Resort obrony od początku roku zachęca producentów sprzętu, dystrybutorów i innych specjalistów do przedstawiania rozwiązań, które pomogą zbudować Tarczę Wschód. Wezwanie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem, ale to nie koniec poszukiwań podmiotów gospodarczych gotowych do współpracy. MON wskazało pięć elementów, które są szczególnie potrzebne do budowy Tarczy.
– Nie sądziliśmy, że nasza inicjatywa spotka się z aż tak dużym zainteresowaniem producentów, dostawców, ale też ośrodków akademickich – mówił w marcu gen. bryg. Marcin Górka, dyrektor Departamentu Innowacji MON. Do resortu obrony wpłynęło ponad 200 propozycji dotyczących m.in. rozwiązań z obszaru sensorów i efektorów, systemów bezzałogowych czy łączności. Tymczasem Ministerstwo Obrony Narodowej przedstawiło krótką listę najpilniejszych potrzeb, na której znalazły się: maszyny do kopania rowów strzeleckich (tzw. trenching machine), roje dronów do minowania zdalnego, mosty składane o rozpiętości przęseł ponad 45 m, mobilne mosty o szerokości ok. 40 m, prefabrykaty żelbetowe oraz ich komponenty.
Dostawcy i producenci specjalizujący się w tych obszarach mogą ubiegać się o zamówienia w jednostkach resortu obrony, jednocześnie MON cały czas zachęca do zgłaszania kolejnych propozycji, które mogą przyczynić się do budowy Tarczy Wschód. Jak informuje ministerstwo, nadesłane dotychczas propozycje innowacyjnych rozwiązań są na bieżąco poddawane szczegółowej analizie przez zespoły ekspertów wojskowych we wskazanych obszarach odpowiedzialności.
MON zastrzega sobie prawo do kontaktu z wybranymi oferentami. Jeśli propozycje spełnią szczegółowe kryteria programu, wskazani przez ministerstwo producenci zostaną zaproszeni do dalszej współpracy. Pierwszy krok zakłada uzgodnienie warunków testowania zgłoszonych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa, a następnie testowania ich w warunkach operacyjnych.
Tarcza Wschód to największa od czasu II wojny światowej operacja umacniania wschodniej i częściowo północnej granicy Polski, zakładająca budowę fortyfikacji i wykorzystanie naturalnych przeszkód terenowych w kluczowych województwach: pomorskim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podlaskim, podkarpackim i mazowieckim (w sumie ok. 700 km). Głównym celem programu jest przeciwdziałanie potencjalnym zagrożeniom płynącym ze strony Białorusi i Rosji. Innowacyjne technologie odgrywają znaczącą rolę w tym procesie, dlatego MON stawia na współpracę z partnerami, w szczególności z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz NATO, dysponującymi zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.
Pierwszy odcinek zabezpieczeń został oddany do użytku w listopadzie 2024 roku. Cała budowa ma potrwać do 2028 roku, a jej szacowany koszt to ok. 10 mld zł.
autor zdjęć: 16 DZ

komentarze