moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pod skrzydłami Kormoranów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Święto stołecznego garnizonu
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ramię w ramię z aliantami
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO na północnym szlaku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Rekordziści z WAT
Zmiany w dodatkach stażowych
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kadisz za bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Charge of Dragon
Strażacy ruszają do akcji
25 lat w NATO – serwis specjalny
Na straży wschodniej flanki NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zachować właściwą kolejność działań
Wytropić zagrożenie
Wojna na detale
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przygotowania czas zacząć
Sprawa katyńska à la española
Front przy biurku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kolejne FlyEye dla wojska
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Gunner, nie runner
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
SOR w Legionowie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO