moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abrams – czołg z najwyższej półki

Wojsko Polskie otrzyma 250 czołgów Abrams. O tym, jaki wpływ na funkcjonowanie sił zbrojnych będzie miało wdrożenie tego sprzętu, a także o szkoleniu załóg rozmawiamy z inspektorem wojsk lądowych. Gen. dyw. Maciej Jabłoński jest jednym z niewielu polskich żołnierzy, którzy osobiście testowali możliwości amerykańskiego czołgu.

Panie generale, decyzja zapadła – czołgi Abrams zasilą Wojsko Polskie. Jaki będą miały wpływ na funkcjonowanie sił zbrojnych?

Gen. dyw. Maciej Jabłoński: Przede wszystkim te czołgi unowocześnią arsenał naszej armii i zwiększą jej potencjał bojowy. Szczególnie wojsk pancernych, ale to przełoży się na całe wojska lądowe. Zwiększy się nasza zdolność odstraszania przeciwnika, a w przypadku jego agresji – odparcia ataku.

A co z logistyką? Czy podołamy obsłudze tak nowoczesnego sprzętu?

Oprócz samych Abramsów pozyskamy także cały pakiet logistyczny. Na początku w tej kwestii będą nas także wspierać Amerykanie. Oczywiście konieczne będzie przystosowanie infrastruktury do wymogów tych czołgów. To na pewno nie będzie łatwe, ale jesteśmy zdeterminowani, aby te zmiany wdrożyć.

Każdy czołg musi mieć załogę. Jak to będzie wyglądało w przypadku Abramsów? Czy do służby na tym sprzęcie zostaną skierowani doświadczeni czołgiści, czy może żołnierze, którzy dopiero rozpoczynają służbę i nie mają jeszcze nawyków związanych z obsługą innego typu wozów?

Załogi Abramsów będą tworzyć czołgiści z 18 Dywizji Zmechanizowanej. Myślę, że sam proces szkolenia nie będzie zbyt skomplikowany. Mówię to na podstawie moich doświadczeń z czasów, kiedy byłem dowódcą 10 Brygady Kawalerii Pancernej. Wówczas ściśle współpracowaliśmy ze stacjonującą w Polsce Brygadową Grupą Bojową. Jeden z jej batalionów był wyposażony właśnie w czołgi Abrams. Polscy żołnierze, którzy służyli wówczas na Leopardach, nie mieli problemu z przesiadką na amerykański sprzęt. Abramsy są bardzo intuicyjne i proste w obsłudze.

Pan miał okazję poprowadzić Abramsa?

Tak, kiedy jeszcze służyłem w 10 Brygadzie skorzystałem z okazji, by dokładnie przyjrzeć się tym czołgom. Jeździłem Abramsem w trudnym terenie, wykonałem też serię strzelań. Drugi raz zdarzyło się to w tym roku, kiedy w Stanach Zjednoczonych przeprowadzaliśmy rekonesans przed podjęciem decyzji o pozyskaniu tych czołgów dla Wojska Polskiego. Wówczas testowałem Abramsa w wersji, jaka trafi do naszych sił zbrojnych. Tak że nie jestem gołosłowny, kiedy mówię, że to intuicyjny sprzęt. Bo mimo że sama budowa Abramsa jest skomplikowana i jest on naszpikowany elektroniką, instruktaż i przygotowanie czołgu do jazdy trwa bardzo krótko. Nawet w porównaniu z czołgiem Leopard, Abrams zaskakuje manewrowością, potęgą silnika i zdolnością pokonywania nawet bardzo trudnego terenu. Chociaż jestem bardzo mocno zżyty z Leopardami, uważam, że Abramsy są po prostu lepsze.

Rozmawiała Magdalena Miernicka

autor zdjęć: st. chor. sztab. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~J.
1626935700
Zachecam zainteresowanych do obejrzenia na YT wykład z cyklu Broń Pancerna Świata pt. Abramsy dla WP. Polecam naprawdę warto.
11-C1-CA-A2

Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Piątka z czwartego wozu
Polski Rosomak dalej w produkcji
Najdłuższa noc
Gdy ucichnie artyleria
W hołdzie poległym
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Astronauta w Szkole Orląt
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Służba w kadrze
Pancerniacy jadą na misję
Snowboardzistka i pływacy na medal
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Mundurowi z benefitami
Kolejne AW149 nadlatują
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Wisła dopłynęła
Combat 56 u terytorialsów
Dzień wart stu lat
Historyczna „Wisła”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Burza” nabiera kształtów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gala Boksu na Bemowie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Niebo pod osłoną
Kto zostanie Asem Sportu?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Odpalili K9 Thunder
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Panczeniści na podium w Hamar
Paczka dla bohatera już w drodze!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wojsko ma swojego satelitę!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Noc na „pasku”
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
The Taste of Military Service
Plan na WAM
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO