moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

REKLAMA

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Marynarz wicemistrzem świata w rzucie młotem
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przemysł idzie w OPL
„Z miłości do Ojczyzny”. Zbigniew Rylski „Brzoza”
Przełomowy szczyt
Natowskie ćwiczenia 400 mil od Odessy
1 Kadrowa idzie w bój
Kolektywna obrona to priorytet
AFN uderzył w Kołobrzegu
Uratować rannego!
„Biorą inni, bierzmy i my”
Pożegnanie z Iskrą
Śladem profesjonalistów
Zwiad ze spadochronem
Fighting Eagle nie tylko do szkolenia
„Z miłości do Ojczyzny”. Jerzy Substyk „Jurny”
Honorowi krwiodawcy w mundurach
Wymiana ciosów w Ukrainie
Pokaz możliwości FA-50
Ćwiczenia śmigłowców z Inowrocławia
Rada Bezpieczeństwa Narodowego po szczycie NATO
Rosyjskie rakiety spadły na Odessę
Kontraktowi mogą wycofać rezygnację
NATO zmienia priorytety
Powrót do korzeni
Włoscy lotnicy w Malborku
Operacja „Śluza”
Gwiazdy Diamentowej Ligi w Chorzowie
Raptory już w Polsce
Armata nowej generacji dla Kormoranów
Wizyta w PKW Łotwa
Cyberkonkurs MON-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Orlik wrócił do domu
Zapraszamy na wirtualny spacer na Monte Cassino
Awanse generalskie na Święto Wojska Polskiego
Terytorialsi w obronie stolicy
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
„Z miłości do Ojczyzny”. Stanisław Lipiński „Kadet”
WOT zacieśnia współpracę z Pocztą Polską
CASA na pomoc rannym w wypadku
Jak zostać żołnierzem zawodowym
Raptory lecą do Polski
Szkolenie na klifie
Desant do Jeziora Żywieckiego
O jeden most za daleko?
Polskie „tak” dla nowych członków NATO
Sukcesy żołnierzy w kajakarstwie, strzelectwie i biegach
Kolejni ochotnicy dobrowolnej służby
Czy po szczycie NATO Polska jest bezpieczniejsza?
Prymuska logistyki
Wyjście z cienia
Warszawa ’44. Pamięć nie umiera
Polskie szpadzistki trzecie na świecie
Ppłk Sławomir Kędzierski: najważniejszy jest sukces drużyny
Nowy dowódca 18 Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO