moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hardun w akcji

Zajmują miejsce na końcu ugrupowania, niosą pomoc w trudnych sytuacjach. Są zawsze na czas ze specjalistycznym sprzętem. Zespół ewakuacji technicznej jest niezbędnym elementem logistycznym na ówczesnym polu walki.

Logistyka wojskowa składa się ze specjalnych jednostek, które organizują oraz realizują zaopatrzenie ponadto świadczą usługi na rzecz wszystkich jednostek wojskowych. Jednym z wielu zadań, które można zaliczyć do działań logistycznych jest ewakuacja techniczna. Najprościej ujmując ewakuacja techniczna to przemieszczenie niezdatnego do użycia lub pozostawionego sprawnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego z obszaru zagrożenia oraz z położenia nienaturalnego.

17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza, a dokładniej żołnierze z batalionu logistycznego dysponują najwyższej klasy sprzętem do ewakuacji technicznej. Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun to pojazd z układem napędowym 8x8, jego masa własna to aż 36 ton, natomiast prędkość maksymalna którą osiąga to 90km/h. Przeznaczony jest do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, a w szczególności transportery opancerzone Rosomak, które są zasadniczym sprzętem będącym na wyposażeniu brygady.

Czym charakteryzuje się ten specjalistyczny pojazd? Hardun posiada m.in. urządzenie podnosząco-holownicze, system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych, ponadto wyposażony jest w lemiesz, wyciągarkę i wiele, wiele innych urządzeń.

W roku 2019 do batalionu logistycznego trafiło kilka sztuk tego typu pojazdów. Poprzez szkolenia, codzienną eksploatację obsługa Harduna poznaje cały wachlarz jego możliwości. Poczynając od przenoszenia ładunków i kontenerów po agregaty prądotwórcze. Jest stworzony do pracy w terenie, najlepiej sprawdza się na drogach utwardzonych. - Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny – podkreśla kpr. Jacek Kiławiec z blog.

Kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego potocznie nazywany WZT dla Rosomaka przy odpowiednim i umiejętnym wykorzystaniu przez jego załogę posiada ogromny potencjał. Nie tylko wysokiej rangi sprzęt jest drogą do dobrze wykonanego zadania ale wyszkolona i zgrana załoga, która umiejętnie go wykorzysta.

Tekst: ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko ma swojego satelitę!
Niemcy dla Tarczy Wschód
Dzień wart stu lat
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Seryjny Heron coraz bliżej
Militarne Schengen
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W ochronie granicy
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pancerniacy jadą na misję
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Plan na WAM
Niemieckie wsparcie z powietrza
Wisła dopłynęła
Polski Rosomak dalej w produkcji
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Mundurowi z benefitami
Niebo pod osłoną
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Nowe K9 w Węgorzewie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Panczeniści na podium w Hamar
Szwedzi w pętli
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Najdłuższa noc
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejne AW149 nadlatują
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Aby granica była bezpieczna
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Odpalili K9 Thunder
Smak służby
Kalorie to nie wszystko
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Kto zostanie Asem Sportu?
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Trałowce do remontu
Święto sportowców w mundurach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Combat 56 u terytorialsów
Amunicja od Grupy WB
Historyczna „Wisła”
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
The Taste of Military Service
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Burza” nabiera kształtów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Służba w kadrze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO