moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko Polskie dostało Jaki

Kilka dni temu Siły Zbrojne RP odebrały cztery – z 23 zamówionych – nowe zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o wadze do 70 t. System polskiej produkcji o kryptonimie „Jak” składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C882.62 i naczepy niskopodwoziowej ST775-20W. W przyszłości ma służyć do transportu m.in. czołgów Abrams.

Jak to pierwszy polski zestaw niskopodwoziowy przystosowany do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 t. Opracowali go na zlecenie Wojska Polskiego inżynierowie z firmy Jelcz i Demarko SA. Jednym z priorytetów było zbudowanie pojazdu, który będzie świetnie radził sobie w trudnym terenie. Konstruktorzy zapewniają, że prace badawczo-rozwojowe zakończyły się sukcesem.

 

Wytrzymały jak Jak

Producenci zachwalają mobilność pojazdu. – Przeprowadzone w renomowanych instytucjach badawczych analizy potwierdziły zdolność Jaka do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 m, pochylenia wzdłużnego terenu pod kątem do 35% i pochylenia poprzecznego do 15% – podkreśla Wioletta Krawczyk-Namyślak, p.o. prezes Jelcza Sp. z o.o.
Dodaje, że inżynierowie dołożyli starań, aby Jaki były jak najbardziej funkcjonalne. – Ciągnik ma niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach, nawet do –30°C, oraz niezależne ogrzewanie powietrza. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim dwóch wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 t – wyjaśnia prezes Krawczyk-Namyślak.

Jak jest czteroosiowy, w układzie napędowym 8 × 8 z opancerzoną kabiną, która zapewnia czteroosobowej załodze ochronę balistyczną i przeciwminową.

Polska armia kilka dni temu odebrała pierwsze cztery nowe zestawy. Trafią one do pododdziałów inżynieryjnych w wojskach lądowych, zwłaszcza zabezpieczających jednostki operacyjne, które są wyposażone w czołgi Leopard 2, a w przyszłości będą także dysponować czołgami Abrams.

Z polskiej fabryki

Do tej pory Wojsko Polskie kupowało zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i pojazdów gąsienicowych w zagranicznych firmach, np. we włoskim Iveco (model Trakker). W 2019 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę na zakup 23 zestawów niskopodwoziowych oraz trzech ciągników siodłowych. Koszt – 142 mln zł. Jaki mają być dostarczone do końca 2022 roku. Kontrakt obejmuje 14 zestawów i trzy ciągniki siodłowe jako zamówienie gwarantowane (za 88 mln zł) oraz dziewięć zestawów niskopodwoziowych jako prawo opcji (za 54 mln zł).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, jelcz.com.pl

dodaj komentarz

komentarze


Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Rozkaz: sformować brygadę
Uszyte na miarę
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi i czarna taktyka
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Strzelanina w bazie US Army
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Flytrap, czyli młot na drony
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Służby badają wybuch pod Łukowem
Warszawo, do broni!
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Cisza przed wojną
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Coraz więcej Panter w Polsce
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Świetne występy polskich żołnierzy
Hekatomba na Woli
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak zostać kapralem rezerwy
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nas nikt nie oszuka
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Beret „na rekinka” lub koguta
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Road Runner” w Libanie
Polskie drony dla wojska
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Najważniejszy jest żołnierz
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Amunicja dla FA-50 kupiona
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kosmiczny prestiż

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO