moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarty

Nowa drogą wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ma wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić ją Rosji. Dotąd bowiem na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską polskie jednostki każdorazowo musiały mieć zgodę Rosji. – Otwarcie tej inwestycji to wielkie zwycięstwo Polski. Polska zwycięża dziś na Mierzei Wiślanej – powiedział prezydent Andrzej Duda.

W sobotę odbyła się uroczystość otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja znacząco skróci drogę z portu w Elblągu na Morze Bałtyckie. W wydarzeniu wzięli udział m.in. prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki oraz prezes PiS Jarosław Kaczyński i wicepremier Mariusz Błaszczak.

– Mimo trudnego położenia geopolitycznego Rzeczypospolitej Polskiej w tej części Europy od ponad tysiąclecia, mimo wichrów i wojen, które przyginały nas często do ziemi, milionowych strat w narodzie, osobistych tragedii polskich rodzin, wszystkich przeciwności, trudnych czasów oraz lat komunizmu Polska zwycięża, zwycięża dziś tutaj na Mierzei Wiślanej – powiedział prezydent Andrzej Duda. Prezydent podkreślił, że otwarcie, uruchomienie i przekazanie do użytkowania tej inwestycji pozwoli na swobodne przepływanie między Morzem Bałtyckim, Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym, Elblągiem i Tolkmickiem. – To jest wielkie zwycięstwo Polski, patriotów i wszystkich tych, którzy rozumieją słowo suwerenność – dodał. Przypomniał też, że polskie statki za każdym razem wpływając z Bałtyku na Zalew Wiślany musiały prosić o zgodę stronę rosyjską. – To zwycięstwo tych, którzy rozumieją, że państwo, które uważa się za poważne, jest państwem bez kompleksów, a zwłaszcza bez kompleksu niższości. Państwo, które rozumie swój potencjał, swoją historię, swoje znaczenie, nie może pozwolić sobie na to, aby być państwem zależnym. Że nie może pozwolić sobie, aby ktoś inny decydował o jego ważnych, strategicznych sprawach – zaznaczył Andrzej Duda.

Prezydent przyznał, że idea inwestycji jest atakowana. – Ale tu nie chodzi o to, czy kanałem będą mogły przepływać największe statki, bo od tego mamy inne porty. Chodziło też o to, by ta droga była otwarta także symbolicznie. By nie trzeba było pytać o zgodę kraju, który nie jest nam przyjazny. Kraju, którego władze nie wahają się przed atakowaniem i niewoleniem innych, co widzimy teraz na Ukrainie. Dziś jest szczególny dzień, 17 września. 83 lata temu Związek Sowiecki do spółki z nazistowskimi Niemcami, zaatakował Polskę i ostatecznie zniszczył nasze państwo. Odebrał nam wolność, wtedy i później aż do 1989 roku i przemian politycznych, które wtedy się zaczęły. Dziś po latach tą suwerenność odzyskujemy i odbudowujemy siłę na wybrzeżu odbudowujemy – zaznaczył zwierzchnik sił zbrojnych.

W trakcie uroczystości przemawiał także Jarosław Kaczyński, prezes PiS. Podkreślił, że otwarcie tego kanału „jest wynikiem woli, której inspiracją jest patriotyzm”. – To patriotyzm ogólnopolski, który prowadził nas do wniosków, że sami musimy decydować o własnych sprawach oraz patriotyzm lokalny, mieszkańców Warmii i Mazur, tych wszystkich którzy chcieli, by ta ziemia się rozwijała – powiedział Kaczyński. – Wierzę, że to początek czwartego portu Rzeczypospolitej, nowy impuls dla rozwoju tej ziemi, ale przede wszystkim wierzę, że to kolejny akt tego, co przez długie lata było naszym marzeniem: by Polska była naprawdę niepodległa, suwerenna i była silnym, liczącym się państwem – podkreślił.

Dumy z inwestycji nie krył także Mateusz Morawiecki, prezes Rady Ministrów. Dla niego przekop Mierzei Wiślanej to „droga wolności, droga nowych szans i możliwości”. – W dniu 83. rocznicy napaści ZSRR na Polskę zrywamy symbolicznie ostatnie pęta naszego uzależnienia od Związku Radzieckiego, a później od Rosji – zaznaczył. Podkreślił, że Bałtyk daje niesamowite szanse rozwojowe, przypomniał też, że współcześnie pierwszym, który rzucił hasło przekopu przez Mierzeję był prezydent Lech Kaczyński, a potem jego myśl podjął Jarosław Kaczyński.

Po przemówieniach, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk uruchomił śluzę kanału żeglugowego. – Mam honor ogłosić, że droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim została otwarta – powiedział. Pierwszą jednostką, jaka przepłynęła przez nowy kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej był statek Zodiak II, jednostka należąca do Urzędu Morskiego w Gdyni. Chwilę później szlak pokonała pierwsza jednostka marynarki wojennej – ORP „Piorun”.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja nie tylko o znaczeniu gospodarczym, ale i militarnym. Jak dziś informuje rząd, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną rozszerza wachlarz działań zbrojnych małych okrętów wojskowych, zwiększa potencjał logistyczny wojska i usprawnia działanie marynarki wojennej. O znaczeniu tej inwestycji kilkukrotnie mówił także wicepremier i szef MON Mariusz Błaszczak. M.in. podczas spotkania szefów resortów obrony Grupy Wyszehradzkiej w 2021 roku stwierdził, że to inwestycja w bezpieczeństwo. – Połączenie Elbląga z morzem stwarza możliwości do wzmocnienia militarnego, jeśli zaszłaby taka potrzeba – zaznaczył przed rokiem Błaszczak.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi niemal 23 km. Dzięki inwestycji o prawie 100 km skróci się szlak wodny na Bałtyk, który obecnie wiedzie przez Cieśninę Piławską i wymaga zgody strony rosyjskiej.

Prace wykonawcze nad kanałem trwały od 2019 roku. Ostateczny koszt budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie znany w październiku lub listopadzie tego roku. Pierwotnie mówiło się o około 900 mln złotych, wiadomo już że kwota ta znacznie wzrośnie.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: bsmt Michał Pietrzak / 3.FO, Kancelaria Premiera

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Black Hawki nad Warszawą
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Cios w plecy
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Debiut polskich Patriotów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Kurs dla najlepszych w SERE
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
17 września 1939. Nigdy więcej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
H145M – ciekawa oferta dla Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
Orlik na Alfę
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Krok ku niezależności
Defendery skompletowane
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dwie agresje, dwie okupacje
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Road Runner” w Libanie
Husarz z polskim instruktorem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czołgiści w ogniu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Zwycięska batalia o stolicę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO