moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kolejne wozy Aero trafiły do spadochroniarzy

Służą do transportu wyposażenia, przewozu żołnierzy i rannych oraz do holowania broni artyleryjskiej, ale co najważniejsze, można je desantować metodą spadochronową. Kilka dni temu do 6 Brygady Powietrznodesantowej dotarły nowe pojazdy Aero 4x4. Od kilku miesięcy z takich wozów korzystają spadochroniarze z Krakowa, a teraz otrzymali je szturmani z Gliwic.

Pierwszych piętnaście pojazdów wojsk aeromobilnych Aero żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej otrzymali pod koniec 2019 roku. W styczniu 2020 roku podczas oficjalnego przekazania sprzętu kluczyki do wozów wręczył spadochroniarzom minister Mariusz Błaszczak. Dostawa była rezultatem podpisanego pod koniec 2018 roku kontraktu. Wówczas MON kupiło 55 pojazdów, 105 przyczep specjalnych oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Dziś w 6 Brygadzie są eksploatowane 33 wozy Aero 4x4. Korzystają z nich głównie spadochroniarze z 16 batalionu powietrznodesantowego w Krakowie, a od kilku dni także 6 batalionu w Gliwicach. – Chcielibyśmy, aby wszystkie nasze jednostki otrzymały tego rodzaju sprzęt, ale w pierwszej kolejności wozy trafiają do pododdziałów szturmowych – mówi kpt. Kajetan Pęczek z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Jak informuje dowództwo 6 BPD, kolejnej partii zamówienia można spodziewać się do połowy przyszłego roku. Docelowo wszystkie zakontraktowane w 2018 roku wozy dotrą do brygady w ciągu najbliższych dwóch lat.

REKLAMA

– Pojazdy doskonale sprawdziły się w warunkach poligonowych i w czasie międzynarodowych ćwiczeń. Są wytrzymałe, zwrotne i potrzebne na zrzutowisku. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni i cieszymy się, że Aero będzie jeszcze więcej – mówi mjr Marta Markieta, oficer prasowy 6 BPD. Ministerstwo Obrony Narodowej skorzystało z tzw. prawa opcji do kontraktu, a to oznacza, że do spadochroniarzy w ciągu kilku lat dotrą kolejne pojazdy.

W trakcie eksploatacji wskazano drobne uwagi, które producent usunął i uwzględnił w nowych pojazdach. Nie zmieniono natomiast nic, co wpłynęłoby na możliwości desantowe metodą spadochronową. Jak podkreślają spadochroniarze, ten aspekt sprawdzano wielokrotnie jeszcze w fazie testowej projektu. Aero 4x4 jest więc przygotowany do desantowania na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.

Podstawowym zadaniem pojazdów o wysokiej mobilności Aero 4x4 jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. 6 Brygada Powietrznodesantowa długo czekała na wóz, który będzie lekki i mocny zarazem, tak by wytrzymać zrzut, i który pomoże im działać już po desantowaniu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 6 BPD

dodaj komentarz

komentarze


„Justice Sword” na rumuńskim poligonie
 
Misje kształtują charakter
„Dragon '21” – Desant pod wiatr
Nagroda nie tylko od dowódcy
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Nigdy nie zostawiamy swoich
V4, czyli razem na rzecz komunikacji
Course on Diplomacy
Święto Dowództwa Generalnego
Wojsko kupiło symulatory pola walki
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Afganistan. Czas wracać do domu
Polscy żołnierze rozpoczynają misję w Turcji
CePeLek czeka na weteranów
Żołnierz, który stał się symbolem walki o Polskę
Nowe książeczki wojskowe
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Partyzancka bitwa pod Zwoleniem
Co ze sprawdzianem z WF?
Siła braterstwa
Licealiści, którzy chcą zostać specjalsami
Równanie do najlepszych
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Szybka wspinaczka w Salt Lake City
„Baltops” – F-16 bronią okrętów
Kwalifikacja? Może w czerwcu
St. sierż. Artur Pelo po raz czwarty wygrał Setkę Komandosa
Żołnierze z kompletem medali w czempionacie orientalistów
Dragon'21 – innowacje w granicach zdrowego rozsądku
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Karakal w natarciu
Działania w czasie „W” – mobilizacja w sztabach
CBW świętuje
Ponad 6 mln zł w konkursie „Strzelnica w powiecie”
„Dragon ’21” zakończony
Grupy niszczycieli czołgów
Kieł tygrysa, czyli akrobacje F-16
Borsuk pokazał swoje możliwości
„Albatros” wyszedł na morze
PKW Turcja już działa
Mistrzowski bieg Dobka na Memoriale Kusocińskiego
Studenci w sytuacji kryzysowej
Szczyt NATO już w poniedziałek
Pierwszy dzień do zwycięstwa
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
25 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w szermierce
Myśliwce z Mińska Mazowieckiego przebazowane do Malborka
Polacy obronili tytuł mistrzów Europy w lekkiej atletyce
Luksusowe auta zaparkują obok F-16
MSPO – przygotowania idą pełną parą
Gorzka parada zwycięstwa
Medale mistrzostw Europy dla żołnierzy
Podoficer, czyli lider
Żandarmeria świętuje
„Dragon” wskazał cel
Żołnierz uratował ofiarę wypadku
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Szable w dłoń! Lance do boju!
Kurs na dyplomację

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO