moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki WEM

Do końca 2026 roku wojsko otrzyma kolejną partię specjalistycznych kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w wersji wozów ewakuacji medycznej – WEM. Agencja Uzbrojenia właśnie podpisała w tej sprawie kontrakt z ich producentem, spółką Rosomak S.A. Wartość umowy na dostawę 29 pojazdów wynosi 450 mln zł.

Ważą około 22 t, mają długość 7,77 m, szerokość 2,83 m i wysokość 3,33 m, co oznacza, że są najwyższą (jeśli chodzi o kadłub) odmianą kołowych transporterów opancerzonych Rosomak w polskiej armii. Rosomaki w wersji wozu ewakuacji medycznej (WEM) to podstawowe pojazdy pododdziałów zmotoryzowanych, których zadaniem jest bezpieczna ewakuacja z pola walki rannych i poszkodowanych żołnierzy.

Obecnie w wyposażeniu wojska jest 37 „medycznych” Rosomaków. Pierwsze egzemplarze (dokładnie sześć) zostały przekazane w 2008 roku do 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej. Dostawy Rosomaków WEM zakończyły się w 2011 roku.

1 grudnia tego roku wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że polscy żołnierze otrzymają kolejne transportery tego typu. – Zabezpieczenie medyczne w Siłach Zbrojnych RP jest kluczowe. Podpisaliśmy umowę na kolejne wozy ewakuacji medycznej na podwoziu transporterów opancerzonych Rosomak. W najbliższych latach do wojska trafi kilkadziesiąt pojazdów do ewakuacji rannych z pola walki – napisał szef resortu obrony.

Za 29 pojazdów wojsko zapłaci ich producentowi – firmie Rosomak S.A., która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej – 450 mln zł. – Dostawy zostaną zrealizowane do 2026 roku – zapewnia ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Pierwsze egzemplarze powinny zostać przekazane wojsku w 2024 roku.

KTO Rosomak-WEM jest wyposażony m.in. w podstawowy sprzęt ewakuacyjno-ratowniczy do udzielania pomocy medycznej, system wspomagania załadunku noszy, instalację tlenową oraz elektryczną do zasilania urządzeń medycznych, radiostację pokładową, systemy: przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, obrony przed bronią masowego rażenia oraz ostrzegania i przeciwdziałania. Pojazdy są zaopatrzone w urządzenia do odkażania i dezaktywacji. Rosomak WEM jest przystosowany do transportu w pozycji leżącej trzech rannych żołnierzy. Załoga pojazdu składa się z dowódcy wozu, podoficera sanitarnego, dwóch sanitariuszy i kierowcy-mechanika.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maciej Nędzyński / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pożegnanie z Columbią
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Niemiecki plan zniszczenia Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
17 września 1939. Nigdy więcej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Defendery skompletowane
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W poszukiwaniu majora Serafina
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Hekatomba na Woli
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Husarz z polskim instruktorem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Debiut polskich Patriotów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO – jesteśmy z Polską
Święto Wojsk Lądowych
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Orlik na Alfę
Z najlepszymi na planszy
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
„Road Runner” w Libanie
Największy transport Abramsów w tym roku
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kurs dla najlepszych w SERE
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czołgiści w ogniu
Cios w plecy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Rekompensaty na nowych zasadach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO