moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Harduny dla strażaków?

Od dwóch lat polska armia do holowania w trudnym terenie uszkodzonych lub zepsutych kilkunastotonowych pojazdów, w tym transporterów Rosomak, używa Hardunów, czyli ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Ich producent, należąca do PGZ S.A. firma Rosomak S.A., zorganizował dla strażaków z wojska i Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

Hardun jest wyposażony w żuraw, który w najkrótszym położeniu dysponuje udźwigiem aż 16 t, a w najdłuższym, wynoszącym ponad 10 m, prawie 4 t. Dzięki takim parametrom żołnierze mogą go użyć podczas polowej wymiany kluczowych elementów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – wieży lub silnika wraz ze skrzynią biegów (czyli power-packa). Wóz jest osadzony na ośmiokołowym podwoziu z napędem typu 8 × 8 i ważąc wraz ze specjalistycznymi narzędziami oraz zapasem części maksymalnie 36 t, może być używany do ewakuacji z pola walki lub holowania w ekstremalnie trudnym terenie pojazdów opancerzonych o masie do 26 t.

Ciężkie kołowe pojazdy ewakuacji i ratownictwa technicznego, bo tak brzmi oficjalna nazwa Harduna, to produkt należącej do PGZ S.A. spółki Rosomak S.A. Od dwóch lat z tego sprzętu korzystają logistycy Sił Zbrojnych RP. Wart prawie 200 mln zł kontrakt na dostawę 27 sztuk Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał w 2015 roku.

Kilka dni temu Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku zorganizowały dla Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej pokaz możliwości wozów.

– Hardun to jeden z pojazdów spółki Rosomak, którego wyposażenie: dźwig, wyciągarka czy lemiesz pozwalają sprawnie prowadzić wiele specjalistycznych działań. Ten sprzęt sprawdzi się w zadaniach realizowanych zarówno przez wojska inżynieryjne, jak i inne służby, które prowadzą akcje ratownicze czy ochronne – podkreślał Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A. Przekonywał, że produkowane w Siemianowicach Śląskich pojazdy idealnie wpisują się w potrzeby strażaków i służb ratowniczych. – Harduny można wykorzystywać do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, wypadków komunikacyjnych czy innych kryzysów, przy których potrzebny jest niezawodny i mobilny sprzęt o dużej mocy – dodał.

Podczas pokazu na terenie poligonu należącego do WITPiS strażacy mogli zobaczyć m.in., jak Harduny radzą sobie w trudnym terenie, jakimi możliwościami dysponują ich żurawie, a także jak można konfigurować ich specjalistyczne wyposażenie warsztatowe.

Hardun – ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego – CKPEiRT

 

 

Dane taktyczno-techniczne:


Długość – 11,8 m

Szerokość – 2,6 m

Wysokość – 3,4 m

DMC – 36 t

Prędkość maksymalna – 90 km/h

Wysięg maksymalny żurawia Hiab 700T/2 – 10,25 m

Udźwig maksymalny – 16 t

Udźwig na maksymalnym wysięgu żurawia – 3,9 t

Zasięg operacyjny – 655 km

Zdolność do pokonywania przeszkody wodnej – o głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po uprzednim przygotowaniu

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
 
Zmiany w dodatkach stażowych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pytania o europejską tarczę
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Pierwsi na oceanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Daglezje poszukiwane
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odliczanie do misji na Łotwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Gry wojenne w szkoleniu
NATO on Northern Track
Wiosenna burza nad Estonią
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
NATO na północnym szlaku
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis K9 w Polsce
Pierwszy polski technik AH-64
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Desant pod osłoną nocy
Pływacy i maratończycy na medal
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Wiedza na czas kryzysu
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Awanse na Trzeciego Maja
Układ nerwowy Mieczników
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Więcej hełmów dla żołnierzy
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Medyczne wnioski z pola walki
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ameryka daje wsparcie
Uwaga, transformacja!
Sztuka ochrony zabytków
Polki pobiegły po srebro!
W obronie wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Husarz na straży nieba
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Wojna w świętym mieście, epilog
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO