moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze Leopardy 2PL odebrane

Wojsko Polskie na początku maja zakończyło procedury związane z testami i badaniami czołgów Leopard 2A4 zmodernizowanych do standardu Leopard 2PL. W tym tygodniu armia odebrała dwa pierwsze unowocześnione wozy. Wraz z trzema kolejnymi, których odbiór ma się zakończyć jutro, zostaną one przekazane wojsku.

„Polskie” Leopardy mają zainstalowane dodatkowe opancerzenie, wymienione systemy stabilizacji armaty i napędu wieży, unowocześnioną armatę Rh-120 L44, która została m.in. przystosowana do nowych typów amunicji. W czołgach ulepszono także systemy optoelektroniczne przeznaczone dla dowódcy i działonowego, w tym zainstalowaną kamerę termowizyjną III generacji typu KLW-1 Asteria.

Dzisiaj Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że 8 maja zakończyła z powodzeniem proces wojskowych badań i testów nad unowocześnianiem Leopardów 2A4 do standardu 2PL. Pierwszych pięć zmodernizowanych wozów w najbliższych dniach dotrze do Centrum Szkolenia Leopard, a docelowo wzmocnią 1 Warszawską Brygadę Pancerną.

Dwa z nich już zostały przekazane polskiej armii na początku tygodnia, a kolejne trzy czołgi powinny zostać odebrane przez wojsko najpóźniej do jutra. Według planów, wojsko ma otrzymać 142 Leopardy 2PL. – Dostawa pierwszych egzemplarzy to kluczowy etap w programie Leopard 2PL. Przyjęcie przez zamawiającego pojazdów otwiera przed naszym konsorcjum możliwość dostaw kolejnych partii czołgów – zapowiedział Andrzej Kensbok, prezes PGZ SA. Jednocześnie zapewnił, że następne wozy już są gotowe do badań.

Polska Grupa Zbrojeniowa wraz z Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” podpisała wart 2,4 mld złotych kontrakt na unowocześnienie wozów w grudniu 2015 roku. Przedstawiciele Bumar-Łabędy podkreślają, że projekt modernizacji czołgów Leopard 2 pozwolił firmie znacząco podnieść jej kompetencje dotyczące produkcji pancernej. – Zbudowaliśmy zaplecze logistyczne do prowadzenia napraw i obecnie pracujemy nad zabezpieczeniem dostaw części zamiennych oraz zwiększeniem poziomu „polonizacji” Leoparda 2PL. Naszym celem jest ustanowienie potencjału do regeneracji oraz produkcji wybranych elementów czołgu, przeprowadzania niezbędnej certyfikacji i wejścia w łańcuchy dostaw dla tego sprzętu wojskowego – powiedziała Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes gliwickich zakładów.

W realizację kontraktu na modernizację czołgów Leopard 2A4 zaangażowane (jako podwykonawcy) są również inne spółki należące do PGZ: PCO SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA w Poznaniu, Zakłady Mechaniczne Tarnów SA, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. oraz Rosomak SA. Dostawcą technologii i praw do modernizacji niemieckich czołgów jest natomiast Rheinmetall Landsysteme GmbH.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Męska sprawa: profilaktyka
Pomnik nieznanych bohaterów
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Abolicja dla ochotników
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze mają nowe motorówki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
Sportowcy na poligonie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Marynarze podjęli wyzwanie
Operacja NATO u brzegów Estonii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szansa na nowe życie
Kircholm 1605
Kolejny kontrakt Dezametu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wellington „Zosia” znad Bremy
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Odznaczenia za wzorową służbę
Inwestycja w bezpieczeństwo
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
Koniec dzieciństwa
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pamięć łączy pokolenia
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarze bliżej Polski
Niespokojny poranek pilotów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO