moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brak ofert na VIP-owskie samoloty

Nie udało się sprzedać dwóch rządowych maszyn Jak-40 – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. To już drugi przetarg zorganizowany przez Agencję Mienia Wojskowego. Agencja teraz spróbuje sprzedać samoloty w trybie negocjacji ceny.


Ostateczny termin składania wniosków o dopuszczenie do drugiego przetargu upłynął 19 września. – Mieliśmy zapytania od kilku podmiotów, także z byłego bloku wschodniego, ale nikt nie złożył oferty – mówi Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa Agencji Mienia Wojskowego. Mimo obniżenia ceny wywoławczej nie było też chętnych na oferowane w przetargu pakiety części do Jak-ów oraz do samolotu Tu-154M.

– Planujemy, że trzeci przetarg zostanie ogłoszony 27 września i wtedy znana będzie też cena wywoławcza samolotów i pakietów części – informuje Małgorzata Golińska. Najprawdopodobniej ceny znów zostaną obniżone.

– Uruchamiamy sprzedaż poprzetargową w trybie negocjacji ceny. Chętni mogą do czasu ogłoszenia trzeciego przetargu przysłać do nas swoje oferty z zaproponowaną ceną, która musi się mieścić pomiędzy ostatnią ceną wywoławczą a jej połową. Oferty będzie rozpatrywać komisja przetargowa i jeśli uzna je za atrakcyjne, zawrzemy umowę sprzedaży – wyjaśnia rzeczniczka AMW.

Oferowane w przetargu dwa samoloty Jak-40 to luksusowe wersje dla VIP-ów. Przystosowane są do przewozu 15 pasażerów – pięciu w salonce i dziesięciu w przedziale pasażerskim. Maszyny były eksploatowane przez 36 Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Po rozwiązaniu jednostki w 2011 r. dwa Jak-i przekazano muzeom – jeden trafił do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, drugi do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Egzemplarz znajdujący się w MWP to ten samolot, którym do Smoleńska przed katastrofą prezydenckiego Tu-154 przylecieli dziennikarze.

Dwa pozostałe Jak-i zostały wystawione na sprzedaż. Maszyny mają ponad 30 lat, ich eksploatację rozpoczęto w 1980 r. Od tego czasu jeden samolot wylatał ponad 8500 godzin, a drugi prawie 9000. Każdy z nich przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi.

Jeśli Agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe 7 proc. zasili konto AMW, w tym jej fundusz rezerwowy, inwestycyjny i socjalny.



Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Kapral Bartnik mistrzem świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Po co wojsku satelity?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Zwrot na Bałtyk
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Komplet medali wojskowych na ringu
Don’t Get Hacked
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szwedzi w pętli
Niebo pod osłoną
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Razem na ratunek
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nadchodzi era Borsuka
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Artylerzyści mają moc!
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Przygotowani znaczy bezpieczni
Borsuki jadą do wojska!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Czas na polskie Borsuki
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Uczelnie łączą siły
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Plan na WAM
W krainie Świętego Mikołaja
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Pancerniacy jadą na misję
Najdłuższa noc
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Holenderska misja na polskim niebie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czwarta dostawa Abramsów
Militarne Schengen
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO