moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mentor młodych pilotów

Po 40 latach w Wojsku Polskim ze służbą pożegnał się gen. broni pilot Jan Śliwka. Na lotnisku 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku żegnali go koledzy i podkomendni, w tym generał Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. – Byłeś całym sercem zaangażowany w siły powietrzne – mówił generał Mika.


Gen. broni pil. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych, ostatni raz zasiadł dzisiaj za sterami wojskowej TS-11 Iskra. Nad lotniskiem w Łasku, gdzie na co dzień stacjonują samoloty F-16, wykonał kilka figur akrobacji lotniczej, a po wylądowaniu zameldował wykonanie ostatniego lotu. – 40 lat zleciało nie wiadomo kiedy. Gdybym miał teraz mówić minutę o każdym locie, musielibyśmy tu stać bardzo długo. Są tu z nami moi pierwsi instruktorzy, którym chciałbym dziś podziękować – mówił wzruszony gen. Śliwka.

Głos zabrał również gen. Jarosław Mika, dowódca generalny RSZ. – Pan generał Śliwka wykonując swoje zadania spędził w powietrzu 40 lat. Czy można ten czas podsumować w kilku zdaniach? Absolutnie nie. Tak, jak huk tych startujących teraz maszyn, tak samo wyglądało 40 lat życia generała Śliwki. Będąc moim zastępcą przez prawie pięć lat, wykazał się nie tylko determinacją, ale również poświęceniem, pasją i przede wszystkim zawsze poczuciem dobrze wykonywanej pracy, służby żołnierza – zaznaczył gen. Mika.


Obecni na uroczystościach koledzy generała Śliwki przyznawali, że siłom powietrznym poświęcał całe serce. – To duża strata dla wojska, bo generał Śliwka był do dziś najstarszym pilotem w siłach zbrojnych, a co za tym idzie, miał olbrzymie lotnicze doświadczenie i chętnie się nim dzielił – mówił gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Dodał też, że generał był zawsze niezwykle otwarty na nowości i nie bał się wyzwań. – Dzięki tym cechom przeszedł na własnej skórze proces, który nastąpił w siłach powietrznych: od samolotów drugiej generacji, czyli MiG-21, aż po piątą, o której dziś mówimy – powiedział Nowak.

Generał Jan Śliwka był oficerem, spod skrzydeł którego wyszło wielu pilotów, którzy dziś są oficerami sił powietrznych i zajmują kluczowe stanowiska. – Choćby pułkownik Tomasz Jatczak, który do niedawna dowodził 32 Bazą Lotnictwa Taktycznego, a dziś jest moim zastępcą. Generał jest jednym z pierwszych wychowawców polskich pilotów F-16 – podkreślił gen. Ireneusz Nowak. Goście dzisiejszej uroczystości podkreślali, że generał Śliwka był dowódcą zdeterminowanym i stawiającym na działanie. – O takich ludziach mówi się, że wiedzą, że samoloty powinny latać, a nie stać na ziemi. To jest coś, co odróżnia biurokratów od pilotów – komentował generał Nowak.


Gen. broni pil. Jan Śliwka nieprzypadkowo żegnał się z lotnictwem wojskowym w Łasku. To właśnie tu, zaraz po ukończeniu Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie (dziś Lotnicza Akademia Wojskowa) rozpoczął swoją wojskową karierę w 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Objął wówczas stanowisko pilota klucza lotniczego. Potem dowodził eskadrą lotniczą, następnie awansował na stanowisko zastępcy dowódcy pułku, by w 1996 roku objąć dowodzenie tą jednostką.

W 2001 roku został dowódcą 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu (dziś 2 Skrzydło LT). Dwa lata później przeniósł się do Wrocławia, gdzie najpierw objął stanowisko szefa szkolenia 3 Korpusu Obrony Powietrznej, a następnie szefa sztabu i zastępcy dowódcy. Kolejne stanowisko objął poza granicami kraju – w Finderup w Danii, gdzie był zastępcą dowódcy Centrum Dowodzenia Operacjami Powietrznymi. W 2010 roku wrócił do Polski i został dowódcą Centrum Operacji Powietrznych w Warszawie. Zajmował także stanowisko inspektora sił powietrznych w Dowództwie Generalnym RSZ, a od 2016 roku jest zastępcą dowódcy tej instytucji. Jest pilotem klasy mistrzowskiej, instruktorem, pilotem oblatywaczem na samolotach TS-11 Iskra, MiG-21 UM, MiG-21 M oraz MiG-21 MF.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Cios w plecy
Pożegnanie z Columbią
Apache’e nad Inowrocławiem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kurs dla najlepszych w SERE
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rekompensaty na nowych zasadach
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
H145M – ciekawa oferta dla Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Debiut polskich Patriotów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Z najlepszymi na planszy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
17 września 1939. Nigdy więcej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Black Hawki nad Warszawą
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zwycięska batalia o stolicę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Święto Wojsk Lądowych
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Brytyjczycy żegnają Malbork
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Czołgiści w ogniu
„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Człowiek w pętli
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Miliardy na budowę schronów
NATO – jesteśmy z Polską
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Koncern Hanwha inwestuje w AWL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO