moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kombinezon ratunkowy dla pilotów

Po przymusowym wodowaniu statku powietrznego, gdy jego załoga znajdzie się w wodzie, liczy się każda minuta. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych opracował nową wersję morskiego ubioru pilota: MUP – Rescue Pack, który w takiej sytuacji pozwoli załodze dłużej przeżyć w zimnej wodzie w oczekiwaniu na pomoc.

– Ubiór przeznaczony jest dla załóg wojskowych statków powietrznych. Zabezpiecza lotników przed hipotermią w przypadku wodowania po awaryjnym opuszczeniu statku powietrznego – mówi inż. Mirosław Napurka z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. System morskiego ubioru pilota o nazwie „MUP – Rescue Pack” to jeden z produktów, które ITWL zaprezentował na kieleckim Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego.

Jest to następca obecnie używanego morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku. – W związku ze zmieniającymi się wymaganiami i rosnącymi potrzebami lotnictwa wojskowego gruntownie zmodernizowaliśmy ubiór zgodnie z potrzebami polskich lotników, z uwzględnieniem ich uwag i wymagań – tłumaczy kmdr rez. inż. Andrzej Czarnecki z ITWL-u.

Dodaje, że konstruktorzy MUP – Rescue Pack musieli pogodzić dwie przeciwstawne potrzeby: ochronę w sytuacji awaryjnej oraz maksymalny komfort codziennego użytkowania. – Strój musi być szczelny, ale nie może uciskać, wodoodporny, ale jednocześnie oddychający – podaje inżynier.

Opracowano trzy wersje ubioru dostosowane do specyfiki zadań każdego z członków załogi: P – dla pilota, N/T – dla nawigatora i technika pokładowego oraz R – dla ratownika. W każdej wersji podstawą ubioru jest suchy kombinezon wykonany z tkanin wodoszczelnych, oddychających, trudnopalnych, iskroodpornych i antystatycznych. – Zastosowano w nim trójwarstwowe laminaty, wodoszczelne zamki błyskawiczne, a uszczelnienia przy nadgarstkach i szyi zmieniono z gumowych na neoprenowe, które są bardziej elastyczne i zapewniają większy komfort noszenia – wylicza inż. Napurka.

Wersja dla pilota jest podstawowa, w przypadku stroju dla nawigatora wzmocniono materiał na kolanach i siedzeniu, kombinezon ma też trochę inny kształt, pozwalający na większą swobodę ruchu. Z kolei ratownik ma dodatkowo inną uprząż, zbliżoną konstrukcją do wspinaczkowej, w komplecie jest też ubiór piankowy dla nurków oraz buty, na które można założyć specjalne krótkie płetwy.

Każda z tych wersji ma dodatkowe wyposażenie złożone z zimowej i letniej, oddychającej i odprowadzającej wilgoć bielizny termoaktywnej oraz ocieplaczy zimowych i letnich, chroniących przed wyziębieniem. Elementy te uszyto z tkanin antystatycznych i trudnopalnych. Do tego dochodzą buty ratownicze z podeszwą antystatyczną i olejoodporną. Są one łatwe w zapinaniu dzięki systemowi ściągania pokrętłem, zamiast stosowania sznurówek. Elementem MUP – Rescue Pack jest też kamizelka taktyczna do przenoszenia akcesoriów z uprzężą asekuracyjną, służącą do podjęcia żołnierza z wody. Można do niej dołączyć dodatkowe wyposażenie, np. światła sygnalizacyjne czy dwukomorową kamizelkę ratowniczą.

Cały strój w przypadku znalezienia się lotnika w wodzie zapewnia mu ochronę przed hipotermią przez ponad sześć godzin w temperaturze wody 2 stopni Celsjusza (dotąd były to cztery godziny).

Sprzęt został opracowany przez ITWL we współpracy ze spółką Konfexim-2 z Siechnic koło Wrocławia, producentem skafandrów do nurkowania, i jest od paru miesięcy testowany w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. – W razie potrzeby po testach możemy jeszcze wprowadzić modyfikacje zgodnie z życzeniami lotników – zapewnia kmdr Czarnecki.

AD

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


W wojsku orientują się najlepiej
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Koniec dzieciństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
„Road Runner” w Libanie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Brytyjczycy na wschodniej straży
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„JUR” dla terytorialsów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Niezłomni w obronie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Edukacja z bezpieczeństwa
Operacja NATO u brzegów Estonii
Husarze bliżej Polski
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MID w nowej odsłonie
Kircholm 1605
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Niespokojny poranek pilotów
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Standardy NATO w Siedlcach
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Bóbr na drodze Hannibala
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Sztuka i służba w jednym kadrze
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wyrównać szanse
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO