moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

REKLAMA

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Szczury Torbuku
 
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Żołnierze bez testów z WF-u
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Szef MON odwiedził USA
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Ciemne strony Facebooka
Ogień na alpejskich szczytach
Inwestycje Stoczni Wojennej
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Drzwi do JWK otwiera selekcja
O bezpieczeństwie państw NATO
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Zbrodnia bez kary
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
W jedynym słusznym kierunku
Saper robi przejście
Raki dla podhalańczyków
Będą podwyżki dla żołnierzy
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Wilk na poligonie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Course on Diplomacy
Dron dla hydrografów
Napięta sytuacja na granicy
Legia Akademicka po raz piąty
Emerytura wypłacana w … karmie
103 lata Sztabu Generalnego
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Afganistan. Czas wracać do domu
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Star Army
UE o wspólnym bezpieczeństwie
AZOR – podwodny specjalista
Polityka nie znosi próżni
Czy będą podwyżki?
KFOR: wyższy stopień gotowości
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Kobiety a pokój
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Żołnierze poszkodowani na granicy
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Duch Invictus jest, czas na formę
Wybierz się na wojskowe studia
Kraby dla podhalańczyków
Time for Miecznik

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO