moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mentor młodych pilotów

Po 40 latach w Wojsku Polskim ze służbą pożegnał się gen. broni pilot Jan Śliwka. Na lotnisku 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku żegnali go koledzy i podkomendni, w tym generał Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. – Byłeś całym sercem zaangażowany w siły powietrzne – mówił generał Mika.


Gen. broni pil. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych, ostatni raz zasiadł dzisiaj za sterami wojskowej TS-11 Iskra. Nad lotniskiem w Łasku, gdzie na co dzień stacjonują samoloty F-16, wykonał kilka figur akrobacji lotniczej, a po wylądowaniu zameldował wykonanie ostatniego lotu. – 40 lat zleciało nie wiadomo kiedy. Gdybym miał teraz mówić minutę o każdym locie, musielibyśmy tu stać bardzo długo. Są tu z nami moi pierwsi instruktorzy, którym chciałbym dziś podziękować – mówił wzruszony gen. Śliwka.

Głos zabrał również gen. Jarosław Mika, dowódca generalny RSZ. – Pan generał Śliwka wykonując swoje zadania spędził w powietrzu 40 lat. Czy można ten czas podsumować w kilku zdaniach? Absolutnie nie. Tak, jak huk tych startujących teraz maszyn, tak samo wyglądało 40 lat życia generała Śliwki. Będąc moim zastępcą przez prawie pięć lat, wykazał się nie tylko determinacją, ale również poświęceniem, pasją i przede wszystkim zawsze poczuciem dobrze wykonywanej pracy, służby żołnierza – zaznaczył gen. Mika.


Obecni na uroczystościach koledzy generała Śliwki przyznawali, że siłom powietrznym poświęcał całe serce. – To duża strata dla wojska, bo generał Śliwka był do dziś najstarszym pilotem w siłach zbrojnych, a co za tym idzie, miał olbrzymie lotnicze doświadczenie i chętnie się nim dzielił – mówił gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Dodał też, że generał był zawsze niezwykle otwarty na nowości i nie bał się wyzwań. – Dzięki tym cechom przeszedł na własnej skórze proces, który nastąpił w siłach powietrznych: od samolotów drugiej generacji, czyli MiG-21, aż po piątą, o której dziś mówimy – powiedział Nowak.

Generał Jan Śliwka był oficerem, spod skrzydeł którego wyszło wielu pilotów, którzy dziś są oficerami sił powietrznych i zajmują kluczowe stanowiska. – Choćby pułkownik Tomasz Jatczak, który do niedawna dowodził 32 Bazą Lotnictwa Taktycznego, a dziś jest moim zastępcą. Generał jest jednym z pierwszych wychowawców polskich pilotów F-16 – podkreślił gen. Ireneusz Nowak. Goście dzisiejszej uroczystości podkreślali, że generał Śliwka był dowódcą zdeterminowanym i stawiającym na działanie. – O takich ludziach mówi się, że wiedzą, że samoloty powinny latać, a nie stać na ziemi. To jest coś, co odróżnia biurokratów od pilotów – komentował generał Nowak.


Gen. broni pil. Jan Śliwka nieprzypadkowo żegnał się z lotnictwem wojskowym w Łasku. To właśnie tu, zaraz po ukończeniu Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie (dziś Lotnicza Akademia Wojskowa) rozpoczął swoją wojskową karierę w 10 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Objął wówczas stanowisko pilota klucza lotniczego. Potem dowodził eskadrą lotniczą, następnie awansował na stanowisko zastępcy dowódcy pułku, by w 1996 roku objąć dowodzenie tą jednostką.

W 2001 roku został dowódcą 2 Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu (dziś 2 Skrzydło LT). Dwa lata później przeniósł się do Wrocławia, gdzie najpierw objął stanowisko szefa szkolenia 3 Korpusu Obrony Powietrznej, a następnie szefa sztabu i zastępcy dowódcy. Kolejne stanowisko objął poza granicami kraju – w Finderup w Danii, gdzie był zastępcą dowódcy Centrum Dowodzenia Operacjami Powietrznymi. W 2010 roku wrócił do Polski i został dowódcą Centrum Operacji Powietrznych w Warszawie. Zajmował także stanowisko inspektora sił powietrznych w Dowództwie Generalnym RSZ, a od 2016 roku jest zastępcą dowódcy tej instytucji. Jest pilotem klasy mistrzowskiej, instruktorem, pilotem oblatywaczem na samolotach TS-11 Iskra, MiG-21 UM, MiG-21 M oraz MiG-21 MF.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bóbr na drodze Hannibala
Kawaleria pancerna spod znaku 11
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Niezłomni w obronie
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
MID w nowej odsłonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierze na trzecim stopniu podium
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„JUR” dla terytorialsów
Kircholm 1605
Wyrównać szanse
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Koniec dzieciństwa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Mity i manipulacje
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W wojsku orientują się najlepiej
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Husarze bliżej Polski
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
DragonFly czeka na wojsko
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Sztuka i służba w jednym kadrze
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Abolicja dla ochotników
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Operacja NATO u brzegów Estonii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO