moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Kircholm 1605
Speczespół wybierze „Orkę”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kosmiczny Perun
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Niezłomni w obronie
„JUR” dla terytorialsów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Priorytetowe zaangażowanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Zawiszacy na Litwie
DragonFly czeka na wojsko
„Droga do GROM-u”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Maratońskie święto w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
W wojsku orientują się najlepiej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
W poszukiwaniu majora Serafina
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Jelcz się wzmacnia
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Koniec dzieciństwa
WOT na Szlaku Ratunkowym
Sztuka i służba w jednym kadrze
Brytyjczycy na wschodniej straży
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Szli po odznakę norweskiej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Mity i manipulacje
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Transbałtycka współpraca
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie Bayraktary nad Turcją
Polski „Wiking” dla Danii
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO