moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

REKLAMA

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Potrzeba wsparcia i dialogu
 
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Podziękowania dla niezwyciężonych
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
UBM trafi do Jarocina
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Budynki jak z klocków
AMW rozwija się
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Czas na armię rezerwistów
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Nowa brygada na horyzoncie
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Zmiana warty na Sycylii
Panczeniści nie zawiedli
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Walka w półcieniu
Nowe odkrycia na Westerplatte
Czas przełomu
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Wojskowe emerytury w górę
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Różne oblicza Warmate’a
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Pod polskim dowództwem
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Inżynierowie od UBM
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Misje w pigułce
Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska
Foch stawia warunki
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Trio na medal
Niewiadów na amunicyjnym szlaku
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Wojsko zaprasza na poligon
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu z samorządowcami
Sojusz na niepewne czasy
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Przerwany lot „Orlika”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Hugin, podpora Kormorana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO