moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


„Dragon” na Wiśle
 
Trudny sojusz partyzantów
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Likwidacja komendanta Junka
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Logistyka dla Leopardów
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
A Half-Open Gate to Hell
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Minister na ćwiczeniach „Dragon ’19”
Polski wkład w operację „Overlord”
Kierunek: Afganistan
Kolejna szabla AFN zdobyta
Flota przyszłości
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Obrady Rady Unii Europejskiej
Nowe plecaki dla żołnierzy
The Chariots of Jihad
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Medale dla uczestników walk w Karbali
Młodzi artyści wystąpili w Kołobrzegu
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Miroslawiec Up
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Jak zginął „Ponury”
Następcy Herculesów
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Gdzie kupić „Polskę Zbrojną”?
Masters` Killer dał w kość po raz szósty
Terytorialsi oddają krew
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Tu się zadań nie wybiera
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Rydwany dżihadu
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Poprady w Gołdapi
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Rusza cyberkomponent WOT-u
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Działalność firm na rzecz obronności
Fleet of the Future
Logistycy na poligonie w Drawsku
F-16 wracają do Polski
Trałowanie pod osłoną
Zmiany w przepisach mundurowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO