moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przygotowują Cougary na potrzeby polskiej armii

1 Pomorska Brygada Logistyczna dostosowuje kolejne partie amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych Cougar 4 x 4 klasy pojazdów MRAP do ich eksploatacji na potrzeby Sił Zbrojnych RP.

Za realizację zadania dostosowywania pojazdów do eksploatacji w Wojsku Polskim oraz zgodnie z polskimi przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym odpowiedzialny jest 52 Batalion Remontowy z Czarnego. Żołnierze 52 brem na co dzień zajmują się naprawą bieżącą i obsługą sprzętu wojskowego po realizacji zadań w kraju i w ramach polskich kontyngentów wojskowych.

Dostosowanie pojazdów MRAP Cougar to proces ciągły. Kilkadziesiąt pojazdów zostało przekazanych już użytkownikom – m.in. 16 i 18 Dywizji Zmechanizowanej. W trakcie dostosowywania pojazdów na warsztacie jest kolejne kilkanaście sztuk, zaś kilkadziesiąt egzemplarzy amerykańskich wielozadaniowych transporterów opancerzonych jest na etapie przyjmowania sprzętu ze składu MSS Polska Nowa Wieś.

Zakres prac dostosowania pojazdów do wymagań Sił Zbrojnych RP oraz polskich przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym przewiduje m.in.:
• ocenę stanu technicznego każdego pojazdu,
• demontaż niektórych elementów,
• przygotowanie powierzchni do malowania,
• prace lakiernicze celem zmiany kamuflażu,
• adaptacja systemów łączności,
• złożenie pojazdów,
• montaż kierunkowskazów i reflektorów świateł mijania,
• montaż uchwytów na wyposażenie dodatkowe pojazdów i broń osobistą żołnierzy,
• obsługiwanie okresowe obejmujące wymianę filtrów i płynów eksploatacyjnych,
• smarowanie sprzętu w punktach smarowniczych,
• badania diagnostyczne,
• rejestracja pojazdów i montaż tablic rejestracyjnych.

Efektem końcowym jest badanie techniczne, które dopuszcza pojazd do ruchu drogowego. Dopiero w tym momencie Cougary, dostosowane do krajowych wymagań, przekazywane są użytkownikom.


Amerykański wielozadaniowy transporter opancerzony Cougar to pojazd wojskowy z napędem 4x4, przeznaczony dla pododdziałów inżynieryjno – saperskich. MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) cechuje się zwiększoną odpornością na wybuchy min oraz ataki z zasadzki. Odporność ta wynika m. in. ze specyficznej konstrukcji kadłuba pojazdu, którego podwozie uformowane jest w kształcie litery „V” i jest silnie opancerzone.
Pojazdy COUGAR 4x4 wchodzą w skład najlżejszej kategorii pojazdów MRAP, obejmującej konstrukcje MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle). Przeznaczone są do realizacji zadań patrolowych, konwojowania oraz transportu obsług broni zespołowej. Pojazdy posiadają silnik o mocy 330 KM oraz automatyczną przekładnię. Charakteryzują się napędem 4x4 oraz odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 88-105 km/h, a jego zasięg to 670 km. Wysokość pojazdu to 2,6 m, szerokość wynosi 2,7 m, a jego długość to 5,9 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 17,2 t, a jego ładowność to 2,7 t. Pojazdy przeznaczone są do transportu 2 członków załogi i 4 żołnierzy desantu.

Tekst: kpt. Justyna Kwiatkowska

red. PZ

autor zdjęć: A. Wolska

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Inwestycja w bezpieczeństwo
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mity i manipulacje
Starcie pancerniaków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Gdy ucichnie artyleria
Ku wiecznej pamięci
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejny kontrakt Dezametu
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Sukces Polaka w biegu z marines
Jesteśmy dziećmi wolności
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Rusza program „wGotowości”
Im ciemniej, tym lepiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Grecka walka z sabotażem
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Abolicja dla ochotników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Czy to już wojna?
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
OPW budują świadomość obronną
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO