moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bieliki w komplecie

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejne cztery maszyny! Oznacza to, że w polskich siłach powietrznych obecnie jest eksploatowanych 16 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Maszyny te są wykorzystywane do szkolenia podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16 oraz F-35.

Bieliki o numerach bocznych:  7713, 7714, 7715 i 7716 do Polski przyleciały w sierpniu, ale dopiero niedawno rozpoczęły służbę w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Na nowych maszynach szkolą się podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej.

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2014 roku podpisało umowę z włoską firmą Leonardo na zakup pierwszych ośmiu samolotów, pakietu szkoleniowego i logistycznego. Zawarte porozumienie przewidywało opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca i z tej możliwości skorzystano. W 2018 roku ponownie rozszerzono kontrakt. Ministerstwo obrony zdecydowało się na zakup następnych czterech samolotów, szkolnego pakietu logistycznego oraz symulatora Simulation Based Training. Zamówienie zostało zrealizowane, a to oznacza, że siły powietrzne dysponują obecnie 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Ostatnie cztery egzemplarze M-346 Bielik do Polski przyprowadzili włoscy piloci. Maszyny w Dęblinie wylądowały w sierpniu, a potem, jak informuje podporucznik Marlena Kuna, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, przeszły tzw. proces zdawczo-odbiorczy. Testy maszyn trwały od końca sierpnia do końca października tego roku. – Proces zdawczo-odbiorczy polega na przeprowadzeniu inspekcji wizualnej maszyn, testów naziemnych oraz na sprawdzeniu samolotów w powietrzu – wyjaśnia ppor. Kuna.

Najważniejszym elementem sprawdzenia nowych samolotów jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonują piloci doświadczalni. W powietrzu kontrolują oni właściwości lotne maszyn oraz to, czy zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia działają poprawnie. Dodatkowo sprawdzano także dokumentację eksploatacyjną, wyposażenie lotniskowe, hangarowe oraz symulator. Bieliki przeszły pomyślnie wszystkie testy i zostały wprowadzone do wyposażenia polskich sił zbrojnych. Podobnie jak poprzednie samoloty tego typu, tak i najnowsze Bieliki będą służyć w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Pierwszy lot zarejestrowanych już w Polsce samolotów odbył się 9 listopada.

Dowództwo 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego informuje, że w najnowszych samolotach zmodyfikowano oprogramowanie systemu awionicznego. – Równolegle do prac odbiorczych personel firmy Leonardo zmodyfikował awionikę w używanych już przez nas 12 samolotach. Dzięki temu cała flota M-346 występuje teraz w takiej samej konfiguracji – mówi ppor. Kuna.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

W kwietniu tego roku 41 Baza Lotnictwa Szkolnego zdobyła certyfikat amerykańskich sił powietrznych i potwierdziła tym samym, że obowiązujący program szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z tym, który odbywa się za oceanem na odrzutowcu T-38. Amerykanie uznali też, że 41 Baza spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów M-346 na szkolenie F-35.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. szer. Andrzej Przybyś

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1670799120
NIE OGARNIAM ... JESZCZE NIE WDROŻONO DOPIREO CO DOSTARCZONE MASTERY ... A JUŻ CZEKAJĄ KOLEJNE SZKOLNE FA50 ... CZY LECI Z NAMI PILOT ...???
4D-2D-83-F0

Zmiany w dodatkach stażowych
 
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pierwsi na oceanie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Wojna w świętym mieście, epilog
Czarne oliwki dla sojuszników
Wioślarze i triatlonistka na podium
Pływacy i maratończycy na medal
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
NATO na północnym szlaku
W obronie wschodniej flanki NATO
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Odliczanie do misji na Łotwie
Uwaga, transformacja!
Daglezje poszukiwane
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Pilecki ucieka z Auschwitz
NATO on Northern Track
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Desant pod osłoną nocy
Ameryka daje wsparcie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Medyczne wnioski z pola walki
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Posłowie dyskutowali o WOT
Polki pobiegły po srebro!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy polski technik AH-64
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Husarz na straży nieba
Wiedza na czas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse na Trzeciego Maja
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Pytania o europejską tarczę
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Tragiczne zdarzenie na służbie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO