moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowany BWP – propozycja z Poznania

Ma kadłub wyższy o 20 cm, więc wewnątrz jest więcej miejsca dla żołnierzy. Wyposażono go w nowy system wieżowy z armatą kalibru 30 mm, może też forsować przeszkody wodne. Prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty zaprezentowały na targach zbrojeniowych w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można było obejrzeć prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty BWP-1. Propozycję przygotowały poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Jesteśmy jedynym w PGZ-ecie podmiotem odpowiedzialnym za remonty BWP-1. Mamy w tym zakresie kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiedzę. Dlatego też na podstawie własnych opracowań, prac badawczo-rozwojowych, a także opinii użytkowników, którzy po różnego rodzaju naprawach zgłaszali nam wiele propozycji zmian i ulepszeń BWP-a, przygotowaliśmy demonstrator zmodernizowanego wozu – mówi Wojciech Bitner, dyrektor handlowy WZM-u. – Przygotowany przez nas prototyp jest także odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby, które zgłosił Inspektorat Uzbrojenia podczas postępowania dotyczącego modernizacji BWP-1 – dodaje. Specjaliści z WZM-u zaznaczają, że modernizacja wozu ma być swego rodzaju rozwiązaniem pomostowym do czasu wprowadzenia w wojsku nowego bojowego pływającego wozu piechoty. – Zmodernizowany wóz nie stoi w konflikcie z pojazdem Borsuk. Żołnierze mogą bowiem otrzymać unowocześnione BWP-y, zanim Borsuk trafi do produkcji seryjnej – dopowiada Bitner.

Jakie zmiany zastosował WZM? W prezentowanym BWP-ie zmodernizowano kadłub pojazdu. Jest on wyższy o 20 cm, dzięki temu zwiększono przestrzeń przedziału dla desantu o około 2 m3, zastosowano także nowe włazy dla dowódcy oraz załogi, nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nowy BWP-1 z poznańskich zakładów ma także wzmocniony układ zawieszenia, nowe siedzenia, nowoczesne systemy przeciwpożarowe, tłumienia wybuchu oraz wykrywania skażeń. Co ważne, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu trzeciego według STANAG-u 4569 (standard NATO).

Zmiany zaszły także w uzbrojeniu. Zastosowano bezzałogową wieżę, przyrządy optyczne dzienno-nocne działonowego i dowódcy, armatę Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych i przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. – Dzięki zastosowaniu nowego typu uzbrojenia zasadniczo zwiększyliśmy siłę rażenia i skuteczność prowadzenia ognia. Ale niezwykle ważną cechą jest także to, że zmodernizowany BWP-1 pływa. Pływalność wozu to przy ukształtowaniu terenu w Polsce jeden z kluczowych parametrów – podkreśla Wojciech Bitner.

Specjaliści WZM-u z Poznania szacują, że masa bojowa całego wozu wyniesie około 15 t.

W wojskach lądowych jest kilkanaście batalionów wyposażonych w bojowe wozy piechoty BWP-1. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wola na czele. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1632315540
Mi się podoba. Może i opancerzenie nie jest prima sort, ale przecież nie można mieć wszystkiego. Jak chce się wszystko, to nie ma się nic. Mamy tego sprzętu od groma i trochę. Jakby nie patrzeć, BWP - 1 jest to szybkie i zwinne "bydlę". Swojego czasu miałem przyjemność trochę w nim pojeździć. Tylko że z tą przestarzałą, niestabilizowaną armatą i równie przestarzałą PPK Malutka, można wrogowi tylko "nafiukać". Ale proponowane zmiany, w połączeniu z mobilnością BWP i prostotą jego obsługi, tworzą naprawdę ciekawą alternatywę. I co ważne - niedrogą. Nie wspominając już o tzw. rezerwie, która w razie potrzeby szybko opanuje możliwości eksploatacyjne wozu. Jak uczy nas historia, wojny wygrywali ni ci, co mieli wielce skomplikowany i nowoczesny sprzęt, tylko ci, co potrafili go wyprodukować w szybko w dużej ilości oraz był w miarę skuteczny i prosty w obsłudze.
24-32-C9-52

Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
W wojsku orientują się najlepiej
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
„JUR” dla terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wellington „Zosia” znad Bremy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe zasady dla kobiet w armii
Abolicja dla ochotników
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Wyrównać szanse
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MID w nowej odsłonie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Edukacja z bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Kircholm 1605
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Operacja NATO u brzegów Estonii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Koniec dzieciństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Sportowcy na poligonie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Standardy NATO w Siedlcach
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarze bliżej Polski
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pamięć łączy pokolenia
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Road Runner” w Libanie
Bóbr na drodze Hannibala
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO