moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norweska armia kupuje polskie mosty

Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” SA razem ze spółką Acrow Corporation of America dostarczą norweskiej armii 11 mostów taktycznych. To konstrukcje przystosowane do przejazdu ciężkiego sprzętu, m.in. czołgów o masie 67 t i pojazdów kołowych do 96 t. Kontrakt, którego wartość wynosi ponad 17 mln zł, ma być zrealizowany do końca roku.

Od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Siły Zbrojne Królestwa Norwegii do pokonywania rzek i rozpadlin o szerokości mniejszej niż 80 m wykorzystywały m.in. kupione jeszcze ze środków z planu Marshalla przenośne mosty stalowe w systemie Baileya. Jesienią ubiegłego roku Norwedzy rozpoczęli poszukiwania nowej konstrukcji. Do przetargu zgłosili się General Dynamics European Land Systems, CHS Nor oraz polsko-amerykańskie konsorcjum, czyli Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” i firma Acrow Corporation of America. Oferta, którą złożyli Polacy wraz z Amerykanami, okazała się najlepsza.

 

Zawarty kilka tygodni temu kontrakt przewiduje, że norweskie wojska lądowe – Hæren – jeszcze w tym roku otrzymają 11 mostów (wraz z kontenerami do ich transportu i pakietem serwisowym). Konstrukcje mają umożliwiać pokonywanie przeszkód wodnych (o szerokości do 80 m) przez m.in. czołgi o masie do 67 t (MLC 80) oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 96 t (MLC 120).

Zgodnie z oczekiwaniami Norwegów nowe stalowe mosty kratownicowe będą przystosowane do użycia razem z pontonami Uniflote, które posiadają tamtejsze siły lądowe. W takiej konfiguracji pontony mogą służyć albo jako część budowanej przeprawy – wydłużając ją, albo jako jej pływające podpory, co znacząco zwiększy nośność mostu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe też będzie stworzenie dwujezdniowego traktu.

Odpowiadająca za pozyskiwanie dla norweskiej armii nowego sprzętu i uzbrojenia Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) zapłaci polsko-amerykańskiemu konsorcjum 40 mln norweskich koron, czyli około 17,5 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZREMB Group, FMV

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1629905460
Spółka Acrow Corporation of America wybrała polskiego wykonawcę licząc na zainteresowanie takimi mostami naszego wojska a tym samym na kolejne zyski. Ot i cała tajemnica.
D9-73-03-D7

Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kircholm 1605
Husarze bliżej Polski
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wyrównać szanse
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sportowcy na poligonie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Edukacja z bezpieczeństwa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niespokojny poranek pilotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomnik nieznanych bohaterów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Standardy NATO w Siedlcach
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
MID w nowej odsłonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Operacja NATO u brzegów Estonii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„JUR” dla terytorialsów
Pamięć łączy pokolenia
W wojsku orientują się najlepiej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Nowe zasady dla kobiet w armii
Koniec dzieciństwa
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Bóbr na drodze Hannibala
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO