moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

REKLAMA

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Szczury Torbuku
 
Żołnierze bez testów z WF-u
Będą podwyżki dla żołnierzy
Ciemne strony Facebooka
Time for Miecznik
Kraby dla podhalańczyków
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Sportowiec roku
Emerytura wypłacana w … karmie
Ogień na alpejskich szczytach
Nowoczesne technologie na rzecz bezpieczeństwa
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
KFOR: wyższy stopień gotowości
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Wilk na poligonie
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Wyścig zbrojeń nie ustaje
BohaterONy 2021 wręczone!
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Saper robi przejście
Kobiety a pokój
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
AZOR – podwodny specjalista
O bezpieczeństwie państw NATO
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Legia Akademicka po raz piąty
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
103 lata Sztabu Generalnego
Święto sportowców w mundurach
Polityka nie znosi próżni
Raki dla podhalańczyków
Dron dla hydrografów
W jedynym słusznym kierunku
Zapowiedź sukcesów wojskowych ciężarowców
Afganistan. Czas wracać do domu
Żołnierze poszkodowani na granicy
Będzie ustawa o obronie
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Napięta sytuacja na granicy
Ponownie działa szpital WIM dla chorych na COVID-19
Duch Invictus jest, czas na formę
Wybierz się na wojskowe studia
Course on Diplomacy
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Zbrodnia bez kary
Inwestycje Stoczni Wojennej
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Szef MON odwiedził USA
Wojskowi na sesji Rady Gminy Narewka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO