moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brygada na torach

Transport kolejowy jest szybką, tanią i ekologiczną metodą przewożenia wojskowego sprzętu. Ale bezpieczeństwo tej operacji w ogromnej mierze zależy od precyzyjnego planowania oraz sprawnego załadunku pojazdów na wagony. Tego rodzaju zadania wykonywali m.in. żołnierze 10 Brygady Kawalerii Pancernej, którzy wzięli udział w ćwiczeniach Bóbr ’22.

Każde przemieszczenie wojsk kolejowym transportem operacyjnym rozpoczyna się na rampie załadowczej. Na tym etapie żołnierze muszą wykazać się umiejętnościami sprawnego umieszczenia na wagonach np. czołgów, transporterów opancerzonych oraz innego rodzaju sprzętu. Szybki i bezpieczny transport zależy także od właściwego umocowania sprzętu. Tego rodzaju działania żołnierze powtarzali podczas ćwiczeń Bóbr ’22. Pierwszoplanową rolę odgrywała w nich 10 Brygada Kawalerii Pancernej. Zajęcia miały charakter praktycznego pokazu przypominającego, bez dodatkowego omawiania zagadnień teoretycznych.

Przeciwlotnicy na wagony

Na terenie poligonu w okolicach Świętoszowa realizowano najtrudniejszy element załadunku, czyli umieszczanie na platformach ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Na wagony wprowadzano, mocowano oraz przygotowywano do drogi samobieżne gąsienicowe zestawy przeciwlotnicze ZSU-23-4MP Biała. Ponieważ żołnierze mieli działać tak, jak robiliby to w warunkach bojowych, w pobliżu rampy kolejowej rozlokowano posterunki obserwacyjne oraz przeciwlotnicze środki ogniowe, między innymi operatorów wyrzutni rakiet przeciwlotniczych Grom.

Przygotowaniami do transportu operacyjnego zawsze zajmuje się zespół żołnierzy, którymi dowodzi komendant transportu. Tym razem funkcję tę pełnił kpt. Bartłomiej Siorak. Komendant na czas załadunku, przejazdu oraz wyładunku sprzętu ma do pomocy swojego zastępcę, pomocników oraz grupę załadowczą i wyładowczą. W załadunku pomaga również służba dyżurna wyznaczona na czas transportu i działająca pod kierunkiem oficera dyżurnego. Jest także warta, która ochrania transport podczas postojów na stacjach i dworcach kolejowych.


Film: Bogusław Politowski / ZbrojnaTV

Zdaniem kapitana podstawą właściwego załadunku jest zawsze dobre zaplanowanie. – Wiedząc iloma i jakiego rodzaju wagonami dysponujemy możemy dokładnie ustalić liczbę i rodzaj pojazdów, które w określonej kolejności umieszczamy w wagonach – wyjaśnił.

Oficer zauważa, że są różne rodzaje wagonów i dlatego trzeba wiedzieć, jaki tonaż jest dopuszczalny w danym przypadku. – Innymi wagonami można przewozić czołgi Leopard, innymi transportery, a jeszcze innymi lżejsze pojazdy kołowe – mówi kapitan. Planując załadunek należy też wziąć pod uwagę długość wagonów, bo w niektórych może się zmieścić kilka pojazdów, w innych tylko jeden.

Ale zanim sprzęt znajdzie się w wagonach, trzeba wcześniej w odpowiedni sposób ustawić go w rejonie, w którym będzie czekał na załadunek. Wszystko po to, aby później wjazd na platformy odbywał się bez zbędnego manewrowania. – Podczas szkolenia, wiedząc jakimi wagonami dysponujemy, postanowiliśmy wprowadzać na nie pojazdy od najcięższych do najlżejszych – mówi kpt. Bartłomiej Siorak.

Walka z epidemią i precyzja

Podczas szkolenia na rampie świętoszowskiego poligonu pokazano dwa dodatkowe elementy działań podczas załadunku, jakich zazwyczaj nie stosuje się w warunkach bojowych. Ponieważ sprzęt był wcześniej w strefie występowania przypadków Afrykańskiego Pomoru Świń, każdy pojazd przed wjechaniem na platformę kolejową był myty przez żołnierzy wojskowej straży pożarnej oraz odkażany przez żołnierzy brygadowych pododdziałów wojsk chemicznych.

Załadunek ciężkich pojazdów gąsienicowych na wagony jest bardzo trudny i wymaga przestrzegania wszelkich rygorów bezpieczeństwa. Wzmożoną uwagę powinni zachować szczególnie kierowcy. Szerokość ich pojazdów niemal równa się z szerokością wagonów, więc wystarczy chwila nieuwagi i pojazd może spać z wagonu. Kierujący muszą wykazać się niebywałą precyzją i zgraniem z żołnierzem, który za pomocą chorągiewek naprowadza do miejsca docelowego w wagonie. Aby zminimalizować ryzyko, kierowcy przechodzą jeszcze odpowiednie szkolenie tuż przed mającym nastąpić załadunkiem.

Szybko, tanio, ekologicznie

– Kolejowy transport operacyjny jest jednym z podstawowych sposobów przemieszczania wojsk na duże odległości w rejon przyszłych działań – mówi kpt. Jakub Żołudź, prowadzący zajęcia z ramienia dowództwa brygady. To wygodna i szybka metoda przemieszczania, tym bardziej że wojskowe kolumny nie blokują dróg publicznych. Transport po torach sprawdza się szczególnie w przypadku pododdziałów wyposażonych w sprzęt gąsienicowy. – Takie pojazdy poruszają się zazwyczaj wolniej, zużywają dużo paliwa, mogą też niszczyć drogi – przyznaje kpt. Żołudź. Transport kolejowy jest więc szybszy i tańszy niż kołowy.

Ćwiczenia dowódczo-sztabowe Bóbr ’22 w 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej z Żagania rozpoczęły się 23 kwietnia, a zakończyły 28 kwietnia. Jednym z epizodów, oprócz załadunku pojazdów na wagony, było także pokonywanie szerokiej przeszkody wodnej.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Koniec pewnej epoki
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wyzwaniem – czas
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
„Road Runner” w Libanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Historia jest po to, by z niej czerpać
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Maratońskie święto w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Apache i Chinook a sprawa polska
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Medycyna na trudne czasy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Para ratowników i pies w kopalni złota
Okiełznać Borsuka
Weterani pamiętają
Rekompensaty na nowych zasadach
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kopuła nad bewupem
W poszukiwaniu majora Serafina
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Przedwczesny triumf
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Pływali jak morscy komandosi
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Jednym głosem w sprawie obronności
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Europa ma być zdolna do obrony
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowe horyzonty medyków
Czarna taktyka terytorialsów
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Abolicja dla ochotników
Owad z drukarki
W wojsku orientują się najlepiej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Drony w natarciu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Dziki na Legwanach
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Speczespół wybierze „Orkę”
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
W obronie gazoportu
Baltexpo ‘25 wystartowały

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO