moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowity dzień lotników SAR

W niedzielę po południu załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, pełniąca dyżur ratowniczy w Gdyni-Babich Dołach, przeprowadziła akcję poszukiwawczo-ratowniczą na wodach Zatoki Puckiej. Wieczorem lotnicy poderwani zostali kolejnym alarmem ratowniczym – poszukiwali paralotniarza zaginionego w okolicach Człuchowa.

O godzinie 15.30 do załogi dyżurnej SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego dotarł alarm ratowniczy „rozbitek na morzu”. Z otrzymanej informacji wynikało, że ok. 2 mil morskich na południe od Jastarni wywrócił się jacht z dwoma żeglarzami. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. pil. Pawła Estala wystartowała dwanaście minut później, kierując się do wskazanego w zadaniu rejonu, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję oraz prowadzącymi poszukiwania jednostkami Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. O godz. 16.10 załoga otrzymała polecenie zmiany rejonu poszukiwań; na południe od Kuźnicy. Po 50 minutach dostrzeżono poszukiwaną łódź, holowaną przez inną jednostkę w kierunku Kuźnicy. Po upewnieniu się, że poszukiwanych żeglarzom nie zagraża już niebezpieczeństwo oraz przekazaniu współrzędnych miejsca odnalezienia jachtu służbom ratowniczym, akcję zakończono. Załoga lądowała na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach o godzinie 17.16.

Kolejny alarm ratowniczy wybrzmiał o godzinie 22.20. Załoga kpt. Pawła Estala osiągnęła gotowość dziesięć minut później i o 22.36 wystartowała do wskazanego rejonu poszukiwań. Zadanie obejmowało poszukiwanie zaginionego paralotniarza w okolicy miejscowości Debrzno, w pobliżu Człuchowa. W trakcie poszukiwań, rozpoczętych o 23.10 wykorzystano kamerę termowizyjną i reflektor dużej mocy. O północy służby koordynujące akcję ratowniczą zdecydowały o przerwaniu poszukiwań przez śmigłowiec BLMW. Załoga powróciła na lotnisko macierzyste 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, na którym lądowała o godz. 00.51.

Były to 673 i 674 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. W tym roku lotnicy morscy przeprowadzili już osiem takich akcji. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Satelita MikroSAR nadaje
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy jadą na misję
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Szwedzi w pętli
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Najdłuższa noc
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zdolności sił zbrojnych
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Holenderska misja na polskim niebie
Nadchodzi era Borsuka
Don’t Get Hacked
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Zawiszacy przywitali Borsuki
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Borsuki jadą do wojska!
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Artylerzyści mają moc!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Orka na kursie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Wojskowa łączność w Kosmosie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Plan na WAM
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czas na polskie Borsuki
Komplet medali wojskowych na ringu
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Militarne Schengen
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polski „Wiking” dla Danii
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
W krainie Świętego Mikołaja
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Smak służby
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO