moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


Irańskie szachy
 
Rozpoczynamy nową erę
Śląskie sceny z życia
Terytorialsi na wysokościach
Nowa misja i nowy sprzęt
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Jedna misja, jeden zespół
„Robot” w akcji
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Historia Liberatora wyjaśniona
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Cienka niebieska linia
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Głos (z) płonącej Warszawy
GROM Challenge
Iranian Chess Game
Wrzesień ’39 na południu Polski
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Polska nie pozostanie osamotniona
Chorwacki test polskich kadetów
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Defendery 2019 – część 4
Umarły dla świata
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Samochód do desantowania
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Kosmiczny gość
Zapal światło dla ofiar Katynia
Sprawdzają Brutusa
W Indiach mieli swój drugi dom
Rok Żelaznej Dywizji
Oko na Europę
Warszawa – miasto nieujarzmione
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Z maratonu programowania do wojska
Polskie firmy na targach w Londynie
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Nowy wiceminister w MON
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Walka i dyplomacja
Defendery 2019 – część 3
Thin Blue Line
Klasy wojskowe po nowemu
Zielone światło z USA na sprzedaż F-35
A Torn Subcontinent
Zmiany emerytalne dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO