moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Harduny dla strażaków?

Od dwóch lat polska armia do holowania w trudnym terenie uszkodzonych lub zepsutych kilkunastotonowych pojazdów, w tym transporterów Rosomak, używa Hardunów, czyli ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Ich producent, należąca do PGZ S.A. firma Rosomak S.A., zorganizował dla strażaków z wojska i Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

Hardun jest wyposażony w żuraw, który w najkrótszym położeniu dysponuje udźwigiem aż 16 t, a w najdłuższym, wynoszącym ponad 10 m, prawie 4 t. Dzięki takim parametrom żołnierze mogą go użyć podczas polowej wymiany kluczowych elementów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – wieży lub silnika wraz ze skrzynią biegów (czyli power-packa). Wóz jest osadzony na ośmiokołowym podwoziu z napędem typu 8 × 8 i ważąc wraz ze specjalistycznymi narzędziami oraz zapasem części maksymalnie 36 t, może być używany do ewakuacji z pola walki lub holowania w ekstremalnie trudnym terenie pojazdów opancerzonych o masie do 26 t.

Ciężkie kołowe pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego, bo tak brzmi oficjalna nazwa Harduna, to produkt należącej do PGZ S.A. spółki Rosomak S.A. Od dwóch lat z tego sprzętu korzystają logistycy Sił Zbrojnych RP. Wart prawie 200 mln zł kontrakt na dostawę 27 sztuk Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w 2015 roku.

Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zorganizowały dla Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

– Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, jak i inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne – podkreślał Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A. Przekonywał, że produkowane w Siemianowicach Śląskich pojazdy idealnie wpisują się w potrzeby strażaków i służb ratowniczych. – Harduny można wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy – dodał.

Podczas pokazu na terenie poligonu należącego do WITPiS strażacy mogli zobaczyć m.in., jak Harduny radzą sobie w trudnym terenie, jakimi możliwościami dysponują ich żurawie, a także jak można konfigurować ich specjalistyczne wyposażenie warsztatowe.

Hardun – ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego – CKPEiRT

 

 

Dane taktyczno-techniczne:


Długość – 11,8 m

Szerokość – 2,6 m

Wysokość – 3,4 m

DMC – 36 t

Prędkość maksymalna – 90 km/h

Wysięg maksymalny żurawia Hiab 700T/2 – 10,25 m

Udźwig maksymalny – 16 t

Udźwig na maksymalnym wysięgu żurawia – 3,9 t

Zasięg operacyjny – 655 km

Zdolność do pokonywania przeszkody wodnej – o głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po uprzednim przygotowaniu

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Operacja NATO u brzegów Estonii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mity i manipulacje
Wyrównać szanse
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„JUR” dla terytorialsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Husarze bliżej Polski
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Niezłomni w obronie
Standardy NATO w Siedlcach
Niespokojny poranek pilotów
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Edukacja z bezpieczeństwa
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
W wojsku orientują się najlepiej
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Abolicja dla ochotników
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Sztuka i służba w jednym kadrze
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Bóbr na drodze Hannibala
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO