moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Czernicki” wrócił ze stoczni

Nowy ster strumieniowy, system sterowania i monitoringu siłowni, wymiana elementów poszycia kadłuba – to zaledwie część prac, które stoczniowcy z Gdyni wykonali na okręcie dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Po 22 miesiącach nieobecności jednostka wróciła do portu w Świnoujściu.

ORP „Czernicki” to jeden z najmłodszych i najbardziej „zapracowanych” okrętów polskiej marynarki wojennej. W ostatnich latach regularnie brał udział w zagranicznych misjach. W marcu 2019 roku został przekazany Stoczni Wojennej w Gdyni na planowaną wcześniej naprawę główną – pierwszą odkąd znalazł się w służbie. Raz na pewien czas musi ją przejść każda z jednostek.

Zgodnie z pierwotnym planem prace miały potrwać 16 miesięcy. Ostatecznie przedłużyły się o pół roku. – Było to spowodowane znacznym rozszerzeniem ich zakresu, ale także obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19 – wyjaśnia Antoni Pieńkos, rzecznik gdyńskiej stoczni. Ekipy remontowe przeprowadziły gruntowny remont silników i mechanizmów pokładowych. Na okręcie wymienione zostało całe okablowanie o łącznej długości stu kilometrów, przede wszystkim jednak ster strumieniowy. Nowo zamontowane urządzenie jest znacznie efektywniejsze. Stoczniowcy naprawili bądź wymienili także zużyte elementy poszycia kadłuba. – Otrzymaliśmy również nowy system monitorowania i sterowania okrętową siłownią, który usprawnia pracę napędu – tłumaczy kmdr ppor. Michał Bumbul, dowódca „Czernickiego”. Jednostka wzbogaciła się o dodatkową stację odwróconej osmozy, która pomaga w uzdatnianiu morskiej wody. Do tego doszedł remont kabin i wymiana systemu klimatyzacji. Takie udogodnienia mają duże znaczenie choćby podczas zagranicznych misji, kiedy okręt długo przebywa na morzu i często zapuszcza się w rejony, gdzie temperatury są wyższe niż te na północy Europy.

REKLAMA

– Załoga brała czynny udział w remoncie. Przez długi czas mieszkaliśmy na okręcie i nadzorowaliśmy prace. Obsługiwaliśmy też jednostkę podczas prób morskich – wspomina kmdr ppor. Bumbul. Kilka dni temu „Czernicki” został przekazany 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i wyruszył w rejs z Gdyni do Świnoujścia. W macierzystym porcie zameldował się w czwartek. Niebawem okręt wyruszy na poligon demagnetyzacyjny. Tam specjalistyczne urządzenia pozwolą zredukować wartości emitowanych przez niego pól fizycznych. Zabieg zwiększy bezpieczeństwo okrętu – dziś wiele rodzajów min jest wzbudzanych właśnie przez odpowiednio silne pola. – Potem czekają nas przygotowania do zadań programowych O1 i O2. Pierwsze potwierdza gotowość okrętu do opuszczenia macierzystego portu, drugie gotowość do samodzielnego operowania na morzu – przypomina kmdr ppor. Bumbul. Terminy testów nie są jednak znane. Niebawem okręt powinien jednak wrócić do regularnego szkolenia.

ORP „Czernicki” do służby wszedł w 2001 roku. Jest to okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, wyposażony w rozbudowane systemy łączności. Ma też możliwość zaopatrywania innych jednostek w żywność, paliwo, amunicję, a także przeprowadzania drobnych remontów w swoich warsztatach i gaszenia pożarów. Na jego rufie znajduje się lądowisko da śmigłowców.

„Czernicki” brał udział w operacjach „Enduring Freedom” (inwazja na Afganistan) oraz „Iraqi Freedom” (II wojna w Zatoce Perskiej). Trzykrotnie był jednostką flagową pierwszego ze Stałych Zespołów Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1). Działał wówczas na Bałtyku, Morzu Północnym i północnej części Atlantyku. Raz stał na czele SNMCMG2, operując na Morzu Śródziemnym i Czarnym. Jednostka należy do 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych, który stanowi część 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
 
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Emerytura wypłacana w … karmie
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Drzwi do JWK otwiera selekcja
W jedynym słusznym kierunku
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Test mobilności 12 Dywizji
Czy będą podwyżki?
Szef MON odwiedził USA
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Żołnierze bez testów z WF-u
Kraby dla podhalańczyków
Duch Invictus jest, czas na formę
Wilk na poligonie
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
KFOR: wyższy stopień gotowości
Polityka nie znosi próżni
Advantages of Efficient Organization
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Współpraca i wspólna pamięć
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Course on Diplomacy
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Ciemne strony Facebooka
Eto, pies na misje
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Wzmocnione siły na granicy
Kobiety a pokój
Star Army
Legia Akademicka po raz piąty
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Dron dla hydrografów
Wybierz się na wojskowe studia
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Dron z LAW-u
Szef MON-u w Forcie Sill
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Time for Miecznik
Afganistan. Czas wracać do domu
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Ogień na alpejskich szczytach
JWK to test siły i motywacji
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
AZOR – podwodny specjalista
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Polsko-tureckie obrady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO