moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gdy ucichnie artyleria
Wisła dopłynęła
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Święto sportowców w mundurach
Dzień wart stu lat
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Panczeniści na podium w Hamar
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Odpalili K9 Thunder
Combat 56 u terytorialsów
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebo pod osłoną
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Bałtycki sojusz z Orką w tle
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wojsko ma swojego satelitę!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Polski Rosomak dalej w produkcji
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najdłuższa noc
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Historyczna „Wisła”
Aby granica była bezpieczna
Kto zostanie Asem Sportu?
Plan na WAM
Astronauta w Szkole Orląt
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Seryjny Heron coraz bliżej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kolejne AW149 nadlatują
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
The Taste of Military Service
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Snowboardzistka i pływacy na medal
Gala Boksu na Bemowie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Służba w kadrze
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Militarne Schengen
Pancerniacy jadą na misję
Nowe K9 w Węgorzewie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
„Burza” nabiera kształtów
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO