moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportowcy gotowi na każde wyzwanie

Dzięki staraniom transportowców Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych im. generała Bronisława Kwiatkowskiego (DORSZ) odbyły się przeloty wojskowych statków powietrznych z polskich kontyngentów wojskowych, na pokładzie których znajdowali się Gruzini, Ukraińcy, Chorwaci oraz Węgrzy.

Oddział Transportu i HNS (Host Nation Support - Wsparcie przez państwo gospodarza) DORSZ, realizuje zadania na najwyższym poziomie, nawet wobec restrykcji wymuszonych przez pandemię koronawirusa.

Do codziennych zadań żołnierzy oddziału należą: planowanie przedsięwzięć w podsystemie transportu i ruchu wojsk na rzecz operacji wojskowych, w które zaangażowane są Siły Zbrojne RP poza granicami kraju, koordynacja realizowanych przedsięwzięć transportowych z instytucjami i dowództwami narodowymi oraz sojuszniczymi, nadzór nad przebiegiem procesu zaopatrywania oraz rotacji personelu i sprzętu wojskowego kontyngentów wojskowych, a także organizacja przewozu sprzętu do Polskich Kontyngentów Wojskowych i z powrotem.

Realizacja powyższych zadań jest niezwykle istotna, szczególnie przez pryzmat funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych. Polscy żołnierze funkcjonują na co dzień w środowisku sojuszniczym, w ramach planowania działań, jak i podczas wspólnych ćwiczeń i treningów na terenie Polski. Najwyższym wymiarem współdziałania jest jednak służba żołnierzy polskich z sojusznikami w trakcie realizacji zadań na misjach poza granicami kraju. Podczas różnych międzynarodowych przedsięwzięć, żołnierze WP niejednokrotnie mogli się przekonać, że na sojusznikach i żołnierzach państw partnerskich mogą polegać.



Tym samym, to również żołnierze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wiele razy udowadniali, że są odpowiedzialnymi i wiarygodnymi partnerami. Teraz, w trudnym okresie trwania pandemii, potwierdzili tylko ten status, wykazując się najwyższą gotowością do niesienia pomocy.

Wprowadzone na całym świecie obostrzenia doprowadziły m.in. do ograniczeń w funkcjonowaniu komercyjnych linii lotniczych, w pewnym stopniu ograniczając zdolności transportowe kontyngentów wojskowych niektórych państw sojuszniczych. Dlatego też udzielone wsparcie koalicjantom polegające na ich przetransportowaniu, w ramach mostów powietrznych wykonywanych na potrzeby PKW, z miejsc stacjonowania poza granicami kraju do ich ojczyzn - w dzisiejszej rzeczywistości niewątpliwie cementuje sojusz.

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, transportowcy DO RSZ oraz podległe komórki transportowe w PKW zaplanowali i skoordynowali możliwość powrotu do krajów żołnierzy innych nacji. To właśnie dzięki ich staraniom odbyły się przeloty wojskowych statków powietrznych z Polskich Kontyngentów Wojskowych, na pokładzie których znajdowali się Gruzini, Ukraińcy, Chorwaci oraz Węgrzy. Należy zaznaczyć, że udzielenie wsparcia wymagało wysiłku i współdziałania również dyplomatycznego oraz innych form współpracy, polegających na skoordynowaniu przemieszczeń wyżej wymienionego personelu zarówno poza granicami, jak i w kraju.

Oczywiście całość tych przedsięwzięć nie miałaby szans powodzenia, gdyby nie udział i zaangażowanie wielu osób, między innymi z: 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, które było organizatorem lotów oraz jego jednostki podległej - Komendy Obsługi Lotniska we Wrocławiu. Jej żołnierze za każdym razem potwierdzają swoją sprawność realizując na wysokim poziomie zadania lotniskowe. Do szeregu przedsięwzięć związanych z przetransportowaniem personelu należy również włączyć działania Wojskowego Zgrupowania Zadaniowego, wynikające z wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego Wojska Polskiego, które narzuciły konieczność odpowiedniego przygotowania personelu do lotu jak i przeprowadzenia zabiegów specjalistycznych na lotnisku podczas wyładowania.

To właśnie dzięki sprawnej koordynacji przedstawicieli DORSZ z wymienionymi elementami misje transportowe zakończyły się sukcesem, a sojusznicy bezpiecznie trafili do domów.

Źródło: DORSZ 

red. PZ

autor zdjęć: st. sierż. Krystian Szczur-Gwozdecki

dodaj komentarz

komentarze


Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Arteterapia dla weteranów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Abolicja dla ochotników
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Starcie pancerniaków
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szansa na nowe życie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polski „Wiking” dla Danii
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Marynarze mają nowe motorówki
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Koniec dzieciństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pomnik nieznanych bohaterów
Sportowcy na poligonie
Nie daj się zhakować
Standardy NATO w Siedlcach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rusza program „wGotowości”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Męska sprawa: profilaktyka
Mundurowi z benefitami
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO