moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak dłużej w Polsce

Umowa licencyjna między spółką Rosomak SA a fińską firmą Patria na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych została przedłużona do końca 2028 roku. Umożliwi to spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej realizację kontraktów na dostawę dla Wojska Polskiego m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń.


Polskie siły zbrojne używają Rosomaków od 2004 roku. To dziś podstawowy pojazd jednostek zmotoryzowanych, w linii jest przeszło 800 wozów. Najwięcej – ponad 360 – jest Rosomaków uzbrojonych w wieżę Hitfist-30P. Poza nimi w brygadach zmechanizowanych wojsk lądowych znajdują się m.in. Rosomaki w wersji podstawowej (nieuzbrojone), wozy ewakuacji medycznej, wozy dowodzenia, wozy pomocy technicznej, pojazdy przeznaczone do transportu załóg obsługujących wyrzutnie przeciwpancernych pocisków Spike (tzw. spajkowozy).

Podwozie Rosomaków posłużyło również do opracowania pojazdów przeznaczonych dla innego rodzaju wojsk – artylerii. W ten sposób stworzono m.in. automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak i wozy dowodzenia do tychże komponentów ogniowych, a także artyleryjskie wozy rozpoznawcze.

Rosomak to pojazd, który powstał w oparciu o fińską konstrukcję. W kwietniu 2003 roku polski rząd podpisał kontrakt z fińską firmą Patria na produkcję transporterów w naszym kraju. Na podstawie umowy nabył prawa do wytwarzania i sprzedaży tej konstrukcji na dziesięć lat. W 2013 roku kontrakt został przedłużony o kolejną dekadę, czyli do 2023 roku.

Kilka dni temu firma Rosomak SA, która zajmuje się produkcją transporterów, poinformowała, że podpisała aneks do umowy z 2013 roku przedłużający licencję do końca grudnia 2028 roku. „Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak SA realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na wozy dowodzenia oraz wozy ewakuacji medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji” – podkreślają w komunikacie przedstawiciele spółki, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1666611720
Mamy 6 lat na opracowanie własnego KTO by być niezależnymi w produkcji, sprzedaży, modernizacji. Nie zmarnujmy tej szansy.
C0-86-A4-D9

Dywersja na kolei. Są dowody
Dzień wart stu lat
Razem na ratunek
Merops wdrażany natychmiast
Mundurowi z benefitami
„Horyzont” przeciw dywersji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
My, jedna armia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Gdy ucichnie artyleria
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowy bus do szczęścia
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Drony w szkołach
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ogień z Leopardów na Łotwie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Is It Already War?
Pilica w linii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Nieoceniona siła edukacji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Polski „Wiking” dla Danii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Militarne Schengen
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dostawa Homarów-K
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko na Horyzoncie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Road Runner” w Libanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Warto być wGotowości
Studenci ewakuowali szpital
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Elementy Wisły testowane w USA
Dodatkowe zapory
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
„Zamek” pozostał bezpieczny
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO