moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Nominacje dla ośmiu oficerów
 
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Wiedza, która ratuje życie
Legionowski szpital niemal gotowy
Rodzeństwo na medal
Bombardowanie Monte Cassino
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Zostań wojskowym muzykiem
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Na wolność przez dwa mury
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Polak w szkole boardingu
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Służba na granicy to dla żołnierzy nowe wyzwanie
Border Protection Is a Priority
Bez AK, ale nadal w walce
Coraz więcej uczelni w Legii Akademickiej
Jak Perun z Piratem
Spędź ferie z WOT
Zima, skały i kawalerzyści
Sportowi mistrzowie WOT wybrani!
Przesiadka do klasy premium
Żołnierze z Estonii na polskiej granicy
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Kazachstan: rzeź u drzwi Europy
Misja nie tylko wojskowa
W BBN o sytuacji na granicy
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
WOT na granicy
Saperzy rozminowują Kłaj
Zielony, żółty czy czerwony?
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Oczy na wschodnią flankę
Niespokojna noc przy wschodniej granicy
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Jaką służbę będą pełnić żołnierze?
Pierwszy krok do zawodowców
W Brukseli o przyszłości NATO
Nowa Rada przy prezydencie
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
Nowe garaże dla Leopardów
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Wojsko ma nowego biskupa polowego
Jakie zmiany dla podchorążych?
Survival w Kosowie
Hiszpańskie dylematy
Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
Nowe radary dla MW
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Nauka kruszenia lodu
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Kolejna prowokacja na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO