 Batalionu Remontowego w Giżycku, choć sporą część z zajęć zaplanowanych dla drużyn remontowych na poligonie żołnierze mogliby odbyć na obiektach garnizonowych, praca w terenie urealnia szkolenie. Ponadto na poligonie można przygotować dla żołnierzy dodatkowe „atrakcje”. – Strzelania, rzut granatem bojowym, zajęcia z użyciem środków minersko-zaporowych oraz zajęcia nocne z wykorzystaniem noktowizji to tylko niektóre „przerywniki” – żartuje mjr Sobiech.

Żołnierze ze 112 batalionu pozostaną na poligonie do końca przyszłego tygodnia.



– Mróz? Jaki mróz? – pytał sierż. Krzysztof Repnik ze 112 Batalionu Remontowego z Giżycka. Zimowe zajęcia poligonowe to znakomita okazja do sprawdzenia żołnierskich umiejętności. Więcej relacji przeczytasz na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Zakamuflowani w bieszczadzkiej głuszy   Zwiadowcy ruszyli na zimowy poligon
     
 
Spadochroniarze wypuścili Strzały   Laserowe potyczki pancerniaków
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Tomasz Sobiech

dodaj komentarz

komentarze


MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zasiać strach w szeregach wroga
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Abolicja dla ochotników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szansa na nowe życie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nie daj się zhakować
Męska sprawa: profilaktyka
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kaman – domknięcie historii
Odznaczenia za wzorową służbę
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomnik nieznanych bohaterów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze mają nowe motorówki
Kircholm 1605
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Starcie pancerniaków
Sportowcy na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO