moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Defendery. Innowacyjność w cenie

Nowoczesny system szyfrujący przeznaczony jest do ochrony informacji w sieci radiowej. Modułowe ładunki wybuchowe można dostosować do zadań, a wielozadaniowe holowniki wcale nie muszą służyć tylko do pomocy okrętom w manewrowaniu, mogą także… gasić pożary. Prezentujemy kolejne produkty nagrodzone Defenderami na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Tradycją Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego jest nagradzanie produktów, które wyróżniają się na tle konkurencji innowacyjnością, oryginalnością i walorami użytkowymi. W tym roku laur Defendera otrzymało dziesięć rozwiązań i dziś prezentujemy kolejne trzy.

 

Kryptografia na wysokim poziomie

Lawenda to opracowany przez specjalistów z Wojskowego Instytutu Łączności system ochrony informacji w sieciach radiowych. – Jest unikatowym, w całości opracowanym w Polsce, począwszy od algorytmów aż po końcowe urządzenia, kompleksowym systemem szyfrującym dla sieci radiowych, który umożliwia przesyłanie informacji o klauzulach „zastrzeżone”, Nato Restricted i EU Restricted – mówi dr inż. Krzysztof Łysek, zastępca dyrektora Wojskowego Instytutu Łączności.

Działanie Lawendy jest możliwe dzięki trzem głównym elementom – radiowym modułom kryptograficznym, polowym stacjom planowania, generacji i dystrybucji danych kryptograficznych oraz dystrybutorom danych kryptograficznych.

Przedstawiciele Instytutu podkreślają, że system, nad którym pracowali od ponad dekady, jest przystosowany do działania z większością wykorzystywanych przez Wojsko Polskie radiostacji. – Z powodzeniem testowaliśmy nasze rozwiązania w zakresie transmisji mowy i danych szeregowych z radiostacjami firm Harris, CTM, Radmor, Thales oraz Rohde & Schwarz – mówi Krzysztof Łysek. Dodaje, że Lawenda uzyskała od Służby Kontrwywiadu Wojskowego certyfikat ochrony kryptograficznej, dzięki temu radiostacje, które z nią współpracują, a takich certyfikatów nie mają, mogą działać w sieciach niejawnych.

Modułowe ładunki

Kolejnym produktem uhonorowanym Defenderem jest Ptasznik, czyli uniwersalny ładunek specjalny. Opracowali go inżynierowie z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia oraz firmy Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne „Belma”.

UŁS Ptasznik to w dużym uproszczeniu modułowy ładunek wybuchowy, który może być przez użytkownika (sapera) w bardzo szerokim zakresie dostosowywany do różnego typu zadań. Żołnierz, który przygotowuje ładunek, może bowiem określić, czy ma on razić dookoła czy też kierunkowo. Może również regulować siłę wybuchu – inną wybrać dla betonowej ściany budynku lub schronu, a inną dla pancerza pojazdu lub czołgu. Może również – aby zwiększyć skuteczność ataku – dobierać różnego typu głowice bojowe: od odłamkowo-kierunkowych poprzez podkalibrowe i nadkalibrowe aż po rdzenie formowane wybuchowo.

Co bardzo istotne, Ptasznik może być odpalany przy użyciu różnego typu radiowych i przewodowych zapalników oraz montowany – przy użyciu magnesów, specjalnych trzpieni, taśm klejących etc. – na dowolnych powierzchniach, zarówno na lądzie, jak i pod wodą.

Wielozadaniowy holownik

W Kielcach nagrodę otrzymał także produkt firmy Remontowa Shipbuilding z Gdańska. Jury doceniło jej serię sześciu wielozadaniowych holowników projektu B860. Jednostki, których załoga liczy dziesięć osób, mają 30 m długości i wyporność 490 t. Są napędzane dwoma silnikami o mocy prawie 1200 kW oraz parą pędników azymutalnych, które pozwalają osiągać prędkość 12 węzłów.

Dariusz Jaguszewski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding ds. handlowych, podkreśla, że w wypadku tych konstrukcji nazywanie ich „tylko” holownikami jest nieco krzywdzące. – Są to owszem nieduże statki, ale skomplikowane, doposażone i przeznaczone do wielu zadań, nie tylko operacji holowania. A nawet w tym są wyjątkowe. W przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji mogą bowiem holować nie tylko z kierunku rufowego i dziobowego, lecz sprawdzą się także we wszystkich innych kombinacjach, łącznie z holowaniami bocznymi – wyjaśnia.

Przedstawiciel gdańskiej spółki dodaje, że holowniki projektu B860 mogą, poza holowaniem, wykonywać również wiele zadań z zakresu logistyki i wsparcia. Jednostki te mogą nie tylko transportować ładunki (4 t lub 50 osób), lecz są także wyposażone m.in. w urządzenia do podejmowania z wody ćwiczebnych torped czy min, mają także sprzęt do neutralizowania unoszących się na morzu zanieczyszczeń. A to nie wszystko. Holowniki B860 mogą być również jednostkami strażakami. Wyposażono je bowiem w dwie armatki gaśnicze o zasięgu około 120 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Husarz z polskim instruktorem
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Z najlepszymi na planszy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Hekatomba na Woli
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Święto Wojsk Lądowych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Orlik na Alfę
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Debiut polskich Patriotów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Zwycięska batalia o stolicę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
NATO – jesteśmy z Polską
W poszukiwaniu majora Serafina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Road Runner” w Libanie
Pożegnanie z Columbią
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Black Hawki nad Warszawą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Defendery skompletowane
Krok ku niezależności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czołgiści w ogniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
17 września 1939. Nigdy więcej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO