moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Honkera na MSPO

To zupełnie nowa jakość dla armii – tak o Fordach Ranger XLT mówi kmdr por. Artur Wturych z 2 Regionalnej Bazy Logistycznej. Jednostka odpowiedzialna za zakupy dla wojska zaprezentowała podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego pierwszy egzemplarz pojazdu, który zastąpi w siłach zbrojnych Honkera. Rangerów będą używać wojska zarówno operacyjne, jak i zabezpieczenia.

Debiutujący na kieleckich targach Ford Ranger XLT to samochód osobowo-terenowy przystosowany do potrzeb armii. Ranger ma dwulitrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 KM, sześciobiegową, manualną skrzynię biegów, stalową obudowę silnika, a także wkładki w oponach typu run flat, które umożliwiają kontynuowanie jazdy, gdy dojdzie do przebicia którejś z opon. Dodatkowo nadwozie pojazdu zostało zabudowane – ten model Forda jest dostępny na rynku jako pick-up – tak, że aluminiowy hardtop ma trzy otwierane pokrywy, umożliwiające załadunek.

Fordy Ranger zastąpią w wojsku wysłużone Honkery. Jednak, jak zauważa kmdr por. Artur Wturych z 2 RBLog, tego sformułowania nie należy traktować dosłownie. Co prawda, nowe wozy będą przystosowane do jazdy w trudnych warunkach terenowych, jednak umożliwiają transport pięciu, a nie, jak Honkery, dziesięciu żołnierzy. – Armia potrzebuje pojazdów nie tylko na czas wojny, lecz także do działań w okresie pokoju. To wóz do nowych zadań, ale przede wszystkim nowa jakość dla armii – zaznacza oficer. Zgodnie z planem do końca listopada wojsko ma otrzymać 214 tych samochodów, a w ciągu kolejnych trzech lat ma być ich w armii w sumie 648.

Dostawa nowych Fordów odbywa się na mocy umowy zawartej w marcu przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (w imieniu jednostki podpisali ją przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej) z polsko-czeskim konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Jednak wówczas zamówienie dotyczyło pojazdów Nissan Navara. Niestety z powodu pandemii koronawirusa fabrykę w Hiszpanii, która odpowiadała za dostawy japońskich wozów do Europy, zamknięto. Dlatego w lipcu podpisano aneks do umowy, w którym została zmieniona marka pojazdów. Jak wówczas informowało Ministerstwo Oborny Narodowej „Ford Ranger XLT jest samochodem, który ma niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara”.


Film: Michał Niwicz

W aneksie zapisano także inne zmiany. Zgodnie z pierwotną umową, wartą 121 mln zł brutto, wojsko miało otrzymać 485 pojazdów (plus 150 w ramach opcji). Zmiana marki pozwoliła na obniżenie kwoty umowy o 2,5 mln zł, dzięki czemu wojsko będzie mogło kupić opcjonalnie 13 dodatkowych samochodów. Jak informuje 2 RBLog, nowe Fordy Rangery XLT będą trafiały zarówno do jednostek operacyjnych, jak i zabezpieczenia.

Kontrakt dotyczący ponad 400 Fordów Ranger nie jest pierwszym, który baza zawarła na dostawę pojazdów tej marki. W lutym podpisano umowę, na podstawie której firma Demarko dostarczy wojsku 44 Fordy Ranger. Samochody będą używane do przewozu zestawów Salkit i Moskit, służących do oświetlania lotnisk. Dostawca ma przekazać armii pojazdy do końca listopada.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Trep
1608125700
Śmiech na sali juz widzę te pourywane klamki pozacinane siedzenie pouruwane lusterka to nie jest dla jak się tam ma wpakować 5 ludzi z bronia po tapicerce rzenada.... akto ma być toporne jak traktor w srodku
AE-6E-D0-6B
~henryk
1600170240
miałem to dziadostwo pozbyłem się bez żalu
55-77-03-44
~iras29
1600017360
RunFlat śmiech na sali. Chyba ktoś nie ma pojęcia specyfikacji takiej opony. Na taksówkę się nadaje. Proszę wsadzić pięciu żołnierzy na bojowo SUPER KOMFORT.
C8-35-E6-A1
~Zbych
1599823260
To do wojska? Na operacyjny samochód do PSP lub Policji to może jeszcze ale do wojska? Smutek mnie ogarnia jak na to patrzę.
B2-85-1E-40

Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cios w plecy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Defendery skompletowane
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Zwycięska batalia o stolicę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Święto Wojsk Lądowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czołgiści w ogniu
Największy transport Abramsów w tym roku
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Orlik na Alfę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Black Hawki nad Warszawą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Z najlepszymi na planszy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pożegnanie z Columbią
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Debiut polskich Patriotów
Hekatomba na Woli
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Krok ku niezależności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Dwie agresje, dwie okupacje
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
17 września 1939. Nigdy więcej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W poszukiwaniu majora Serafina
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO