moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Pracowity pobyt w kosmosie
Pancerny kot w polskim wojsku
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policjanci w koszarach WOT
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ewakuacja Polaków z Izraela
Prezydent na wschodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Bezpieczniejsza Europa
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Flyer, zdobywca przestworzy
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Dzieci wojny
Broń przeciwko wrogim satelitom
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Świat F-35
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
„Różycki” zwodowany
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Czarna Pantera celuje
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Planowano zamach na Zełenskiego
Wyższe stawki dla niezawodowych
BWP-1 – historia na dekady
Demony wojny nie patrzą na płeć
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podróż w ciemność
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wypadek Rosomaka
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Kajakami po medale
The Power of Infrastructure
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Inwestycja w żołnierzy
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Drukowanie dronów
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Strażnicy polskiego nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO