moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie taktyczne komponentu lotniczego - ETAP-C

Od 5 do 19 listopada komponent lotniczy, w którego skład wchodzili żołnierze: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, Jednostki Wojskowej NIL i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wziął udział w szkoleniu taktycznym ETAP-C organizowanym przez European Tactical Airlift Center. W przedsięwzięciu wzięły udział załogi z siedmiu krajów.

W trakcie szkolenia załoga samolotu C-295M wykonywała zadania w środowisku zbliżonym do współczesnego pola walki. Po otrzymaniu zadania przygotowywała się do misji zgodnie ze standardami określonymi w procedurach taktycznych. Następnie praktycznie realizowała przygotowane misje polegające między innym na: wykonywaniu lotów koszących wykorzystując maskujące właściwości terenu w celu skrytego podejścia w rejony wykonania zrzutu ładunków oraz personelu lub wykonania lądowania na nieutwardzonych drogach startowych.

Od momentu przygotowania do omówienia po misji załoga była kontrolowana przez instruktora taktycznego. Każda misja nadzorowana była przez instruktora pochodzącego z innego kraju, co pozwalało na wymianę doświadczeń. W trakcie lotu instruktor sprawdzał reakcję załogi na zagrożenia takie jak: ostrzał z ziemi przez zestawy artyleryjskie (Anti-aircraft Artillery) lub przenośne zestawy przeciwlotnicze (MANPAD Man-portable Air Defence System), pogorszenie warunków atmosferycznych. Wprowadzała także zmiany do głównego zadania oceniając umiejętność załogi do dostosowania się do nowej sytuacji taktycznej. Zmiany zadań polegały na nawiązaniu łączności z inną załogą po awaryjnym lądowaniu, dokonaniu zrzutu na innej niż określone w zadaniu strefie zrzutu, podebrania rannego żołnierza ze strefy lądowania.

Realizmu szkoleniu dodawało wykorzystanie systemów imitujących użycie naziemnych środków przeciwlotniczych.

Załoga samolotu miała także okazję wykonać loty polegające na starciu powietrznym z myśliwcem F/A-18.

Zwieńczeniem dwóch tygodni szkolenia była misja COMAO (Composite Air Operation), w której wszyscy uczestnicy wykorzystujący różne typy statków powietrznych takie jak: A-400, C-27, C-130, C-295M, C-295MW, realizowali wspólne zadanie polegające na dostarczeniu jak największej ilości skoczków spadochronowych w jak najkrótszym czasie w rejon zrzutu.

Tekst: kpt. A. Grzyb

red. PZ

autor zdjęć: sierż. Ł. Boroń

dodaj komentarz

komentarze


My, jedna armia
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojsko na Horyzoncie
Drony w szkołach
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Niebo pod osłoną
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Marynarze podjęli wyzwanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Elementy Wisły testowane w USA
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sukces Polaka w biegu z marines
Razem na ratunek
Mundurowi z benefitami
Nowe zasady dla kobiet w armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nieoceniona siła edukacji
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Merops wdrażany natychmiast
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Warto być wGotowości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Plan na WAM
Is It Already War?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Studenci ewakuowali szpital
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dodatkowe zapory
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Road Runner” w Libanie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Dywersja na kolei. Są dowody
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowy bus do szczęścia
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pilica w linii
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Dostawa Homarów-K
„Horyzont” przeciw dywersji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO