moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norweska armia kupuje polskie mosty

Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” SA razem ze spółką Acrow Corporation of America dostarczą norweskiej armii 11 mostów taktycznych. To konstrukcje przystosowane do przejazdu ciężkiego sprzętu, m.in. czołgów o masie 67 t i pojazdów kołowych do 96 t. Kontrakt, którego wartość wynosi ponad 17 mln zł, ma być zrealizowany do końca roku.

Od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Siły Zbrojne Królestwa Norwegii do pokonywania rzek i rozpadlin o szerokości mniejszej niż 80 m wykorzystywały m.in. kupione jeszcze ze środków z planu Marshalla przenośne mosty stalowe w systemie Baileya. Jesienią ubiegłego roku Norwedzy rozpoczęli poszukiwania nowej konstrukcji. Do przetargu zgłosili się General Dynamics European Land Systems, CHS Nor oraz polsko-amerykańskie konsorcjum, czyli Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” i firma Acrow Corporation of America. Oferta, którą złożyli Polacy wraz z Amerykanami, okazała się najlepsza.

 

Zawarty kilka tygodni temu kontrakt przewiduje, że norweskie wojska lądowe – Hæren – jeszcze w tym roku otrzymają 11 mostów (wraz z kontenerami do ich transportu i pakietem serwisowym). Konstrukcje mają umożliwiać pokonywanie przeszkód wodnych (o szerokości do 80 m) przez m.in. czołgi o masie do 67 t (MLC 80) oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 96 t (MLC 120).

Zgodnie z oczekiwaniami Norwegów nowe stalowe mosty kratownicowe będą przystosowane do użycia razem z pontonami Uniflote, które posiadają tamtejsze siły lądowe. W takiej konfiguracji pontony mogą służyć albo jako część budowanej przeprawy – wydłużając ją, albo jako jej pływające podpory, co znacząco zwiększy nośność mostu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe też będzie stworzenie dwujezdniowego traktu.

Odpowiadająca za pozyskiwanie dla norweskiej armii nowego sprzętu i uzbrojenia Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) zapłaci polsko-amerykańskiemu konsorcjum 40 mln norweskich koron, czyli około 17,5 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZREMB Group, FMV

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1629905460
Spółka Acrow Corporation of America wybrała polskiego wykonawcę licząc na zainteresowanie takimi mostami naszego wojska a tym samym na kolejne zyski. Ot i cała tajemnica.
D9-73-03-D7

Hekatomba na Woli
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wielkie zbrojenia za Odrą
Człowiek w pętli
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Największy transport Abramsów w tym roku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Black Hawki nad Warszawą
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Road Runner” w Libanie
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Debiut polskich Patriotów
NATO – jesteśmy z Polską
Pożegnanie z Columbią
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Husarz z polskim instruktorem
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Kurs dla najlepszych w SERE
Dwie agresje, dwie okupacje
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
W poszukiwaniu majora Serafina
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Czołgiści w ogniu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Cios w plecy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO