moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
AW149 made in Poland
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pociski rakietowe dla Husarzy
wGotowości do reakcji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Mundurowi z benefitami
Po co wojsku satelity?
Nowe Kraby w Sulechowie
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Uczelnie łączą siły
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polscy marynarze na misjach
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojsko na Horyzoncie
Najdłuższa noc
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
W krainie Świętego Mikołaja
Czwarta dostawa Abramsów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Razem na ratunek
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polski „Wiking” dla Danii
Skytrucki dla Niemiec
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojsko przetestuje nowe technologie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Noc Dnia Podchorążego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko ma swojego satelitę!
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Zwrot na Bałtyk
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Plan na WAM
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowy bus do szczęścia
The Darker, the Better
Pancerniacy jadą na misję
Więcej Herculesów dla Abramsów
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO