moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wypadek śmigłowca Mi-24

W poniedziałek rano na Lubelszczyźnie doszło do wypadku lotniczego z udziałem śmigłowca Mi-24. Maszyna należąca do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych ma uszkodzone podwozie i skrzydło. Dowództwo Generalne RSZ informuje, że nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Okoliczności i przyczyny zdarzenia wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Do wypadku Mi-24 doszło dziś rano w okolicach Białej Podlaskiej w województwie lubelskim. Śmigłowiec z 56 Bazy Lotniczej z Inowrocławia (jednostka jest częścią 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych) został uszkodzony podczas próby przedlotowej.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ, Mi-24 ma uszkodzone podwozie i prawe skrzydło. – Nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Cała załoga trafiła do szpitala na kontrolne badania lekarskie – mówi oficer. Teren zdarzenia został zabezpieczony przez służby. Na lądowisko wysłano kilka zastępów straży pożarnej, ale do pożaru śmigłowca nie doszło.

Nie ma jeszcze decyzji dotyczącej zawieszenia lotów na Mi-24. Dowództwo Generalne RSZ podaje, że zgodnie z obowiązującymi w takich przypadkach procedurami okoliczności i przyczyny incydentu wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Projekt Mi-24 powstał na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Związku Sowieckim. Charakterystyczną cechą śmigłowca, która czyniła go unikatowym na świecie (w momencie wejścia do służby), była możliwość zabierania na pokład ośmiu żołnierzy desantu.

Polskie wojska lądowe dysponują dwoma typami śmigłowca szturmowego. Mi-24W stacjonują w 56 Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, a Mi-24D w 49 Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Maszyny doposażono przed misją w Afganistanie. Dostosowano je m.in. do używania gogli noktowizyjnych (modyfikacja tablicy przyrządów, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego), a także zmodernizowano systemy nawigacji i łączności.

Zgodnie z planami kierownictwa resortu obrony narodowej Mi-24 zostaną w przyszłości zastąpione uderzeniowymi AH-64E Apache. Jesienią ubiegłego roku wicepremier Mariusz Błaszczak przekazał, że do USA zostało skierowane zapytanie ofertowe dotyczące pozyskania 96 śmigłowców Apache w najnowszej wersji Guardian. Maszyny miałyby służyć w lotnictwie wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pierwszy polski technik AH-64
 
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Desant pod osłoną nocy
Armia Andersa w operacji „Honker”
„Wielka droga” dostępna online
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Pierwsi na oceanie
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Pytania o europejską tarczę
Pływacy i maratończycy na medal
Ameryka daje wsparcie
Awanse na Trzeciego Maja
NATO na północnym szlaku
Wiedza na czas kryzysu
Więcej hełmów dla żołnierzy
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Sztuka ochrony zabytków
Odliczanie do misji na Łotwie
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Uwaga, transformacja!
Bohater odtrącony
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Daglezje poszukiwane
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Układ nerwowy Mieczników
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Husarz na straży nieba
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Gry wojenne w szkoleniu
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polki pobiegły po srebro!
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
W obronie wschodniej flanki NATO
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wiosenna burza nad Estonią
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Medyczne wnioski z pola walki
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Serwis K9 w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO