moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuki dla Słowacji?

Słowacka armia chce zastąpić przestarzałe bojowe wozy piechoty typu BVP-1, BVP-2 i BVP-M nową konstrukcją. Zamówienie na ponad 150 gąsienicowych wozów ma być zrealizowane w formule umowy międzynarodowej. Polska Grupa Zbrojeniowa chce zawalczyć o kontrakt i proponuje Słowakom Borsuki, nowe pływające BWP z Huty Stalowa Wola. Ale oferty złożyły jeszcze Węgry, Szwecja i Hiszpania.

Podmioty, a dokładniej państwa – gdyż formuła G2G (Government to Government) przewiduje, że to formalnie rządy danych krajów występują w imieniu lokalnych firm zbrojeniowych – mogły składać oferty Słowakom do 31 stycznia. Kilka dni temu Martina Kovaľ Kakaščíková, rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Republiki Słowackiej, ogłosiła, że wpłynęły cztery zgłoszenia – od Węgier, Szwecji, Hiszpanii i Polski. Nie ujawniła jednak, jakie konkretnie pojazdy zaproponowano słowackiej armii.

Borsuk znad Wisły

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała właśnie, że to w jej imieniu wystąpiło Ministerstwo Obrony Narodowej. – Do postępowania zgłoszono nowy bojowy pływający wóz piechoty Borsuk, opracowany w zakładach Huty Stalowa Wola S.A. – wyjaśnia Beata Perkowska, kierownik działu komunikacji w Departamencie Komunikacji i Marketingu PGZ S.A. – Polska Grupa Zbrojeniowa liczy na wzbudzenie dużego zainteresowania strony słowackiej wyrobem NBPWP Borsuk, który obecnie jest najnowszą konstrukcją tego typu na rynku – podkreśla Beata Perkowska. I dodaje, że po raz pierwszy ten produkt jest oferowany partnerowi zagranicznemu w formalnym postępowaniu.

Pilna modernizacja

Przetarg na zakup nowych gąsienicowych bojowych wozów piechoty Słowacja ogłosiła wiosną zeszłego roku. Nowe pojazdy mają zastąpić wysłużone i przestarzałe transportery BVP-1, BVP-2, a także ich ulepszoną wersję BVP-M.

Jak najszybszą modernizację uzbrojenia dwóch brygad zmechanizowanych, które stanowią trzon słowackich wojsk lądowych, zarekomendował tamtejszy Sztab Generalny. Takie wnioski pojawiły się bowiem po przeglądzie obronnym przeprowadzonym na przełomie 2019 i 2020 roku.

Postępowanie przetargowe zostało formalnie uruchomione wiosną 2021 roku, a jesienią 2021 roku słowacki rząd zatwierdził budżet na 152 BWP, który ustalono na poziomie 1,739 mld euro.

Słowacja zapowiada, że wyboru nowego bojowego wozu piechoty zamierza dokonać jeszcze w tym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Marek
1653656880
Są już wyniki przetargu na Słowacji, Borsuk zajął ostatnie miejsce z duża strata do konkurencji
B8-86-E5-5E
~Marek
1652813820
Odpadli https://www.janes.com/defence-news/news-detail/slovakia-holds-trials-of-bmp-replacement
B8-86-E5-5E

MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
 
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Pierwsi na oceanie
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Polki pobiegły po srebro!
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Husarz na straży nieba
Pływacy i maratończycy na medal
Zmiany w dodatkach stażowych
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o europejską tarczę
Armia Andersa w operacji „Honker”
Gry wojenne w szkoleniu
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Sztuka ochrony zabytków
Bohater odtrącony
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Układ nerwowy Mieczników
Uwaga, transformacja!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
NATO on Northern Track
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Desant pod osłoną nocy
Wiedza na czas kryzysu
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojna w świętym mieście, epilog
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Wielka droga” dostępna online
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Serwis K9 w Polsce
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Pierwszy polski technik AH-64
W obronie wschodniej flanki NATO
Wiosenna burza nad Estonią
Więcej hełmów dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO