moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocna akcja bez finału

Dziś w nocy śmigłowiec ratowniczy Marynarki Wojennej został wezwany na pomoc przez załogę szwedzkiego promu. Miał przewieźć do szpitala pasażera, który spadł ze schodów. Ten jednak odmówił opuszczenia statku.


Prom „Stena Vision” płynął z Karlskrony do Gdyni. O 1:36 jego załoga wezwała na pomoc śmigłowiec ratowniczy „Anakonda” z lotniska w Gdyni Babich Dołach. Poszło o 49-letniego Szweda. Ze wstępnych informacji wynikało, że mógł on doznać urazu spadając ze schodów. – Prom znajdował się około stu kilometrów na północny zachód od Rozewia. Dotarcie do niego zajęło ekipie ratowniczej blisko godzinę – relacjonuje kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej.

O godzinie 2:24 lekarz zszedł ze śmigłowca na pokład statku i przebadał mężczyznę. Nie stwierdził u niego żadnych widocznych objawów uszkodzenia ciała. Szwed zapewniał, że czuje się dobrze. Niezależnie od tego lekarz zalecił transport do szpitala. Poszkodowany jednak odmówił. Tłumaczył, że zgodzi się na transport tylko wówczas, kiedy poleci z nim żona. – A to wbrew przepisom. Mówią one, że na pokład śmigłowca ratowniczego osoba towarzysząca może wejść tylko wówczas, kiedy poszkodowany jest osobą niepełnoletnią – wyjaśnia kmdr por. Zajda.

„Anakonda” wróciła zatem do Gdyni bez Szweda. Zajda podkreśla, że z taką sytuacją spotkał się po raz pierwszy. – Poszkodowany bezwzględnie powinien zastosować się do zaleceń lekarza. Po upadku mógł przecież doznać obrażeń wewnętrznych, które są trudne do wykrycia we wstępnym badaniu. Odmawiając transportu do szpitala, naraził się na niebezpieczeństwo – zaznacza kmdr por. Zajda.

Dwa śmigłowce Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pełnią dyżury ratownicze w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. Wspiera je załoga samolotu patrolowego „Bryza”, dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

W ciągu ostatnich dwóch dekad lotnicy morscy uczestniczyli w 527 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 274 osobom. Jak przyznaje Zajda, czasem zdarzają się im fałszywe alarmy. Tak było choćby na początku tego roku, kiedy do ratowników dotarł sygnał zarejestrowany przez stacje odbioru z Rosji i Kanady. Wynikało z niego, że w okolicach Lęborka mógł rozbić się samolot. Kiedy śmigłowiec przybył na miejsce okazało się, że sygnał pochodzi ze złomowiska. Armator trzymał tam wycofane z użytku kutry. Zapomniał jednak wymontować z nich nadajników alarmowych. Jeden z nich wysłał sygnał SOS.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Derim
1353092580
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
6D-67-72-3C
~Peter
1353022500
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
F7-C8-29-61
~GJ
1352716140
Co za cyrk,ile to kosztowało? Ratownictwo morskie powinno być przejęte przez MSW a nie działać w strukturach MON
65-6B-15-70

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Metoda małych kroków
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
W obronie wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ameryka daje wsparcie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pod skrzydłami Kormoranów
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Gunner, nie runner
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zachować właściwą kolejność działań
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Posłowie dyskutowali o WOT
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, epilog
Szybki marsz, trudny odwrót
Pilecki ucieka z Auschwitz
Sprawa katyńska à la española
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
NATO na północnym szlaku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Zmiany w dodatkach stażowych
Rekordziści z WAT
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pytania o europejską tarczę
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
SOR w Legionowie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kolejne FlyEye dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO