moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki WEM

Do końca 2026 roku wojsko otrzyma kolejną partię specjalistycznych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w wersji wozów ewakuacji medycznej – WEM. Agencja Uzbrojenia właśnie podpisała w tej sprawie kontrakt z ich producentem, spółką Rosomak S.A. Wartość umowy na dostawę 29 pojazdów wynosi 450 mln zł.

Ważą około 22 t, mają długość 7,77 m, szerokość 2,83 m i wysokość 3,33 m, co oznacza, że są najwyższą (jeśli chodzi o kadłub) odmianą kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w polskiej armii. Rosomaki w wersji wozu ewakuacji medycznej (WEM) to podstawowe pojazdy pododdziałów zmotoryzowanych, których zadaniem jest bezpieczna ewakuacja z pola walki rannych i poszkodowanych żołnierzy.

Obecnie w wyposażeniu wojska jest 37 „medycznych” Rosomaków. Pierwsze egzemplarze (dokładnie sześć) zostały przekazane w 2008 roku do 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej. Dostawy Rosomaków WEM zakończyły się w 2011 roku.

1 grudnia tego roku wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że polscy żołnierze otrzymają kolejne transportery tego typu. – Zabezpieczenie medyczne w Siłach Zbrojnych RP jest kluczowe. Podpisaliśmy umowę na kolejne wozy ewakuacji medycznej na podwoziu transporterów opancerzonych Rosomak. W najbliższych latach do wojska trafi kilkadziesiąt pojazdów do ewakuacji rannych z pola walki – napisał szef resortu obrony.

Za 29 pojazdów wojsko zapłaci ich producentowi – firmie Rosomak S.A., która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej – 450 mln zł. – Dostawy zostaną zrealizowane do 2026 roku – zapewnia ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Pierwsze egzemplarze powinny zostać przekazane wojsku w 2024 roku.

KTO Rosomak-WEM jest wyposażony m.in. w podstawowy sprzęt ewakuacyjno-ratowniczy do udzielania pomocy medycznej, system wspomagania załadunku noszy, instalację tlenową oraz elektryczną do zasilania urządzeń medycznych, radiostację pokładową, systemy: przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, obrony przed bronią masowego rażenia oraz ostrzegania i przeciwdziałania. Pojazdy są zaopatrzone w urządzenia do odkażania i dezaktywacji. Rosomak WEM jest przystosowany do transportu w pozycji leżącej trzech rannych żołnierzy. Załoga pojazdu składa się z dowódcy wozu, podoficera sanitarnego, dwóch sanitariuszy i kierowcy-mechanika.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maciej Nędzyński / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pilica w linii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ogień z Leopardów na Łotwie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Dodatkowe zapory
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Razem na ratunek
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Merops wdrażany natychmiast
„Horyzont” przeciw dywersji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Studenci ewakuowali szpital
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieoceniona siła edukacji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Is It Already War?
Sukces Polaka w biegu z marines
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Elementy Wisły testowane w USA
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
Dostawa Homarów-K
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojsko na Horyzoncie
Warto być wGotowości
My, jedna armia
„Zamek” pozostał bezpieczny
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Drony w szkołach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nieznani sprawcy wysadzili tory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO