moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskry na pół roku odlecą z Dęblina

Wiosenne szkolenie podchorążych z dęblińskiej „Szkoły Orląt” będzie musiało odbyć się poza macierzystą bazą. Na lotnisku zaczęły się bowiem prace związane z przygotowaniem go do przyjęcia nowych samolotów szkolnych. Na czas remontu nową bazą pilotów i ich Iskier będzie prawdopodobnie Mińsk Mazowiecki lub Łask.


– Lotnisko powoli zaczyna przypominać jeden wielki plac budowy – przyznaje kpt. Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W pobliżu płyty rozstawione zostały wysokie dźwigi, które uniemożliwią bezpieczne wykonywanie lotów. Będzie to utrudnienie szczególnie dla niedoświadczonych podchorążych. Dlatego ich szkolenie będzie musiało się odbywać na innym lotnisku.

– Od 1 kwietnia do końca września przyszłego roku nasze Iskry będą stacjonowały poza Dęblinem – wyjaśnia kpt. Grabarczuk. Na razie jeszcze nie wiadomo, na jakie lotnisko odlecą samoloty. Pod uwagę brany jest między innymi Mińsk Mazowiecki i Łask. – Mimo skomplikowanej sytuacji postaramy się w pełni wykorzystać przyznane nam na przyszły rok limity paliwa. Będzie to jednak wymagało większego wysiłku niż zazwyczaj – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Latający na Iskrach instruktorzy i podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych na cały okres szkolenia także będą musieli zmienić miejsce zamieszkania.

W tej chwili na dęblińskim lotnisku stacjonuje 38 Iskier. – Do tymczasowej bazy odlecą wszystkie samoloty, które w kwietniu przyszłego roku będą sprawne – zapowiada kpt. Grabarczuk. Na miejscu pozostaną śmigłowce, które do startów i lądowań potrzebują mniej miejsca. Dęblin ma obecnie 24 maszyny SW-4 oraz dziesięć Mi-2.

Na lotnisku w Dęblinie powstanie m.in. wojskowy port lotniczy z wieżą kontroli lotów, nowa baza Kompanii Obsługi Lotniska, garaże, magazyny, drogi. Łącznie armia zainwestuje tam przeszło 45 mln zł. Prace zakończą się jesienią 2014 r. Inwestycja jest związana z planowanym zakupem nowych maszyn szkoleniowych, które zastąpią używane w tej chwili Iskry.

Z lotniska w Dęblinie korzystają piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego oraz przyszli lotnicy szkolący się w tamtejszej „Szkole Orląt”.

Czytaj także: Wojsko inwestuje miliony w Dęblinie

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Historia jest po to, by z niej czerpać
Czarnomorski szlif minerów
Speczespół wybierze „Orkę”
Carl-Gustaf przemówił
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Jelcz się wzmacnia
Polski „Wiking” dla Danii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Pływali jak morscy komandosi
Terytorialsi w akcji
Medicine for Hard Times
W poszukiwaniu majora Serafina
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Okiełznać Borsuka
Deterrence in Polish
Jednym głosem w sprawie obronności
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Poligon dla medyków w mundurach
Medycy na start
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Czarna taktyka terytorialsów
Polskie Bayraktary nad Turcją
Koniec pewnej epoki
Maratońskie święto w Warszawie
Weterani pamiętają
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
Mity i manipulacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W wojsku orientują się najlepiej
Abolicja dla ochotników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Priorytetowe zaangażowanie
Młodzi i bezzałogowce
Czarna taktyka terytorialsów
Drugi wojskowy most
Pasja i fart
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kopuła nad bewupem
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO