moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko rezygnuje z kultowego samolotu An-2

Po ponad pół wieku służby w polskiej armii, słynny samolot „Antek”, odchodzi do cywila. Jeszcze w tym miesiącu ostatnie egzemplarze tej maszyny zostaną wycofane z eksploatacji.



Legendarny dwupłatowiec, nazywany przez polskich pilotów „Antkiem”, to jeden z najdłużej produkowanych na świecie samolotów (od 1949 ). Chociaż An-2 został zaprojektowany w Związku Radzieckim w biurze Olega Antonowa, jego montaż odbywał się głównie w Polsce. Z zakładów WSK Mielec od 1960 roku wyszło 11 tys. egzemplarzy na 16 tys. wszystkich wyprodukowanych.

– O ogromnej popularności tych maszyn zdecydowała ich niezawodność, prosta konstrukcja, łatwość pilotażu i niskie koszty utrzymania. Walorem była także możliwość korzystania z lotnisk trawiastych: polowych i poligonowych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych. – Sam z nich skakałem jako spadochroniarz. Każdy kto miał z do czynienia z tymi samolotami ma do nich duży sentyment. To ostatni dwupłatowiec używany w wojskach NATO.

Ale An-2 nie trafią do lamusa historii. Liczne egzemplarze są użytkowane w lotnictwie cywilnym, przez hobbystów, ale także przez biznesmenów, którzy prowadzą turystyczne linie lotnicze.

– Mamy ambicję, żeby nasz nowy „Antek” został zarejestrowany jako samolot cywilny. Będzie wtedy mógł stać się naszym kolejnym eksponatem latającym – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

An-2 były wykorzystywane przez armie wszystkich państw należących do Układu Warszawskiego. Służyły przede wszystkim w wojsku, to m.in. z ich pokładów żołnierze wojsk powietrznodesantowych wykonywali skoki spadochronowe. Ale wykorzystywano je też w rolnictwie np. do oprysków upraw. Z czasem „Antki” trafiły do aeroklubów i w ręce osób prywatnych. Chętnych na tę maszynę nie brakuje, tym bardziej, że uchodzą za samoloty kultowe.

Ostatniego „Antka” służącego w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego zobaczymy na niebie nad poligonem w Wicku Morskim. W sierpniu w swój ostatni lot w barwach wojskowych wyruszy słynny „Wiedeńczyk”.

Tą nazwą wojskowi ochrzcili dwupłatowca, którym kilku żołnierzy uciekło z PRL do Austrii. Do zdarzenia doszło 1 kwietnia 1982 roku. Podczas rutynowego lotu ze skoczkami spadochronowymi, załoga zgłosiła wieży awarię i potrzebę wykonania lotu kontrolnego. W rzeczywistości piloci obrali kurs na Zachód. W ucieczce wzięła udział niemal cała załoga „Antka” (z wyjątkiem technika pokładowego, który został uprowadzony i wrócił potem do kraju). Po drodze samolot lądował w okolicach Czernichowa, gdzie na pokład wsiadły rodziny żołnierzy.

Po udanej ucieczce do Wiednia uciekinierzy otrzymali azyl polityczny, a An-2 został zwrócony do Polski. Wkrótce potem „Wiedeńczyka” przebudowano na holownik wykorzystywany podczas ćwiczeń. W tej roli zastąpiły go maszyny bezzałogowe projektowane w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych.

(SZP)

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Flota przyszłości
 
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Tu się zadań nie wybiera
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Medale dla uczestników walk w Karbali
Miroslawiec Up
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Poprady w Gołdapi
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Zmiany w przepisach mundurowych
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Desant poza strefę komfortu
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
Pamięć dodaje skrzydeł
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Nowe plecaki dla żołnierzy
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Stulecie wojskowej Akademii
Polski wkład w operację „Overlord”
Modernizacja bombowców
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
A Half-Open Gate to Hell
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Gumowy czołg, realny front
Logistycy na poligonie w Drawsku
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Jihadist Mill
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Rozbicie więzienia w Końskich
Rydwany dżihadu
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Obrady Rady Unii Europejskiej
Kierunek: Afganistan
Następcy Herculesów
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Działalność firm na rzecz obronności
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
F-16 wracają do Polski
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Likwidacja komendanta Junka
Trudny sojusz partyzantów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO