moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

DriX – towarzysz okrętu

Mierzy niespełna 8 m, ale wyposażeniem nie ustępuje okrętowi hydrograficznemu. Misje polegające na sondowaniu morskiego dna może prowadzić wspólnie z nim albo samodzielnie. Do tego jest odporny na kołysanie i potrafi pracować nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni. Tak działa DriX, czyli autonomiczny pojazd nawodny z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

DriX został kupiony cztery lata temu. Trafił do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Obecnie korzysta z niego załoga okrętu ORP „Arctowski”. Pojazd służy do sondowania morskiego dna. Mierzy głębokość i rejestruje podwodne obiekty, które mogłyby utrudniać żeglugę. Zgromadzone przez niego dane trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie eksperci korzystają z nich przede wszystkim przy tworzeniu morskich map nawigacyjnych – zarówno papierowych, jak i elektronicznych. I jak podkreślają sami marynarze – są to dane najwyższej jakości.

 

REKLAMA

Pojazd ma niemal 8 m długości, waży 1380 kg i potrafi poruszać się z prędkością 14 w. Przy takim tempie jest w stanie pracować przez całą dobę. Ale jeśli obniżyć prędkość do ekonomicznych 4 w., dron może realizować misję nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni.

DriX porusza się samodzielnie po wyznaczonej wcześniej trasie, jednak pozostający na pokładzie okrętu operator przez cały czas nadzoruje jego pracę. W razie potrzeby może przejąć nad nim kontrolę. Do lustrowania morskiej toni i dna pojazd wykorzystuje echosondę wielowiązkową. Posiada też własny miernik, który pozwala określić prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie. To parametr kluczowy przy określaniu głębokości. Do tego dochodzą systemy AIS i LIDAR. Pierwszy pozwala na identyfikację jednostek pływających oraz pozyskanie parametrów ich ruchu po to, aby podczas misji uniknąć kolizji. Drugi sonduje obszar wokół DriX-a, wykrywając wszelkie przeszkody – choćby pławy czy sieci rybackie, które mogłyby utrudniać pracę urządzenia.

– Pojazd ze względu na swoje rozmiary może pracować na pełnym morzu, a pod pewnymi względami przewyższa nawet okręt. ORP „Arctowski” jest w stanie prowadzić pomiary do stanu morza trzy [w dziesięciostopniowej skali Douglasa – przyp. red.]. DriX pracuje przy stanie morza cztery–pięć – wyjaśnia kmdr ppor. Małgorzata Pająk, dowódca ORP „Arctowski”. Na korzyść pojazdu przemawia też posadowienie specjalistycznych urządzeń w nisko opuszczonej gondoli. Takie rozwiązanie sprawia, że ich praca nie jest zakłócana przez czynniki związane z ruchem drona.

DriX prowadzi pomiary na głębokości od pięciu do 200 m, a przy tym bardzo dokładnie określa pozycję podmorskich obiektów. – Pojazd zwykle realizuje własną misję w tym samym czasie co okręt. Porusza się równolegle do niego, przez co w stosunkowo krótkim czasie jesteśmy w stanie przesondować naprawdę rozległy akwen – zaznacza kmdr ppor. Pająk. Oczywiście DriX może też pracować niezależnie od okrętu. – Po zakończeniu misji dane z pojazdu są zgrywane i obrabiane. Zapis czyścimy z szumów i zakłóceń. To tzw. postprocessing. Potem przekazujemy je dalej – tłumaczy kmdr ppor. Pająk.

Pojazdy DriX produkuje francuska firma Exail. Różne wersje urządzeń są pomocne przy pracach hydrograficznych, ale też przy prowadzeniu rozpoznania.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Exail

dodaj komentarz

komentarze


Gdy sekundy decydują o życiu
 
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Nowy prezes PGZ-etu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwsza misja Gripenów
Nasi czołgiści najlepsi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Wiedza na trudne czasy
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ukwiał z Gdańska
Podniebny Pegaz
Gra o kapitulację
Podniebne wsparcie sojuszników
Walka pod napięciem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pod żaglami – niepokonani z AMW
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej na mieszkanie za granicą
Początek „Burzy”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Szabla hubalczyków
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Składy wysokiego ryzyka
Polskie F-16 w służbie NATO
Apache’e na horyzoncie
Ogień z nabrzeża
Wspólna wola obrony
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Pracowity dyżur Typhoonów
Poznać rakietowego Homara
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Na pomoc po katastrofie
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
DriX – towarzysz okrętu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowa siła uderzeniowa
Obierki z błotem
Ustawa bliżej żołnierzy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Rodzina na wagę złota
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Sport kształtuje mentalność
Koniec wojny, którego nie znamy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Historyczna umowa z Francją
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pegaz nad Europą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO