moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko rezygnuje z kultowego samolotu An-2

Po ponad pół wieku służby w polskiej armii, słynny samolot „Antek”, odchodzi do cywila. Jeszcze w tym miesiącu ostatnie egzemplarze tej maszyny zostaną wycofane z eksploatacji.



Legendarny dwupłatowiec, nazywany przez polskich pilotów „Antkiem”, to jeden z najdłużej produkowanych na świecie samolotów (od 1949 ). Chociaż An-2 został zaprojektowany w Związku Radzieckim w biurze Olega Antonowa, jego montaż odbywał się głównie w Polsce. Z zakładów WSK Mielec od 1960 roku wyszło 11 tys. egzemplarzy na 16 tys. wszystkich wyprodukowanych.

– O ogromnej popularności tych maszyn zdecydowała ich niezawodność, prosta konstrukcja, łatwość pilotażu i niskie koszty utrzymania. Walorem była także możliwość korzystania z lotnisk trawiastych: polowych i poligonowych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych. – Sam z nich skakałem jako spadochroniarz. Każdy kto miał z do czynienia z tymi samolotami ma do nich duży sentyment. To ostatni dwupłatowiec używany w wojskach NATO.

Ale An-2 nie trafią do lamusa historii. Liczne egzemplarze są użytkowane w lotnictwie cywilnym, przez hobbystów, ale także przez biznesmenów, którzy prowadzą turystyczne linie lotnicze.

– Mamy ambicję, żeby nasz nowy „Antek” został zarejestrowany jako samolot cywilny. Będzie wtedy mógł stać się naszym kolejnym eksponatem latającym – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

An-2 były wykorzystywane przez armie wszystkich państw należących do Układu Warszawskiego. Służyły przede wszystkim w wojsku, to m.in. z ich pokładów żołnierze wojsk powietrznodesantowych wykonywali skoki spadochronowe. Ale wykorzystywano je też w rolnictwie np. do oprysków upraw. Z czasem „Antki” trafiły do aeroklubów i w ręce osób prywatnych. Chętnych na tę maszynę nie brakuje, tym bardziej, że uchodzą za samoloty kultowe.

Ostatniego „Antka” służącego w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego zobaczymy na niebie nad poligonem w Wicku Morskim. W sierpniu w swój ostatni lot w barwach wojskowych wyruszy słynny „Wiedeńczyk”.

Tą nazwą wojskowi ochrzcili dwupłatowca, którym kilku żołnierzy uciekło z PRL do Austrii. Do zdarzenia doszło 1 kwietnia 1982 roku. Podczas rutynowego lotu ze skoczkami spadochronowymi, załoga zgłosiła wieży awarię i potrzebę wykonania lotu kontrolnego. W rzeczywistości piloci obrali kurs na Zachód. W ucieczce wzięła udział niemal cała załoga „Antka” (z wyjątkiem technika pokładowego, który został uprowadzony i wrócił potem do kraju). Po drodze samolot lądował w okolicach Czernichowa, gdzie na pokład wsiadły rodziny żołnierzy.

Po udanej ucieczce do Wiednia uciekinierzy otrzymali azyl polityczny, a An-2 został zwrócony do Polski. Wkrótce potem „Wiedeńczyka” przebudowano na holownik wykorzystywany podczas ćwiczeń. W tej roli zastąpiły go maszyny bezzałogowe projektowane w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych.

(SZP)

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
 
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Desant z transportowca-giganta
Rozpoczynamy nową erę
Najpierw „Sonda”, później promocja
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Warszawa walczy, wracamy
Wielofunkcyjny scyzoryk
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Najkrwawsze starcie Powstania Warszawskiego
Jedna misja, jeden zespół
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Obrady Rady Unii Europejskiej
Kolejne NUR-y do modernizacji
A Wave of Alliances
Rivalry on Closed Sea
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Rozdarty subkontynent
„Pułaski” wrócił do kraju
Przez krew zdobyty Śląsk
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Sprawdzają Brutusa
Cienka niebieska linia
Czarny odchodzi do cywila
Śląskie obchody wojskowego święta
Spełniliśmy swój obowiązek
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Śladami Pierwszej Pancernej
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
A Torn Subcontinent
Nominacje generalskie w Święto Wojska Polskiego
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wozy amunicyjne do Raków
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Irańskie szachy
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Amerykańska przyszłość WZL
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Wojna wywiadów
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
High Confidence Operations
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Piknik ze smakiem
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Zielonka dla Patriotów
Przysięga śląskich terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO