moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk już na poligonie

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej jako pierwsi w Wojsku Polskim otrzymają nowe bojowe wozy piechoty. Jednak zanim to nastąpi, Borsuk, bo o nim mowa, musi przejść kilkuetapowe testy, a sami wojskowi ukończyć specjalistyczne szkolenia. Ten proces właśnie się rozpoczął.

Borsuk to wyczekiwany przez Wojsko Polskie nowy bojowy wóz piechoty. Jego historia sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji pojazdu, który zastąpi w armii wysłużone BWP-1.

Za realizację tego projektu było odpowiedzialne konsorcjum z Hutą Stalowa Wola na czele. Dzięki temu powstał właśnie Borsuk. Nowy BWP został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń.


Film: Magdalena Miernicka, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Kilka dni temu jeden egzemplarz nowego BWP trafił na poligon w Bemowie Piskim, gdzie wojskowi z 15 Brygady Zmechanizowanej zapoznają się jego możliwościami. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to właśnie oni jako pierwsi otrzymają nowe uzbrojenie. Jednak zanim to nastąpi, sprzęt musi przejść kilkuetapowe testy, a Huta Stalowa Wola uruchomić jego produkcję seryjną. Na jakim etapie są te działania? O tym w materiale filmowym opowiadają przedstawiciele wojska oraz HSW.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Selmak
1668935460
Trochę z żalem na to patrzę, ile lat trwają te "badania"???? mon nie chce kupić bo nie ma za co.... rok od wojny mija,tyle powinna trwać już produkcja i to na 2 liniach
FB-54-3D-FD
~kubek
1668763800
ludzie nie ma czasu ,skończyć z tymi testami do produkcji
6E-DF-C6-AE

„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Husarz z polskim instruktorem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Rekompensaty na nowych zasadach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Debiut polskich Patriotów
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Orlik na Alfę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Krok ku niezależności
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Największy transport Abramsów w tym roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Defendery skompletowane
Cios w plecy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Kurs dla najlepszych w SERE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pożegnanie z Columbią
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
17 września 1939. Nigdy więcej
Dwie agresje, dwie okupacje
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO