To było ważne wydarzenie dla wojska i polskiego przemysłu. Długo oczekiwany lot testowy pierwszego wielozadaniowego śmigłowca AW149 wyprodukowanego w PZL-Świdnik już za nami. Siły Zbrojne RP zamówiły 32 takie maszyny, których produkcja w kraju jest możliwa dzięki ścisłej współpracy z włoskimi zakładami Leonardo Helicopters.
– Testując w locie śmigłowiec, który jest najnowocześniejszy na świecie w tej kategorii wagowej, mamy powód do zadowolenia z naszej pracy na rzecz Wojska Polskiego – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik (część koncernu Leonardo Helicopters), o wielozadaniowym AW149. – Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania. Być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska także modernizacji i integracji nowych systemów.
Zapewnił również, że zakłady mają możliwości, aby zrealizować te zadania. Pierwszy AW149 krajowej produkcji wykonał lot testowy 14 kwietnia w ramach procedury potwierdzającej zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową (Acceptance Test Procedure – ATP). Producent zapowiada, że dalsze próby w locie będą prowadzone według harmonogramu.
AW149 to średni wielozadaniowy śmigłowiec najnowszej generacji zaprojektowany przez inżynierów z koncernu Leonardo Helicopters. Powstał z myślą o takich misjach, jak: transport żołnierzy (maksymalnie 19 plus 1–2 członków załogi), dostarczanie zapasów, ewakuacja medyczna, poszukiwanie i ratownictwo w warunkach bojowych, operacje sił specjalnych, bliskie wsparcie z powietrza, dowodzenie i kierowanie oraz wywiad, obserwacja i rozpoznanie. Śmigłowiec jest przystosowany do pracy w dzień i w nocy. Jego szklany kokpit został tak zaprojektowany, by pilot mógł korzystać z gogli noktowizyjnych. Uzbrojenie AW149 mogą stanowić między innymi kierowane pociski powietrze–ziemia AGM-114R2 Hellfire II (w 2023 roku MON zamówiło u amerykańskiego producenta ponad 800 takich pocisków).
Wojsko Polskie ma otrzymać 32 śmigłowce AW149 na podstawie umowy podpisanej w lipcu 2022 roku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Dostawy ustalono na lata 2023–2029. Umowa od początku zakładała całą produkcję AW149 w Polsce wraz z przeniesieniem technologii oraz utworzeniem zaplecza produkcyjnego i remontowo-obsługowego. Pierwsze zamówione śmigłowce powstały jednak jeszcze we włoskich zakładach Leonardo w Vergiate. Przed końcem 2023 roku 25 Brygada Kawalerii Powietrznej była już wyposażona w trzy AW149.
– Realizacja kontraktu na AW149 dla Wojska Polskiego jest przykładem doskonałej pracy wykonanej wspólnie przez włoskie i polskie zespoły, efektywności całego łańcucha dostaw i w końcu udanej współpracy z użytkownikiem – mówił Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters. – Efekty tej współpracy są dla nas bodźcem do zastanowienia się, w jaki sposób moglibyśmy najlepiej sprostać przyszłym programom śmigłowcowym dla polskich sił zbrojnych. Być może za pomocą podobnych inicjatyw – dodał dyrektor włoskiej firmy, która w 2010 roku zainwestowała w PZL-Świdnik 900 mln zł przeznaczonych m.in. na: infrastrukturę, szkolenia personelu oraz transfer nowych technologii.
autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ MON

komentarze