moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Okiełznać Borsuka
Weterani pamiętają
Abolicja dla ochotników
Speczespół wybierze „Orkę”
W poszukiwaniu majora Serafina
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kopuła nad bewupem
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Medycyna na trudne czasy
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Koniec dzieciństwa
Baltexpo ‘25 wystartowały
Jednym głosem w sprawie obronności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dziki na Legwanach
W wojsku orientują się najlepiej
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Maratońskie święto w Warszawie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Polski „Wiking” dla Danii
Pływali jak morscy komandosi
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Wyzwaniem – czas
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Owad z drukarki
Nowe horyzonty medyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Para ratowników i pies w kopalni złota
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kircholm 1605
Przedwczesny triumf
W obronie gazoportu
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Apache i Chinook a sprawa polska
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Drony w natarciu
Koniec pewnej epoki
Europa ma być zdolna do obrony
Historia jest po to, by z niej czerpać
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Świadczenia mieszkaniowe w górę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO