moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowity dzień lotników SAR

W niedzielę po południu załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, pełniąca dyżur ratowniczy w Gdyni-Babich Dołach, przeprowadziła akcję poszukiwawczo-ratowniczą na wodach Zatoki Puckiej. Wieczorem lotnicy poderwani zostali kolejnym alarmem ratowniczym – poszukiwali paralotniarza zaginionego w okolicach Człuchowa.

O godzinie 15.30 do załogi dyżurnej SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego dotarł alarm ratowniczy „rozbitek na morzu”. Z otrzymanej informacji wynikało, że ok. 2 mil morskich na południe od Jastarni wywrócił się jacht z dwoma żeglarzami. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. pil. Pawła Estala wystartowała dwanaście minut później, kierując się do wskazanego w zadaniu rejonu, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję oraz prowadzącymi poszukiwania jednostkami Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. O godz. 16.10 załoga otrzymała polecenie zmiany rejonu poszukiwań; na południe od Kuźnicy. Po 50 minutach dostrzeżono poszukiwaną łódź, holowaną przez inną jednostkę w kierunku Kuźnicy. Po upewnieniu się, że poszukiwanych żeglarzom nie zagraża już niebezpieczeństwo oraz przekazaniu współrzędnych miejsca odnalezienia jachtu służbom ratowniczym, akcję zakończono. Załoga lądowała na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach o godzinie 17.16.

Kolejny alarm ratowniczy wybrzmiał o godzinie 22.20. Załoga kpt. Pawła Estala osiągnęła gotowość dziesięć minut później i o 22.36 wystartowała do wskazanego rejonu poszukiwań. Zadanie obejmowało poszukiwanie zaginionego paralotniarza w okolicy miejscowości Debrzno, w pobliżu Człuchowa. W trakcie poszukiwań, rozpoczętych o 23.10 wykorzystano kamerę termowizyjną i reflektor dużej mocy. O północy służby koordynujące akcję ratowniczą zdecydowały o przerwaniu poszukiwań przez śmigłowiec BLMW. Załoga powróciła na lotnisko macierzyste 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, na którym lądowała o godz. 00.51.

Były to 673 i 674 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym roku lotnicy morscy przeprowadzili już osiem takich akcji. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
„Zamek” pozostał bezpieczny
Mundurowi z benefitami
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kaman – domknięcie historii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Im ciemniej, tym lepiej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Torpeda w celu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
My, jedna armia
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kosmiczna wystawa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Wojskowy bus do szczęścia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Is It Already War?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse w dniu narodowego święta
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Ułani szturmowali okopy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Road Runner” w Libanie
Czy to już wojna?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dywersja na kolei. Są dowody
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dzień wart stu lat
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO