moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hardun w akcji

Zajmują miejsce na końcu ugrupowania, niosą pomoc w trudnych sytuacjach. Są zawsze na czas ze specjalistycznym sprzętem. Zespół ewakuacji technicznej jest niezbędnym elementem logistycznym na ówczesnym polu walki.

Logistyka wojskowa składa się ze specjalnych jednostek, które organizują oraz realizują zaopatrzenie ponadto świadczą usługi na rzecz wszystkich jednostek wojskowych. Jednym z wielu zadań, które można zaliczyć do działań logistycznych jest ewakuacja techniczna. Najprościej ujmując ewakuacja techniczna to przemieszczenie niezdatnego do użycia lub pozostawionego sprawnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego z obszaru zagrożenia oraz z położenia nienaturalnego.

17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza, a dokładniej żołnierze z batalionu logistycznego dysponują najwyższej klasy sprzętem do ewakuacji technicznej. Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun to pojazd z układem napędowym 8x8, jego masa własna to aż 36 ton, natomiast prędkość maksymalna którą osiąga to 90km/h. Przeznaczony jest do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, a w szczególności transportery opancerzone Rosomak, które są zasadniczym sprzętem będącym na wyposażeniu brygady.

Czym charakteryzuje się ten specjalistyczny pojazd? Hardun posiada m.in. urządzenie podnosząco-holownicze, system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych, ponadto wyposażony jest w lemiesz, wyciągarkę i wiele, wiele innych urządzeń.

W roku 2019 do batalionu logistycznego trafiło kilka sztuk tego typu pojazdów. Poprzez szkolenia, codzienną eksploatację obsługa Harduna poznaje cały wachlarz jego możliwości. Poczynając od przenoszenia ładunków i kontenerów po agregaty prądotwórcze. Jest stworzony do pracy w terenie, najlepiej sprawdza się na drogach utwardzonych. - Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny – podkreśla kpr. Jacek Kiławiec z blog.

Kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego potocznie nazywany WZT dla Rosomaka przy odpowiednim i umiejętnym wykorzystaniu przez jego załogę posiada ogromny potencjał. Nie tylko wysokiej rangi sprzęt jest drogą do dobrze wykonanego zadania ale wyszkolona i zgrana załoga, która umiejętnie go wykorzysta.

Tekst: ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański

dodaj komentarz

komentarze


„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Sojusznicza obrona
Wisła dopłynęła
Piątka z czwartego wozu
Paczka dla bohatera już w drodze!
Kolejne AW149 nadlatują
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Polski Rosomak dalej w produkcji
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
The Taste of Military Service
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Gala Boksu na Bemowie
Koniec bezkarności floty cieni?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Astronauta w Szkole Orląt
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Burza” nabiera kształtów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Odpalili K9 Thunder
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Combat 56 u terytorialsów
Przygotowani na każdy scenariusz
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Plan na WAM
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko z nowym programem rozwoju
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Historyczna „Wisła”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję
Panczeniści na podium w Hamar
Najdłuższa noc
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Kto zostanie Asem Sportu?
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Wojsko ma swojego satelitę!
W hołdzie poległym
Noc na „pasku”
Przełomowy czas dla WZL-2

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO