moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie taktyczne komponentu lotniczego - ETAP-C

Od 5 do 19 listopada komponent lotniczy, w którego skład wchodzili żołnierze: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, Jednostki Wojskowej NIL i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wziął udział w szkoleniu taktycznym ETAP-C organizowanym przez European Tactical Airlift Center. W przedsięwzięciu wzięły udział załogi z siedmiu krajów.

W trakcie szkolenia załoga samolotu C-295M wykonywała zadania w środowisku zbliżonym do współczesnego pola walki. Po otrzymaniu zadania przygotowywała się do misji zgodnie ze standardami określonymi w procedurach taktycznych. Następnie praktycznie realizowała przygotowane misje polegające między innym na: wykonywaniu lotów koszących wykorzystując maskujące właściwości terenu w celu skrytego podejścia w rejony wykonania zrzutu ładunków oraz personelu lub wykonania lądowania na nieutwardzonych drogach startowych.

Od momentu przygotowania do omówienia po misji załoga była kontrolowana przez instruktora taktycznego. Każda misja nadzorowana była przez instruktora pochodzącego z innego kraju, co pozwalało na wymianę doświadczeń. W trakcie lotu instruktor sprawdzał reakcję załogi na zagrożenia takie jak: ostrzał z ziemi przez zestawy artyleryjskie (Anti-aircraft Artillery) lub przenośne zestawy przeciwlotnicze (MANPAD Man-portable Air Defence System), pogorszenie warunków atmosferycznych. Wprowadzała także zmiany do głównego zadania oceniając umiejętność załogi do dostosowania się do nowej sytuacji taktycznej. Zmiany zadań polegały na nawiązaniu łączności z inną załogą po awaryjnym lądowaniu, dokonaniu zrzutu na innej niż określone w zadaniu strefie zrzutu, podebrania rannego żołnierza ze strefy lądowania.

Realizmu szkoleniu dodawało wykorzystanie systemów imitujących użycie naziemnych środków przeciwlotniczych.

Załoga samolotu miała także okazję wykonać loty polegające na starciu powietrznym z myśliwcem F/A-18.

Zwieńczeniem dwóch tygodni szkolenia była misja COMAO (Composite Air Operation), w której wszyscy uczestnicy wykorzystujący różne typy statków powietrznych takie jak: A-400, C-27, C-130, C-295M, C-295MW, realizowali wspólne zadanie polegające na dostarczeniu jak największej ilości skoczków spadochronowych w jak najkrótszym czasie w rejon zrzutu.

Tekst: kpt. A. Grzyb

red. PZ

autor zdjęć: sierż. Ł. Boroń

dodaj komentarz

komentarze


Kapral Bartnik mistrzem świata
Kosmiczna wystawa
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Horyzont” przeciw dywersji
Standardy NATO w Siedlcach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Studenci ewakuowali szpital
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ogień z Leopardów na Łotwie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Dywersja na kolei. Są dowody
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polski „Wiking” dla Danii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
My, jedna armia
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM
Torpeda w celu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
Merops wdrażany natychmiast
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ułani szturmowali okopy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Is It Already War?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse w dniu narodowego święta
Dodatkowe zapory
Wojskowy bus do szczęścia
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Im ciemniej, tym lepiej
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO