moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norweska armia kupuje polskie mosty

Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” SA razem ze spółką Acrow Corporation of America dostarczą norweskiej armii 11 mostów taktycznych. To konstrukcje przystosowane do przejazdu ciężkiego sprzętu, m.in. czołgów o masie 67 t i pojazdów kołowych do 96 t. Kontrakt, którego wartość wynosi ponad 17 mln zł, ma być zrealizowany do końca roku.

Od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Siły Zbrojne Królestwa Norwegii do pokonywania rzek i rozpadlin o szerokości mniejszej niż 80 m wykorzystywały m.in. kupione jeszcze ze środków z planu Marshalla przenośne mosty stalowe w systemie Baileya. Jesienią ubiegłego roku Norwedzy rozpoczęli poszukiwania nowej konstrukcji. Do przetargu zgłosili się General Dynamics European Land Systems, CHS Nor oraz polsko-amerykańskie konsorcjum, czyli Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” i firma Acrow Corporation of America. Oferta, którą złożyli Polacy wraz z Amerykanami, okazała się najlepsza.

 

Zawarty kilka tygodni temu kontrakt przewiduje, że norweskie wojska lądowe – Hæren – jeszcze w tym roku otrzymają 11 mostów (wraz z kontenerami do ich transportu i pakietem serwisowym). Konstrukcje mają umożliwiać pokonywanie przeszkód wodnych (o szerokości do 80 m) przez m.in. czołgi o masie do 67 t (MLC 80) oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 96 t (MLC 120).

Zgodnie z oczekiwaniami Norwegów nowe stalowe mosty kratownicowe będą przystosowane do użycia razem z pontonami Uniflote, które posiadają tamtejsze siły lądowe. W takiej konfiguracji pontony mogą służyć albo jako część budowanej przeprawy – wydłużając ją, albo jako jej pływające podpory, co znacząco zwiększy nośność mostu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe też będzie stworzenie dwujezdniowego traktu.

Odpowiadająca za pozyskiwanie dla norweskiej armii nowego sprzętu i uzbrojenia Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) zapłaci polsko-amerykańskiemu konsorcjum 40 mln norweskich koron, czyli około 17,5 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZREMB Group, FMV

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1629905460
Spółka Acrow Corporation of America wybrała polskiego wykonawcę licząc na zainteresowanie takimi mostami naszego wojska a tym samym na kolejne zyski. Ot i cała tajemnica.
D9-73-03-D7

Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
 
BWP-1 – historia na dekady
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Broń przeciwko wrogim satelitom
Święto sportów walki w Warendorfie
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Podejrzane manewry na Bałtyku
Prezydent na wschodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Czarna Pantera celuje
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Drukowanie dronów
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Różycki” zwodowany
Bezpieczniejsza Europa
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Demony wojny nie patrzą na płeć
Śmierć gorsza niż wszystkie
Dzieci wojny
Podróż w ciemność
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Flyer, zdobywca przestworzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strażnicy polskiego nieba
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Wypadek Rosomaka
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Policjanci w koszarach WOT
Ratownik w akcji
Inwestycja w żołnierzy
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Planowano zamach na Zełenskiego
Pracowity pobyt w kosmosie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Kajakami po medale
The Power of Infrastructure
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pancerny kot w polskim wojsku
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Świat F-35
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO