moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Mewa” blisko finiszu

„Mewa”, trzeci z niszczycieli min projektu 258, ma zostać przekazana marynarce wojennej do końca roku. Tymczasem gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowuje się już do budowy kolejnych okrętów tego typu. Kupiła m.in. komplet materiałów hutniczych, systemy napędowe i pojazdy podwodne.

„Mewa” na Bałtyku to teraz częsty widok. We wrześniu na okręcie dobiegły końca prowadzone przez stocznię próby morskie. Niedługo potem na pokład weszła komisja powołana przez Agencję Uzbrojenia. Tym samym rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, które stanowią ostatni etap przed przekazaniem jednostki marynarce wojennej. Specjaliści przyglądają się zachowaniu okrętu na morzu i działaniu poszczególnych systemów. „Mewa” powinna trafić do zamawiającego jeszcze w tym roku. Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding, wymienia nawet datę – 30 listopada. Nieco ostrożniejszy jest jednak ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia. – Prace chcielibyśmy zakończyć w grudniu, ale dokładnego terminu nie sposób dziś określić. Wiele zależy choćby od pogody i warunków panujących na Bałtyku – wyjaśnia.

„Mewa” to trzeci niszczyciel min typu Kormoran II (projekt 258). 28 listopada 2017 roku biało-czerwona bandera po raz pierwszy załopotała nad prototypową jednostką ORP „Kormoran”. Z kolei w sierpniu tego roku marynarce wojennej został przekazany drugi z Kormoranów – „Albatros”. Jest to pierwszy okręt serii, który od prototypu różni się nieco wyposażeniem. Załoga poznaje jednostkę i czeka na oficjalne wcielenie jej do służby. Konkretna data podniesienia bandery nie jest jeszcze podana. W mediach pojawił się jednak ostatnio termin 28 listopada. Oznaczałoby to, że „Albatros” podobnie jak „Kormoran” dołączyłby do sił morskich w rocznicę odtworzenia polskiej marynarki wojennej.

Tymczasem stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowuje się już do budowy trzech kolejnych Kormoranów. Pod koniec czerwca umowę na ich dostarczenie podpisał w Świnoujściu wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak. – Zamówiliśmy już komplet materiałów hutniczych. Planowany termin ich dostawy to marzec, kwiecień 2023 roku – informuje Landowski. Na potrzeby Kormoranów stocznia zamówiła także systemy napędowe, elementy wyposażenia okrętowego oraz część pojazdów podwodnych. Kilka dni temu koncern Saab ujawnił, że gdańska firma wystąpiła o kupno trzech pojazdów Double Eagle Sarov, które służą do poszukiwania i klasyfikacji min morskich. Drony są również przystosowane do podkładania pod znaleziska ładunków wybuchowych. – W marcu 2023 roku przewidujemy cięcie pierwszych blach na jednostkę 258/4 (czyli czwartego z Kormoranów – przyp. red.). Do położenia stępki powinno dojść w czerwcu 2023. W przypadku pozostałych okrętów te etapy budowy są planowane odpowiednio na listopad 2023 i marzec 2024 oraz wrzesień i grudzień 2024 – wylicza Landowski. Jednostki mają wchodzić do służby w latach 2026–2027.

Niszczyciele min projektu 258 uchodzą za jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie w swojej klasie. Za ich budowę odpowiada konsorcjum, w skład którego wchodzą Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, gdyńska Stocznia Wojenna, a także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Jednostki służą do poszukiwania, klasyfikacji i zwalczania min morskich. Ich kadłuby zostały zbudowane z amagnetycznej stali. Okręty mają też cichy napęd, a ponadprzeciętną zwrotność zapewniają im pędniki cykloidalne. Wszystkie te rozwiązania ułatwiają pracę w zagrodach minowych, minimalizując ryzyko niekontrolowanej detonacji. Marynarze korzystają z pojazdów podwodnych kilku typów. Każdy z okrętów wyposażono też w trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz zestawy artyleryjskie. O ile jednak prototypowy ORP „Kormoran” ma 23-milimetrową armatę Wróbel, o tyle już na jednostkach seryjnych wkrótce zostanie zainstalowana 35-milimetrowa armata OSU-35K. Testy systemu artyleryjskiego trwają. W ostatnich dniach były prowadzone na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia

dodaj komentarz

komentarze


Debiut polskich Patriotów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Święto Wojsk Lądowych
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czołgiści w ogniu
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orlik na Alfę
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Rekompensaty na nowych zasadach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Z najlepszymi na planszy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
NATO – jesteśmy z Polską
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Black Hawki nad Warszawą
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Krok ku niezależności
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Hekatomba na Woli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pożegnanie z Columbią
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
17 września 1939. Nigdy więcej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO