moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezzałogowce w wielkopolskich przestworzach

Zanim rozpoczną lot, każdorazowo muszą wdrożyć pełną procedurę przedstartową samolotu. Na poligonie CSWLąd w Biedrusku, żołnierze 12 Wielkopolskiej Brygady Obrony Terytorialnej trenują od początku tygodnia loty na Bezzałogowych Statkach Powietrznych (BSP) FlyEye.

Bezzałogowe Statki Powietrzne FlyEye to system, który przeznaczony jest do misji obserwacyjnych i rozpoznawczych. Doskonale sprawdza się przy obserwacji pola walki, skutków katastrof, czy monitorowania infrastruktury krytycznej. BSP wyposażony jest w obserwacyjną głowicę dualną z kamerami światła dziennego i termowizyjnymi.

Bezzałogowce okazały się niezawodne w obserwacji granicy polsko – białoruskiej. Tylko w ubiegłym roku FlyEye spędziły w powietrzu 2000 godzin. Aż jedna trzecia nalotu to efekt działań właśnie na granicy podczas operacji pk. Silne Wsparcie. 70 procent zadań żołnierze realizowali nocą za pomocą kamer termowizyjnych. Bezzałogowe platformy rozpoznawcze pojawiły się w WOT 4 lata temu. W tej chwili na stanowisku operatorów BSP służą 3 kobiety.

FlyEye znajdują się również na wyposażeniu wielkopolskiej „Dwunastki”. Żołnierze, którzy operują na tych maszynach, wchodzą w skład Grupy Rozpoznania Obrazowego oraz grupy BSP. Każdy z nich musiał przejść specjalistyczne badania oraz testy a także m.in. ukończyć kurs na Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie.

Nasze zadania wiążą się z nieustannym doskonaleniem naszych kwalifikacji a to sprawia ogromną satysfakcję. Program szkoleń zobowiązuje nas do systematycznych treningów. Tym razem korzystamy z przestrzeni powietrznej na poligonie CSWLąd w Biedrusku. Ze względów bezpieczeństwa, zawsze przed rozpoczęciem lotu przeprowadzamy pełną procedurę przedstartową. Nie możemy pozwolić, by zgubiła nas rutyna - mówi operatorka z 12 WBOT.

Co jest najtrudniejsze w lataniu BSP? Przede wszystkim wstrzelenie się w okno pogodowe. Lotów nie można prowadzić przy opadach deszczu oraz gdy jest wietrznie. Nasze zadania wymagają od nas ogromnej precyzji i dobrego poznania warunków terenowych. Początkowo, może to sprawiać małe problemy, ale praktyka czyni mistrza - dodaje operator Grupy Rozpoznania Obrazowego z wielkopolskiej „Dwunastki”.

Wielkopolscy terytorialsi również wspierali Straż Graniczną monitorując granicę polsko – białoruską. Zadaniem Grup Rozpoznania Obrazowego było monitorowanie wschodniej linii granicznej a także poszukiwanie i wykrywanie osób przygotowujących się do nielegalnego przekroczenia granicy.

Tekst: por. Anna Jasińska-Pawlikowska

red. PZ

autor zdjęć: DWOT

dodaj komentarz

komentarze


Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieoceniona siła edukacji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Wojsko na Horyzoncie
Merops wdrażany natychmiast
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Marynarze podjęli wyzwanie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces Polaka w biegu z marines
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pilica w linii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mundurowi z benefitami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Krajowa produkcja amunicji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
Elementy Wisły testowane w USA
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Warto być wGotowości
Dostawa Homarów-K
Kapral Bartnik mistrzem świata
Drony w szkołach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Militarne Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Is It Already War?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowy bus do szczęścia
„Zamek” pozostał bezpieczny
Razem na ratunek
W gotowości, czyli cywile na poligony
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
My, jedna armia
Plan na WAM
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Ogień z Leopardów na Łotwie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO