moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tor pod osłoną

Kilkanaście okrętów Marynarki Wojennej RP i Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO, komponent Morskiej Jednostki Rakietowej, nurkowie oraz lotnictwo biorą udział w rozpoczętych wczoraj manewrach „Solidarna Belona”. Zadania wykonują nie tylko na Bałtyku, lecz także na Kanale Piastowskim i Zalewie Szczecińskim.

– To skomplikowana operacja, ponieważ wymaga zgrania bardzo wielu elementów. Zaangażowane w nią siły działają między innymi na torze wodnym pomiędzy portami w Świnoujściu i Szczecinie, gdzie miejsca jest niewiele, a panuje duży ruch. Nie możemy go wstrzymywać, dlatego musieliśmy poczynić szereg uzgodnień z Urzędem Morskim w Szczecinie – tłumaczy kmdr Aleksander Urbanowicz z Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, który podczas „Solidarnej Belony” dowodzi zespołem zadaniowym.

 

W manewrach bierze udział kilkanaście okrętów. Jednostki z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i 3 Flotylli Okrętów współpracują ze Stałym Zespołem Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1), który pod koniec października pojawił się na Bałtyku. Obecnie tworzą go niszczyciele min z Holandii – HNLMS „Vlaardingen”, Norwegii – HnoMS „Olav Tryggvason” oraz niemiecki FGS „Bad Bevensen”, który dodatkowo ma dwa drony typu Seehund. Okrętem dowodzenia jest inna jednostka z Niemiec – FGS „Elbe”. To właśnie z jej pokładu operuje sztab zespołu, na którego czele stoją Polacy.

W piątek okręty SNMCMG1 weszły do portu w Świnoujściu. W weekend marynarze wzięli udział w krótkich ćwiczeniach z wojskowymi strażakami oraz medykami 8 FOW. Potem zespół wyszedł na Zatokę Pomorską. Służące w nim okręty, zgodnie ze scenariuszem, zlustrują dno na torze podejściowym do świnoujskiego portu. Sprawdzą, czy nie ma tam min oraz niewybuchów z czasów II wojny światowej. Jednocześnie polskie trałowce i niszczyciele min będą wykonywać podobne zadanie na szlaku żeglugowym między Kołobrzegiem a Świnoujściem. Trzecia część sił, składająca się między innymi z nurków wyposażonych w pojazdy podwodne, ale też w motorówkę hydrograficzną MH1, sprawdzi Kanał Piastowski wraz z nabrzeżami oraz odcinki toru wodnego na Zalewie Szczecińskim. Jeśli tylko marynarze natrafią na niebezpieczne obiekty, oznaczą ich położenie, a te zostaną zniszczone już po zakończeniu operacji.

– Inny ważny epizod „Solidarnej Belony” wiąże się z transportem komponentu wydzielonego z Morskiej Jednostki Rakietowej – informuje kmdr Urbanowicz. Pojazdy, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach, kilkadziesiąt kilometrów od Gdyni, na pokładzie okrętu transportowo-minowego ORP „Toruń” zostaną przerzucone do Świnoujścia, a potem przemieszczą się w okolice Dziwnowa. Tam zajmą pozycje, które pozwolą im na osłonę toru wodnego między Świnoujściem a Szczecinem. Sam przerzut będzie ubezpieczany z morza i powietrza, m.in. przez samoloty F-16.

W niedzielę ORP „Toruń” w trybie alarmowym opuścił port w Świnoujściu. – Okręty projektu 767 już wcześniej wykonywały zadania związane z przerzutem komponentu Morskiej Jednostki Rakietowej. Wystarczy wspomnieć kolejne edycje manewrów „Spring Storm” w Estonii. Ale każda okazja, by to trenować, jest dobra. Zwłaszcza, jeśli zbiega się z ćwiczeniami NATO – podkreśla kpt. mar. Cyprian Nosewicz, dowódca ORP „Toruń”. Niewykluczone, że część epizodów z udziałem okrętów odbędzie się bezpośrednio na Zalewie Szczecińskim. – Od strony nawigacyjnej to wymagające rejony: wąskie przejścia, spory ruch, niezbyt duże głębokości... Trzeba tam manewrować bardzo uważnie, ale i w tym mamy doświadczenie. W Szczecinie nasz okręt bywa regularnie, choć nie wiem jeszcze, czy dotrzemy tam również podczas „Solidarnej Belony” – dodaje. Zgodnie z planem operacja powinna się zakończyć w środę wieczorem.

„Solidarna Belona” została zorganizowana już po raz drugi. Pierwsza edycja odbyła się pod koniec maja. Wówczas pod kierunkiem COM–DKM ćwiczyło prawie 20 okrętów – z polskiej marynarki oraz SNMCMG1. Podczas manewrów załoga ORP „Kormoran” namierzyła trzy miny kotwiczne z czasu II wojny światowej, które zostały oznaczone, a już po zakończeniu operacji zneutralizowane przez nurków minerów. W programie znalazły się też zadania związane z ratownictwem oraz strzelanie artyleryjskie.

– Na Bałtyku każdej doby przebywa od dwóch do ponad trzech tysięcy jednostek – przypomina kmdr ppor. Piotr Dulas, rzecznik COM–DKM. – Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest przeszło sto milionów ton ładunków rocznie, w tym surowce strategiczne, takie jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związanych z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet dziesięć procent całości budżetu państwa – wylicza. Znaczenie transportu morskiego stale się zwiększa, a pochodną tej sytuacji są scenariusze ćwiczeń, w których bierze udział marynarka wojenna. Siły morskie regularnie trenują osłonę kluczowych szlaków komunikacyjnych. – Ćwiczenia o takim charakterze są kluczowe dla budowania poczucia bezpieczeństwa na morzu – podsumowuje kmdr ppor. Dulas.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 FO, 8 FOW, PAO SNMCMG-1

dodaj komentarz

komentarze


Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
The Darker, the Better
Skytrucki dla Niemiec
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowa łączność w Kosmosie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Nadchodzi era Borsuka
Zwrot na Bałtyk
Plan na WAM
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
wGotowości do reakcji
Czwarta dostawa Abramsów
Wojsko przetestuje nowe technologie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Razem na ratunek
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Komplet medali wojskowych na ringu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Borsuki jadą do wojska!
Artylerzyści mają moc!
Przygotowani znaczy bezpieczni
Dzień wart stu lat
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Militarne Schengen
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Wojsko ma swojego satelitę!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Po co wojsku satelity?
Najdłuższa noc
W krainie Świętego Mikołaja
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Z Su-22 dronów nie będzie
Gdy ucichnie artyleria
Uczelnie łączą siły
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO