moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Most od żołnierzy

Prawie 20 żołnierzy z 3 Niżańskiego Batalionu Inżynieryjnego buduje most tymczasowy w Krzyszkowicach. Po lipcowych ulewach, które zniszczyły dotychczasową przeprawę, mieszkańcom okolicznych terenów trudno było dostać się do domów. Żołnierze liczą, że już w sobotę skończą pracę i most zostanie oddany do użytku.

18 lipca nad Krzyszkowicami przeszła ulewa, która uszkodziła most na Głogoczówce. W ciągu kilkudziesięciu minut niewielki strumyk zmienił się w rwącą rzekę i odciął dojazd do 100 domów. Władze wsi zwróciły się z prośbą o pomoc do wojska. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych do budowy mostu tymczasowego wyznaczyło 3 Niżański Batalion Inżynieryjny (podległy 2 Pułkowi Inżynieryjnemu z Inowrocławia). – Jeszcze w lipcu żołnierze odbyli wizję lokalną w terenie oraz wykonali ekspertyzę dotyczącą technicznych możliwości budowy tymczasowego mostu – mówi mjr Marcel Podhorodecki z biura prasowego Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Eksperci musieli zmierzyć m.in. głębokość i szerokość rzeki, by oszacować, ile materiału potrzebują do zbudowania tymczasowego mostu DMS-65. – Takie działania to nie tylko pomoc mieszkańcom miejscowości, lecz także wykazanie się swoim specjalistycznym wyszkoleniem przez żołnierzy 3 Batalionu Inżynieryjnego – mówi ppor. Kamila Kopernik, oficer prasowy batalionu.

Praca nad budową przeprawy rozpoczęła się 16 sierpnia. Na miejsce przyjechało 18 żołnierzy, wśród nich monterzy elementów mostu oraz operatorzy żurawi, dźwigów i pojazdów inżynieryjnych, czyli ciężkiego sprzętu niezbędnego przy budowie. W czasie, gdy żołnierze z Niska przygotowywali teren, z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych przyjeżdżały kolejne elementy mostu DMS-65. Do czwartku żołnierze zbudowali 33 m mostu. Właśnie tyle ma docelowo mierzyć przeprawa, ale… – DMS-65 to konstrukcja, która wymaga, aby most liczył podwójną liczbę metrów w stosunku do tego, jak został zaprojektowany dla danego miejsca. Dzięki temu podczas montażu udaje się uzyskać przeciwwagę i most może stanąć nad rzeką – mówi ppor. Kamila Kopernik. Kiedy przeprawa jest już zbudowana, te pomocnicze elementy mostu żołnierze rozmontowują.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, most zostanie oddany do użytku w sobotę. – Ma mieć 33 m długości, szerokość jezdni będzie wynosić ponad 4 m, a jego nośność to 30 t – mówi ppor. Kopernik. Dzięki żołnierzom ruch zostanie usprawniony.

KE

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Wieża z HSW nie tylko dla Warana
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pożegnanie z Columbią
Miliardy na budowę schronów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Krok ku niezależności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cios w plecy
Największy transport Abramsów w tym roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Brytyjczycy żegnają Malbork
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z najlepszymi na planszy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Hekatomba na Woli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto Wojsk Lądowych
Rekompensaty na nowych zasadach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
Wielkie zbrojenia za Odrą
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO – jesteśmy z Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Człowiek w pętli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Orlik na Alfę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Apache’e nad Inowrocławiem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
17 września 1939. Nigdy więcej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Husarz z polskim instruktorem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO