moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskry na pół roku odlecą z Dęblina

Wiosenne szkolenie podchorążych z dęblińskiej „Szkoły Orląt” będzie musiało odbyć się poza macierzystą bazą. Na lotnisku zaczęły się bowiem prace związane z przygotowaniem go do przyjęcia nowych samolotów szkolnych. Na czas remontu nową bazą pilotów i ich Iskier będzie prawdopodobnie Mińsk Mazowiecki lub Łask.


– Lotnisko powoli zaczyna przypominać jeden wielki plac budowy – przyznaje kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W pobliżu płyty rozstawione zostały wysokie dźwigi, które uniemożliwią bezpieczne wykonywanie lotów. Będzie to utrudnienie szczególnie dla niedoświadczonych podchorążych. Dlatego ich szkolenie będzie musiało się odbywać na innym lotnisku.

– Od 1 kwietnia do końca września przyszłego roku nasze Iskry będą stacjonowały poza Dęblinem – wyjaśnia kpt. Grabarczuk. Na razie jeszcze nie wiadomo, na jakie lotnisko odlecą samoloty. Pod uwagę brany jest między innymi Mińsk Mazowiecki i Łask. – Mimo skomplikowanej sytuacji postaramy się w pełni wykorzystać przyznane nam na przyszły rok limity paliwa. Będzie to jednak wymagało większego wysiłku niż zazwyczaj – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Latający na Iskrach instruktorzy i podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych na cały okres szkolenia także będą musieli zmienić miejsce zamieszkania.

W tej chwili na dęblińskim lotnisku stacjonuje 38 Iskier. – Do tymczasowej bazy odlecą wszystkie samoloty, które w kwietniu przyszłego roku będą sprawne – zapowiada kpt. Grabarczuk. Na miejscu pozostaną śmigłowce, które do startów i lądowań potrzebują mniej miejsca. Dęblin ma obecnie 24 maszyny SW-4 oraz dziesięć Mi-2.

Na lotnisku w Dęblinie powstanie m.in. wojskowy port lotniczy z wieżą kontroli lotów, nowa baza Kompanii Obsługi Lotniska, garaże, magazyny, drogi. Łącznie armia zainwestuje tam przeszło 45 mln zł. Prace zakończą się jesienią 2014 r. Inwestycja jest związana z planowanym zakupem nowych maszyn szkoleniowych, które zastąpią używane w tej chwili Iskry.

Z lotniska w Dęblinie korzystają piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego oraz przyszli lotnicy szkolący się w tamtejszej „Szkole Orląt”.

Czytaj także: Wojsko inwestuje miliony w Dęblinie

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Road Runner” w Libanie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Gdy ucichnie artyleria
„Zamek” pozostał bezpieczny
Standardy NATO w Siedlcach
Starcie pancerniaków
Awanse w dniu narodowego święta
OPW budują świadomość obronną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sportowcy na poligonie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kosmiczna wystawa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czy to już wojna?
Ku wiecznej pamięci
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
Zasiać strach w szeregach wroga
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Torpeda w celu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kaman – domknięcie historii
Plan na WAM
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Jesteśmy dziećmi wolności
Arteterapia dla weteranów
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ułani szturmowali okopy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Grecka walka z sabotażem
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Im ciemniej, tym lepiej
Dzień wart stu lat
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO