moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System kontroli granicznej pomyślnie przeszedł testy na przejściu lądowym

Sukcesem zakończyły się badania pilotażowe systemu kontroli granicznej opracowanego w ramach międzynarodowego projektu o akronimie TRESSPASS. Testy pod koniec maja br. na lądowym przejściu w Terespolu zorganizował i przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Optoelektroniki WAT przy współpracy z funkcjonariuszami Straży Granicznej.

Projekt TRESSPASS to międzynarodowe przedsięwzięcie realizowane w ramach programu Horyzont 2020. W skład konsorcjum projektu wchodzą 22 podmioty z całej Europy, w tym uczelnie, instytuty badawcze oraz firmy.

Przeprowadzone wspólnie ze Strażą Graniczną testy pilotażowe miały na celu zademonstrowanie, w jaki sposób system TRESSPASS może wspomóc pracę funkcjonariuszy w specyficznych warunkach lądowego przejścia granicznego. „Przygotowanych zostało kilka scenariuszy badań, m.in. jeden z nich dotyczył wykrywania nielegalnego przewożenia towarów. Testy wykazały bardzo dużą przydatność systemu” – mówi płk dr hab. inż. Norbert Pałka, odpowiedzialny za organizację przedsięwzięcia ze strony Instytutu Optoelektroniki WAT.

Liczbowy wskaźnik ryzyka zdecyduje o kontroli podróżnego

Projekt zakłada analityczne podejście do kwantyfikacji ryzyka, czyli określenia poziomu zagrożenia ze strony podróżnego w oparciu o zestaw liczbowych wskaźników ryzyka. Można je dokładnie wyznaczyć za pomocą różnych technologii, np. czujnika do wykrywania kradzieży tożsamości, analizy sieci społecznościowych, czy analizy mikro-ekspresji twarzy podróżnego podczas wywiadu. Po dokładnej analizie danych zebranych z czujników, systemów zewnętrznych, aplikacji i baz danych, obliczany jest liczbowy wskaźnik ryzyka dla podróżnego. W zależności od wartości tego wskaźnika, podróżny poddawany jest większej lub mniejszej kontroli. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa granic poprzez skuteczniejsze wykrywanie m.in. osób nielegalnie przekraczających granice.

Sensor wykryje kradzież tożsamości

W ramach projektu TRESSPASS zespół kierowany przez dr. inż. Marcina Kowalskiego z Instytutu Optoelektroniki WAT opracował również sensor do wykrywania prób kradzieży tożsamości. Jego skuteczność także była testowana podczas badań przeprowadzonych na przejściu w Terespolu. „Sensor działa w zakresie spektralnym długofalowej podczerwieni i przeprowadza analizę rozkładu ciepła emitowanego przez twarz podróżnego. Wykrywa, czy podróżny nie zmienił wyglądu twarzy np. za pomocą maski. Przeprowadzone badania cieszą podwójnie, ponieważ oprócz pomyślnego zaprezentowania nowej koncepcji odprawy granicznej, potwierdziliśmy doświadczalnie bardzo wysoką skuteczność opracowanego w IOE WAT czujnika do wykrywania prób kradzieży tożsamości” – mówi dr inż. Marcin Kowalski.

Wzorcowa współpraca

Do sukcesu przeprowadzonych badań przyczyniła się bardzo dobra współpraca ze Strażą Graniczną, zarówno ze strony Komendy Głównej reprezentowanej przez płk. SG Artura Żukowskiego i st. chor. szt. SG dr. Piotra Wołczańskiego, jak i lokalnych organizatorów z Terespola – ppłk. SG Piotra Grytczuka i kpt. SG Tomasza Kobiałki. Ze względu na warunki epidemiczne wybrani funkcjonariusze Straży Granicznej pełnili również rolę podróżnych. „Tym razem funkcjonariusze znaleźli się po drugiej stronie odprawy. Ich zaangażowanie zasługuje na szczególne podziękowania. Mimo wielu czynności służbowych poświęcili swój czas i uwagę na wykonanie zadań podczas testów, które bez ich udziału nie przyniosłyby efektów. Bardzo to doceniamy” – podkreśla płk dr hab. inż. Norbert Pałka.

Nie tylko przejście lądowe może być bezpieczniejsze

Rozbudowane testy pilotażowe systemu kontroli granicznej TRESSPASS odbywają się na trzech rodzajach przejść granicznych – lądowym, morskim oraz lotniczym. Pierwsze testy zostały przeprowadzone w Niderlandach na lotnisku Lelystad w kwietniu 2021 r. Pod koniec czerwca planowane są ostatnie, trzecie badania proponowanego systemu. Odbędą się na morskim przejściu granicznym w porcie Pireus w Grecji. Projekt zakończy się w listopadzie 2021 roku.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy WAT

red. PZ

autor zdjęć: Piotr Markowski

dodaj komentarz

komentarze


NATO on Northern Track
 
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwsi na oceanie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów
Pytania o europejską tarczę
Dumni z munduru
Husarz na straży nieba
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Ameryka daje wsparcie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Weterani w Polsce, weterani na świecie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Metoda małych kroków
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Daglezje poszukiwane
Pod skrzydłami Kormoranów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Pływacy i maratończycy na medal
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szybki marsz, trudny odwrót
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Awanse na Trzeciego Maja
NATO na północnym szlaku
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wytropić zagrożenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W obronie wschodniej flanki NATO
Weterani pod wszechstronną opieką
Tragiczne zdarzenie na służbie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO