moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak dłużej w Polsce

Umowa licencyjna między spółką Rosomak SA a fińską firmą Patria na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych została przedłużona do końca 2028 roku. Umożliwi to spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej realizację kontraktów na dostawę dla Wojska Polskiego m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń.


Polskie siły zbrojne używają Rosomaków od 2004 roku. To dziś podstawowy pojazd jednostek zmotoryzowanych, w linii jest przeszło 800 wozów. Najwięcej – ponad 360 – jest Rosomaków uzbrojonych w wieżę Hitfist-30P. Poza nimi w brygadach zmechanizowanych wojsk lądowych znajdują się m.in. Rosomaki w wersji podstawowej (nieuzbrojone), wozy ewakuacji medycznej, wozy dowodzenia, wozy pomocy technicznej, pojazdy przeznaczone do transportu załóg obsługujących wyrzutnie przeciwpancernych pocisków Spike (tzw. spajkowozy).

Podwozie Rosomaków posłużyło również do opracowania pojazdów przeznaczonych dla innego rodzaju wojsk – artylerii. W ten sposób stworzono m.in. automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak i wozy dowodzenia do tychże komponentów ogniowych, a także artyleryjskie wozy rozpoznawcze.

Rosomak to pojazd, który powstał w oparciu o fińską konstrukcję. W kwietniu 2003 roku polski rząd podpisał kontrakt z fińską firmą Patria na produkcję transporterów w naszym kraju. Na podstawie umowy nabył prawa do wytwarzania i sprzedaży tej konstrukcji na dziesięć lat. W 2013 roku kontrakt został przedłużony o kolejną dekadę, czyli do 2023 roku.

Kilka dni temu firma Rosomak SA, która zajmuje się produkcją transporterów, poinformowała, że podpisała aneks do umowy z 2013 roku przedłużający licencję do końca grudnia 2028 roku. „Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak SA realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na wozy dowodzenia oraz wozy ewakuacji medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji” – podkreślają w komunikacie przedstawiciele spółki, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1666611720
Mamy 6 lat na opracowanie własnego KTO by być niezależnymi w produkcji, sprzedaży, modernizacji. Nie zmarnujmy tej szansy.
C0-86-A4-D9

Odpalili K9 Thunder
Kolejne AW149 nadlatują
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Trałowce do remontu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Dzień wart stu lat
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Astronauta w Szkole Orląt
„Burza” nabiera kształtów
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Nowe K9 w Węgorzewie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Służba w kadrze
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Niemcy dla Tarczy Wschód
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Historyczna „Wisła”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebo pod osłoną
Panczeniści na podium w Hamar
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polski Rosomak dalej w produkcji
Plan na WAM
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pancerniacy jadą na misję
Święto sportowców w mundurach
Wisła dopłynęła
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Niemieckie wsparcie z powietrza
The Taste of Military Service
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aby granica była bezpieczna
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Wojsko ma swojego satelitę!
Combat 56 u terytorialsów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
W ochronie granicy
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najdłuższa noc
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Seryjny Heron coraz bliżej
Mundurowi z benefitami
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO