moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie taktyczne komponentu lotniczego - ETAP-C

Od 5 do 19 listopada komponent lotniczy, w którego skład wchodzili żołnierze: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, Jednostki Wojskowej NIL i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wziął udział w szkoleniu taktycznym ETAP-C organizowanym przez European Tactical Airlift Center. W przedsięwzięciu wzięły udział załogi z siedmiu krajów.

W trakcie szkolenia załoga samolotu C-295M wykonywała zadania w środowisku zbliżonym do współczesnego pola walki. Po otrzymaniu zadania przygotowywała się do misji zgodnie ze standardami określonymi w procedurach taktycznych. Następnie praktycznie realizowała przygotowane misje polegające między innym na: wykonywaniu lotów koszących wykorzystując maskujące właściwości terenu w celu skrytego podejścia w rejony wykonania zrzutu ładunków oraz personelu lub wykonania lądowania na nieutwardzonych drogach startowych.

Od momentu przygotowania do omówienia po misji załoga była kontrolowana przez instruktora taktycznego. Każda misja nadzorowana była przez instruktora pochodzącego z innego kraju, co pozwalało na wymianę doświadczeń. W trakcie lotu instruktor sprawdzał reakcję załogi na zagrożenia takie jak: ostrzał z ziemi przez zestawy artyleryjskie (Anti-aircraft Artillery) lub przenośne zestawy przeciwlotnicze (MANPAD Man-portable Air Defence System), pogorszenie warunków atmosferycznych. Wprowadzała także zmiany do głównego zadania oceniając umiejętność załogi do dostosowania się do nowej sytuacji taktycznej. Zmiany zadań polegały na nawiązaniu łączności z inną załogą po awaryjnym lądowaniu, dokonaniu zrzutu na innej niż określone w zadaniu strefie zrzutu, podebrania rannego żołnierza ze strefy lądowania.

Realizmu szkoleniu dodawało wykorzystanie systemów imitujących użycie naziemnych środków przeciwlotniczych.

Załoga samolotu miała także okazję wykonać loty polegające na starciu powietrznym z myśliwcem F/A-18.

Zwieńczeniem dwóch tygodni szkolenia była misja COMAO (Composite Air Operation), w której wszyscy uczestnicy wykorzystujący różne typy statków powietrznych takie jak: A-400, C-27, C-130, C-295M, C-295MW, realizowali wspólne zadanie polegające na dostarczeniu jak największej ilości skoczków spadochronowych w jak najkrótszym czasie w rejon zrzutu.

Tekst: kpt. A. Grzyb

red. PZ

autor zdjęć: sierż. Ł. Boroń

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Z najlepszymi na planszy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Black Hawki nad Warszawą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Kurs dla najlepszych w SERE
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO – jesteśmy z Polską
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Defendery skompletowane
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wielkie zbrojenia za Odrą
Największy transport Abramsów w tym roku
17 września 1939. Nigdy więcej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Orlik na Alfę
Cios w plecy
Debiut polskich Patriotów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pożegnanie z Columbią
Brytyjczycy na wschodniej straży
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Husarz z polskim instruktorem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO